به گزارش افکارنیوز، هفته گذشته و در پی معارفه علی ربیعی به عنوان وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی وی عنوان کرد وزیر کار خواهد بود و تنها منافع کارگران و یا کارفرمایان را دنبال نخواهد کرد. با این حال، در جلسه رای اعتمادش در مجلس گفت نمی تواند گرایش خود به سمت کارگران را پنهان کند.

با آغاز به کار وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این وزارتخانه؛ وی با مسائل و مشکلات فراوانی روبرو خواهد بود. از یک سو بحرانی بودن وضعیت بیکاری به ویژه برای فارغ التحصیلان دانشگاهی وجود دارد و از سویی دیگر به دلیل افزایش یکباره قیمت ها در یک دو سال آخر کار دولت دهم، امروز کارگران با مسائل معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.

چالش های مهم وزیر جدید کار

پایین بودن میزان حقوق دریافتی کارگران، از آنسو ناتوانی کارفرمایان بخش خصوصی در بهتر کردن شرایط فعلی کارگران به دلیل مسائل متعدد مالی در بنگاه ها و همچنین مشکلات فراوان شاغلان با قراردادهای کاری نامناسب؛ از موضوعاتی است که جامعه کار و تولید حل آنها را از ربیعی و تیم همراه وی انتظار خواهد داشت.

به نظر می رسد در هفته های اول، وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن رسیدگی به مسائل مهم و اولویت دار وزارتخانه متبوعش و احتمالا برخی جا به جایی ها؛ دیدارهایی را با دیگر شرکای اجتماعی اش از جمله کارگران و کارفرمایان برای تبادل نظر و گفتگو داشته باشد.

البته پیش تر از وی، کارگران دست به کار شده اند و در نامه تبریک به وی، رسما درخواست ملاقات با وی را داده اند و حالا منتظر هستند تا از سوی وی زمانی برای برگزاری نشست مشترک تعیین و طرفین درباره موضوعات مختلف مدنظر گفتگو کنند.

نامه کارگران به ربیعی

هادی ابوی در گفتگو با مهر از نامه نگاری کارگران با علی ربیعی؛ وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: در نامه نوشته شدن به وزیر کار، ضمن تبریک به وی برای انتخاب شدن به عنوان وزیر از وی درخواست یک وقت ملاقات حضوری نیز شده است.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: علاوه بر این، خواسته ایم تا با وی به صورت مستقیم و رو در رو پیرامون مسائل و مشکلات روز جامعه کارگری گفتگو کنیم و برخی از موضوعات مهم را با وزیر در میان بگذاریم.

ابوی خاطر نشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده، در این جلسه که احتمالا بزودی برگزار خواهد شد، زمینه آشنایی با اندیشه ها و برنامه های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز فراهم می شود و کارگران امکان تبادل نظر با وی را خواهند یافت.

اعتدال برای حضور کارگران در مجامع عالی

این مقام مسئول کارگری کشور افزود: در تلاش هستیم تا زمینه حمایت و کمک از وزیر جدید کار را در حل مسائل جامعه کارگری کشور فراهم کنیم. به صورت کلی، معیشت کارگران و حفظ اشتغال موجود در کنار توجه ویژه به کارآفرینی؛ مسائلی است که نیازمند همفکری و دسترسی به آنها مبتنی بر حمایت جامعه کارگری از برنامه های وزیر جدید کار خواهد بود.

سخنگوی کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران تصریح کرد: علاوه بر موضوع معیشت و حفظ اشتغال موجود، مسائلی از قبیل بحثتشکلات و نحوه فعالیت آنها، رعایت ۳ جانبه گرایی و اعتدال در تعیین سهم هر یک از گروه های کارگری و فراهم شدن زمینه حضور همه گروه ها در شوراهای عالی؛ از خواسته هایی است که با ربیعی مطرح می شود.

به گفته ابوی، پیش تر و در زمان فعالیت دولت دهم وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستوری درباره تشکیل کمیته ملی برای حل مسائل کارگران را داده بود که درخواست داریم این کمیته تقویت و فعالیت داشته باشد.