رد پیشنهاد حذف یارانه ۳دهک در دولت دهم

به گزارش افکارنیوز، موسی‌الرضا ثروتی در یک تماس تلفنی با برنامه پایش در خصوص نظرسنجی این برنامه که پرسیده شده بود آیا موافق حذف یارانه دهک‌های پر درآمد جامعه هستید با بیان اینکه وی موافق حذف درآمد دهک‌های پر درآمد است، اظهار داشت: پس از شکل‌گیری دولت تدبیر و امید جلسات متعددی با وزیر اقتصاد و معاون برنامه‌ریزی داشته‌ایم که چرا قانون بودجه ۹۲ را در بخش هدفمند‌سازی یارانه‌ها اجرا نمی‌کنند و آن‌ها اعلام کرده‌اند که ظاهرا نگران این موضوع هستند.

وی افزود: در سال ۸۹ که قانون هدفمندی مصوب شد تا امروز باید ۸۰ درصد آن اجرا می‌شد اما در همان سه ماهه آخر سال ۸۹،۳۰ درصد قانون اجرا و متوقف شد، چرا که دولت معتقد بود اجرای قانون باید در دو گام صورت گیرد و امروز همان ۳۰ درصد هم به زیر ۱۰ درصد رسیده است و در واقع به خانه اول بازگشته‌ایم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در قانون بودجه سال جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان برای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در نظر گرفته شده است که ۲۸ هزار میلیارد تومان آن از محل درآمد اصلاح قیمت‌ها و ۱۱ هزار میلیارد تومان از محل نفت تأمین می‌شود.

ثروتی گفت: در دولت گذشته ۸ هزار میلیارد تومان دولت به بانک مرکزی بدهکار بود که این بدهی را با چاپ پول جبران کرده است.

وی افزود: از ۵۰ هزار میلیارد تومانی که در بودجه امسال دیده شده است ۴۲ هزار میلیارد تومان باید به مردم پرداخت شود، ۵ هزار میلیارد تومان به بخش درمان و ۴ هزار میلیارد تومان به بخش تولید اما تاکنون قانون بودجه سال ۹۲ اجرا نشده است، ما تقاضا کرده‌ایم تا دولت قانون را اجرا کند و مثل ارز انباشته نشود چرا که ما در سال‌های گذشته ارز را به صورت مصنوعی پایین نگه داشتیم و به یکباره جهش پیدا کرده و تا ۴ هزار تومان هم رسید امروز هم معتقدم اگر هدفمندی اجرا نشود یک روز سرباز می‌کند و مشکل جدی ایجاد می‌‌‌‌کند.

ثروتی گفت: در کمیسیون تلفیق طرح دادیم که سه دهک پردرآمد حذف شوند، اما دولت قبول نکرد و گفت امار و اطلاعات درستی در این زمینه نداریم. یکی از عیب‌های جامعه ما فقدان اطلاعات است و من معتقدم دولت باید سریعا اطلاعات لازم را جمع کند و سه یا ۴ دهک را حذف کند که با این کار کمبود منابع هم جبران می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت اختیار دارد دهک‌هایی را حذف کند گفت: آمار دهک‌های یک و دو مشخص است و فقط دهک‌های سه و چهار را ندارند.

وی در پایان تأکید کرد: سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان در کشور ما قاچاق صورت میگیرد و اینها سرمایههای ملی کشور است که خارج میشود.