به گزارش افکارنیوز، خرداد ماه بود که وندى شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با بى‌بى‌سی از لغو تحریم‌ فروش تلفن همراه و رایانه به ایران خبر داد و گفت که آمریکا در پی رفع موانع فروش مواد غذایی و دارو به ایران است.

خانم شرمن که به نمایندگی از آمریکا در گروه ۱ + ۵ با ایران مذاکره می کند، گفت فردا پنجشنبه ۳۰ می(۹ خرداد) مجوز کلى براى لغو این تحریم ها صادر خواهد شد و راه براى فروش قانونى وسایل ارتباطى به ایران باز می‌شود.

او گفت: «این تصمیم را گرفتیم تا تحریم‌ها مانعى براى استفاده از تکنولوژى‌هایى که مردم براى ارتباط بهتر و سریعتر به آنها نیاز دارند، ایجاد نکند. این موضوع هم شامل سخت افزار می شود و هم شامل نرم افزار. باراک اوباما، رئیس جمهورى آمریکا متعهد است که جلوی ایجاد یک «پرده آهنین ارتباطی» دور ایران را بگیرد».

اما پنجشنبه‌های بسیاری از آن پنجشنبه‌ای که شرمن از آن یاد کرده بود گذشت و اتفاقی نیفتند. تا دو روز پیش که در یکی از روزهای نخست ماه شهریور، شرکت اپل در اطلاعیه‌ای برداشته شدن محدودیت صادرات محصول به ایران(در مورد برخی محصولات) را اعلام کرد. روز گذشته نیز شرکت گوگل برداشته شدن محدودیت کاربران ایرانی در دسترسی به فروشگاه آنلاین خود(گوگل پلی) را اعلام کرد.

بر اساس تصمیم شرکت اپل و بنا به اعمال سیاست‌های خاص از جانب آمریکا، ایران از لیست سیاه این شرکت خارج و به رده D در لیست کشورهایی که اپل محصولاتش را به آنها صادر می‌کند انتقال یافته است. لیست D شامل کشورهایی نظیر افغانستان، عراق و… است که برخی از محصولات اپل به آنها صادر می‌شود.

اما در نتیجه برداشته شدن محدودیت‌های دو شرکت آمریکایی اپل و گوگل از روی کابرران ایرانی، هم‌اکنون فعلا دسترسی به فروشگاه‌های آنلاین این دو شرکت مقدور شده است؛ نه امکانی بیشتر.

پیش از این نیز ایرانی‌ها از طریق روش‌های جایگزین و فروشگاه‌های محلی برنامه‌های همراه به برنامه‌های مورد نظرشان دسترسی داشتند. از جمله این سایت‌های ایرانی می‌توان به سایت‌های کافه‌بازار و کندو، برای فروش برنامه‌های اندروید و سایت سیبچه، برای فروش برنامه‌های سیستم‌عامل اپل اشاره کرد.

باید دید علاوه بر امکان دسترسی به فروشگاههای آنلاین که برای این دو شرکت امریکایی درآمد زا است، پس از این گوگل و اپل چه محدودیتهای دیگری از کاربران ایرانی حذف خواهند کرد. برای مثال آیا گارانتی اپل، محصولات فراوان این شرکت که در دست ایرانیها است را شامل خواهد شد؟