درآمد ۸۱۵ هزار میلیارد ریالی ارزش افزوده

به گزارش افکارنیوز،سال‌های اخیر از نظر عملکرد مالیاتی کشور، سال‌های موفقیت، کارآمدی و پیشرفت بوده، چرا که کلیدی‌ترین تحولات نظام مالیاتی در این سال‌ها رقم خورده است، از جمله تکمیل طرح جامع مالیاتی، پیاده‌سازی پروژه پیشخوان دولت و واگذاری مشاغل خودرو، ایجاد زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات، طراحی و بسترسازی جهت دریافت اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیکی و از همه مهمتر اجرای مالیات بر ارزش افزوده که موجب تحول اساسی در اقتصاد کشور شد.

سازمان امور مالیاتی کشور در راستای گسترش پایه‌های مالیاتی علاوه بر اقدامات اصلاحی در مواردی در قوانین و مقررات مربوط به دوره ۱۳۸۴ تا ۹۱ در دولت‌های نهم و دهم در راستای طرح تحول اقتصادی کشور مبادرت به معرفی قوانین و مقررات در بخش مالیات‌های مستقیم و مالیات کالاها و خدمات کرد.

معرفی مالیات بر ارزش افزوده، تدوین لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاح مقررات مالیاتی در قوانین برنامه‌های توسعه‌ای از جمله این اقدامات است.

تدوین لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پس از دو سال کار کارشناسی به تهیه پیش‌نویس انجامید و این پیش‌نویس در قالب ۵۳ ماده در سال ۹۱ به تصویب هیئت وزیران رسید و هم اکنون در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

گسترش پایه‌های مالیاتی، تعدیل نرخ‌ها و رفع تبعیض‌های مالیاتی، مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی، ضمانت‌های اجرایی و جرایم مالیاتی قانون، مکانیزه کردن فرایندهای مالیاتی و ساده‌سازی و شفاف‌سازی مقررات و فرایندها محورهای اصلی اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم را تشکیل می‌دهند.

همچنین در این دوره برخی مقررات مالیاتی اصلاح شد که از جمله آنها می‌توان به ایجاد پایگاه اطلاعات درآمدی هزینه‌ای مؤدیان مالیاتی، الزام صاحبان مشاغل به نصب صندوق مکانیزه فروش، اصلاح ساختار توزیع عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده میان شهرداری‌ها اشاره کرد.

بر این اساس، نسبت درآمدهای مالیاتی به کل منابع بودجه عمومی کشور که در سال ۸۴ معادل ۲۸.۶ درصد بود، در سال ۹۱ به ۳۶.۵ درصد رسید.

از ۱۵ شهریور ۸۷ تا ۸ تیرماه امسال ۳۶۵ هزار و ۸۴۴ مؤدی در سامانه مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۱۴ هزار و ۳۸۱ نفر اشخاص حقیقی و ۱۵۱ هزار و ۴۶۳ نفر اشخاص حقوقی هستند.

از ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مهر ماه ۸۷ تا پایان فروردین در مجموع ۲ میلیون و ۹۲۲ هزار و ۸۳۰ فقره اظهارنامه توسط مؤدیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده تسلیم ادارات امور مالیاتی شده و در مجموع ۸۱۵ هزار و ۳۰۲ میلیارد ریال مالیات و عوارض ارزش افزوده ابراز شده است.