حدود ۷۵ درصد خرمای مازاد ایران تبدیل به ضایعات می‌شود
گروه اقتصادی

؛ دبیر انجمن خرمای کشور گفت: حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن خرمای مازاد در ایران وجود دارد. فقط ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن از این خرمای مازاد صادر شده و بقیه تبدیل به ضایعات می‌شود.

علی اصغر موسوی در گفتگو باافکار نیوزاظهار کرد: برداشت خرما در مناطق خوزستان و بوشهر آغاز شده است و به نظر می‌رسد حجم تولید در این دو استان به رغم مزاحمت‌های پدیده گرد و غبار، به دلیل نبود آفت، بیشتر از سال گذشته باشد.

وی ادامه داد: در کرمان و بم به دنبال وقوع خشکسالی و کم آبی، محصولات دچار آفت زدگی شد. خرمای این مناطق خشکید و پیش از موعد ریخت. بنابراین با افت محصول در این مناطق مواجه هستیم.
دبیر انجمن خرما پیش بینی کرد: امسال بیش از یک میلیون تن خرما از نخلستان‌های کشور برداشت شود.
وی با اشاره به اینکه با تغییرات ایجاد شده در دولت، طی سه سال گذشته خرما به طور کامل‌‌ رها شده است، خاطر نشان کرد: خرماهایی که به دلیل نبود امکانات برای صادرات تبدیل به ضایعات می‌شوند، به مصرف خوراک دام می‌رسند.

موسوی اظهار امیدواری کرد: دولت جدید برنامه مناسبی برای افزایش حجم صادرات خرمای مازاد کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰۰ کارخانه فرآوری خرما در کشور وجود دارد که فعالیت عمده آن‌ها متوقف شده است. اگر صادرات رونق گیرد، این کارخانه‌ها نیز فعال خواهند شد.

دبیر انجمن خرما با تاکید بر توجه دولت به ذخیره سازی خرما در فصل برداشت، گفت: تا شهریور ماه شاهد اوج برداشت خرما از نخلستان‌ها خواهیم بود. اگر دولت در زمان برداشت تدبیری برای ذخیره سازی نداشته باشد، رمضان سال آینده با جهش قیمت این محصول مواجه می‌شویم.

وی بهای هر کیلو رطب در نخلستانهای بوشهر را بین ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ و در بم را بین ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان اعلام کرد.