۴۳ درصد خانوار تهرانی بیکار دارند!

به گزارش افکارنیوز، یکی از مهم ترین مسائل و مشکلاتی که این روزها خانواده ها را به خود مشغول داشته است، موضوع بیکاری جوانان و کارجوان فارغ التحصیل دانشگاهی است. کارشناسان بازار کار می گویند شرایط نامتعادل عرضه و تقاضای نیروی کار باعثشده تا بیشتر خانواده ها درگیر موضوع اشتغال فرزندان خود باشند.

پس از دکتر حسن روحانی؛ رئیس جمهوری که در هفته های گذشته درباره وضعیت بیکاری و اشتغال کشور اظهاراتی را داشته است، به تازگی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام منفی بودن رشد اقتصادی کشور، ایجاد اشتغال در شرایط فعلی را غیرممکن دانست.

همچنین وزیر اقتصاد با نامناسب دانستن شرایط اشتغال عنوان کرد بزودی با ورود ۵ میلیون کارجوی تحصیل کرده به بازار کار و وجود ۳ میلیون نفر بیکار فعلی؛ بازار با ۸ میلیون تقاضا برای کار مواجه خواهد شد؛ از سویی معاون اول رئیس جمهور نیز نرخ بیکاری را در کشور بالا اعلام کرده است.

۳ میلیون نفر آماده ورود به بازار کار

طبق آمارهای رسمی، نرخ بیکاری کشور در سال های فعالیت دولت های نهم و دهم همواره بالای ۱۰ درصد بوده و قریب به ۳ میلیون نفر نیروی متقاضی کار همچنان پشت درهای بسته بازار کار مانده اند. همچنین آمارهای غیررسمی نشان می دهد نرخ بیکاری فعلی کشور بالای ۲۰ درصد بوده و شمار بیکاران نیز به ۵ میلیون نفر می رسد. وزیر اقتصاد دولت تدبیر و امید به تازگی عنوان کرده است بزودی بازار کار کشور با ۸ میلیون نیروی متقاضی کار مواجه خواهد شد.

نتایج یک تحقیق در خبرگزاری مهر که از طریق پرسش از خانواده های تهرانی انجام شده است نشان می دهد دست کم یک خانواده از هر دو خانوار درگیر مسئله بیکاری فرزندان خود هستند. این تحقیق در بین خانواده های تهرانی نشان می دهد که ۴۲.۸ درصد خانواده ها به وجود حداقل یک بیکار در خانواده خود پاسخ مثبت داده اند. از سویی پاسخ دهندگان عنوان کرده اند ۶۶.۵ درصد خانوارها دارای یک نفر شاغل هستند و حدود ۱۸ درصد نیز اعلام کرده اند در خانواده ۲ شاغل و یا بیشتر در بازار کار فعالیت می کنند.

نتایج تحقیق از خانواده های تهرانی

حمید حاج اسماعیلی در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه در بحثبیکاری برخی آمارها توسط مقامات دولت جدید نمایان شده است گفت: به هم ریختگی اقتصادی در کشور باعثشده تا اقدامات اشتغالی دولت ها نمود عینی نداشته باشد.

کارشناس بازار کار اظهار داشت: ایرانی ها در دو دهه اخیر به دلالی و واسطه گری در بازار رو آورده اند که نمی توان آنها را خیلی جزو گروه بیکاران دانست. حاج اسماعیلی خاطر نشان کرد: بخشی از شاغلان در کشور نیز در مشاغلی فعالیت دارند که خیلی قابل رصد نیست و دارای بیکاری پنهان هستند.

نماینده کارگران در هیئت حل اختلاف افزود: متاسفانه استانداردهای بازار کار خیلی در ایران قابل بررسی نیست. افراد به هر حال در جاهایی مشغول به کار هستند و کسب درآمد می کنند ولی همه نوع کار طبق استانداردها شغل محسوب نمی شود.

کارهایی که پول دارند ولی شغل نیستند!

این فعال کارگری خاطر نشان کرد: هم اکنون افراد زیادی در مشاغل کاذب هستند که اتفاقا درآمد بالایی هم دارند ولی شاغل به حساب نمی آیند. وی با اشاره به اینکه مردم خیلی تمایلی به بیان دقیق اطلاعات کاری خود ندارند گفت: بنابراین در هر نوع آمارگیری و تحقیقی، بخشی از بیکاری پنهان می ماند.

حاج اسماعیلی تاکید کرد: متاسفانه باید گفت بیکاری جوانان بالا است و کارفرمایان خیلی به آنها اعتماد نمی کنند. هم اکنون یک تمرکزی از بیکاری در بین کارجویان ۱۵ تا ۲۹ ساله وجود دارد. کارشناس بازار کار اظهار داشت: همچنین فارغ التحصیلان دارای بیکاری بالایی هستند و نرخ بیکاری در بین زنان نیز بالا است و در این بخش رکود کامل در بازار کار زنان وجود دارد.

به گفته وی، دولت تدبیر و امید اگر واقعا برنامه ای برای تغییر شرایط بازار کار در نظر دارد باید ثبات را در اقتصاد کشور حاکم کند. وزیر اقتصاد اعلام کرده است دولت به دنبال ساماندهی نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سمت تولید است.