به گزارش افکارنیوز، صباح زنگنه در مورد رابطه دولت موقت مصر با دولت سوریه عنوان کرد: با توجه به مسائل داخلی مصر و کنارگذاشتن حکومت اخوان در این کشور طبعا دولت موقت مصر با دولت سوریه همگرایی بیشتری دارند.

وی افزود: در سوریه هم مانند مصر نیروهایی که مقابل دولت قرار گرفتند از طیف اخوانی ها هستند و زمانی که هردو دولت مخالفان یکسانی دارند قطعا همگرایی بیشتری هم خواهند داشت. البته نیروهای دیگری مانند القاعده و جبهه النصره هم در کنار اخوان و با استفاده از فضای اجتماعی که آنها ایجاد کرده اند به فعالیت می پردازند اما از آنجا که حامیان منطقه‌ای این دولت‌ها متفاوت هستند اوضاع کمی پیچیده شده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد آینده روابط ایران و مصر و صحبت های نبیل فهی، وزیر امور خارجه مصر در مورد روابط خارجی این کشور گفت: وزیر امور خارجه مصرفردی شناخته شده و معتبر در عرصه‌ بین‌المللی بوده و نسبت به وضعیت سایر کشورها نیز اشراف کامل دارد به همین دلیل صحبت‌های او در رابطه با آینده ایران و مصر بیانگر واقعیتهایی در منطقه است و می‌توان روی آنها حساب کرد ولی به طور کلی وزیر امور خارجه مصر جزیی از یک گروه بزرگتر بوده و گرفتن تصمیماتی در این سطح از عهده او خارج است و از سوی دیگر به هرحال این حکومت زائیده قدرت و نفوذ نظامی‌ها است و در همان چارچوب هم باید بر روی آنها حساب باز کرد.

زنگنه در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به آزادی مبارک و روند ریسدگی به پرونده او خاطرنشان کرد: روندی که پرونده مبارک طی کرد قابل تامل است علاوه برآن حبس رییس جمهور در کشورهای عربی(به غیر از موردی که در عراق اتفاق افتاد) اقدامی کاملا استثنایی است و ظاهرا قرار است به نوبت یکی پس از دیگری جای آنرا در زندان بگیرد. هر چندبازداشت یک رییس جمهور امری استثنائی محسوب می شود اما تکرار این اقدام نشان دهنده نبود ثبات در کشور است. از سوی دیگر این شرایط شائبه انتقام گیری در کشور را هم قوت می بخشد چراکه برخی معتقد هستند بازداشت مرسی به نوعی انتقام حامیان مبارک در ارتش و تلافی زندانی شدن مبارک است.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: دخالت برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در پرونده‌ مبارک و مرسی تاسف آور است زیرا در تنش های مصر، عربستان از مبارک و کشورهای اروپایی، آمریکا و ترکیه هم از آزادی مرسی حمایت می کردند که همین حمایت ها بر دامنه اختلافات و تنش های مصر می افزاید و این نوع دخالت‌ها هم اعتبار قوه قضاییه مصر را تا حدودی مخدوش کرده و هم آنها را ضربه پذیر معرفی می‌کند. به طور کلی به نظر می‌رسد مصر برای رسیدن به تفاهم سیاسی با اخوانی ها باید از اتهام‌هایی که متوجه مرسی می‌شود مانند اتهامات مبارک چشم پوشی کند.

زنگنه در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه ملت مصر از هرگونه وابستگی، دیکتاتوری و فساد اقتصادی بیزار هستند افزود: این که چگونه احساسات و خواسته‌های مردم می‌تواند متبلور شود مهم است زیرا ملت مصر باید بتواند خواسته‌های خود را به صورت دموکراتیک و اجماع شده اعلام کند. حال یا این امر از طریق اردوکشی‌های خیابانی خواهد بود یا از طریق انتخابات کنترل شده.

زنگنه در بخش دیگری از این گفت و گو در مورد احتمال حمله آمریکا به سوریه و سخنان وزیر دفاع آمریکا در این رابطه گفت: به نظر می‌رسد این گفته‌ها بیشتر برای اعمال فشار بر دولت سوریه است تا به این بهانه هیات منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی بتواند دست‌رسی های بیشتری به این کشور داشته باشد و از این طریق تغییرات معادلات میدانی را با روحیه دادن به مخالفان دولت سوریه جبران بکند.

وی در پایان در مورد تاثیر تهدیدات آمریکا برای حمله به سوریه در مذاکرات ژنو ۲ عنوان کرد: به هر اندازه که تحرکات سیاسی و میدانی به اوج برسد میتواند ژنو ۲ را تحت تاثیر قرار بدهد اگر آمریکا و روسیه به نتیجه برسند که نهایت تلاش خود را در مورد سوریه انجام داده و به بن بست رسیدهاند آن وقت امکان تحقق ژنو ۲ بیشتر خواهد بود اما اگر احساس کنند باز هم جایی برای وارد کردن فشار و تهدید وجود دارد و ژنو ۲ هم در کار نخواهد بود.