وعده های " نجم الدین " کلاهی برسرمردم یاصنعت؟
گروه اقتصادی:

سال ۸۸ بود که احمد قلعه بانی، ریاست هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) طی حکمی جواد نجم الدین را به عضویت هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ایران خودرو منصوب کرد. نجم الدین به محض انتصابش وعده وعید های شیرینی به مردم داد.

به گزارشافکارنیوز، اما بعد از ۴سال هم اکنون جواد نجم الدین از ایران خودرو رفته است. وی در شرایطی ایران خودرو را به سرپرست جدیدش تحویل می دهد که پژو ۲۰۶ دیگر تولید نمی شود، خط تولید سوزوکی ویتارا متوقف شده است و مشخص شد که نه تنها سمند ملی نیست بلکه خودروسازان کیسه هوای خودروهای را نیز وارد می کنند.

اما در بین تمامی وعده های وی، چندین وعده به شدت خودنمایی می کند.

قیمت رانا؛ از ۱۱میلیون تا ۳۰میلیون:
طراحی و تولید " رانا " به عنوان دومین خودروی ملی ایران‌خودرو در سال ۸۷ همزمان با مدیریت منطقی در ایران خودرو به تصویب هیأت مدیره این شرکت رسید و رونمایی آن پس از چندین بار تعویق، بالاخره در ۲۹ فروردین ۸۸ در مراسم تودیع منطقی و معارفه نجم‌الدین در ایران خودرو، انجام شد. در آن زمان اعلام شد که این محصول با تیراژ تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه در انتهای سال ۸۸ روانه بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.

در زمان منطقی قرار بود رانا با قیمت ۱۱ میلیون تومان به بازار عرضه شود اما با ورود نجم‌الدین به ایران خودرو، او و تیمش اعلام کردند که تولید رانا صرفه اقتصادی ندارد و انجام این کار نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

این بررسی‌ها حدود یک سال و ۴ ماه طول کشید و در نهایت مدیران ایران خودرو اعلام کردند که رانا با " توجیه اقتصادی " تولید خواهد شد. هرچند طبق اعلام نجم الدین قرار بود تولید انبوه رانا از شهریور۹۰ آغاز شود اما پس از مدتی، این وعده به خرداد ۹۱ موکول شد. به گفته مدیرعامل ایران خودرو، رانا با قیمت کمتر از ۱۵ میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد. اما در نهایت قیمت رانا بعد از کش و قوس های فراوان ۳۰میلیون تومان تعیین شد!

قیمت ها را افزایش نمی دهیم!
سه ماه بعد از آنکه " محمود احمدی نژاد " در تلویزیون حاضر شد و آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را اعلام کرد، " جواد نجم الدین " مدیر عامل سابق گروه صنعتی ایران خودرو با ترتیب دادن نشستی خبری تعدادی از خبرنگاران را به ایران خودرو دعوت کرد تا در آخرین روزهای سال ۸۹ به آنها اعلام کند که ایران خودرو سال آینده افزایش قیمت نخواهد داشت و در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت خودروهای تولیدی خود را کنترل خواهد کرد تا مانع از فشار روانی مضاعف بر بازار و افزایش تورم شود.


مدیر عامل سابق بزرگ‌ترین شرکت خودرو سازی ایران که ۵۰ تا ۵۵ درصد خودروهای داخلی از سوله‌های آبی کارخانه تحت مدیریت او بیرون می‌آید در این نشست خبری تأکید کرد: «ما سال آینده تمام استانداردهای قانونی از جمله ایربگ را در محصولات تولیدی خود نصب می کنیم و قیمت را نیز افزایش نمی‌دهیم.»


مدت زمان زیادی طول نکشید تا سخنان از سر تعجیل نجم الدین زیر سوال رفت و رسانه‌ها از افزایش ۱۰ تا ۳۵ درصدی قیمت خودروها در کشور خبر دادند که بخشی از این افزایش‌ قیمت‌ها نیز به تولیدات ایران خودرو مربوط می‌شد.

تولید برای ثبات قیمت
مدیر عامل سابق ایران خودرو در آغازین روزهای سال ۱۳۹۰ و تنها مدتی کوتاه بعد از آخرین نشست خبری خود که اسفند ماه سال ۸۹ برگزار شده بود؛ وعده‌های خوش خودروسازی را ادامه داد و اعلام کرد که ایران خودرو برای ایجاد ثبات در بازار ۸۶۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید خواهد کرد.


در حالی که نجم‌الدین در ابتدای سال ۹۰وعده تولید۸۶۰ هزار دستگاه انواع خودرو سواری در این شرکت را داده بود این شرکت تا پایان سال تنها ۷۴۹ هزار و ۳۱۸دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری تولید و روانه بازار کرد تا یکی دیگر از وعده‌های مدیر عامل ایران خودرو نیز بدون نتیجه بماند.

اعلام رسمی افزایش قیمت خودروها
سال ۹۰ سالی پرتلاطم برای اقتصاد ایران بود که خاطره افت و خیزهای قیمت طلا و سکه و مرغ آن بی‌شک تا سال‌ها در اذهان باقی خواهد ماند؛ البته خودروسازان نیز که در این معرکه بازار ارز را آشفته می‌دیدند و شاهد افزایش روزبروز قیمت رفبای خارجی خود بودند، بیکار ننشستند و بر خلاف ادعای مسئولین خودروسازی کشور قیمت خودروهای داخلی را افزایش دادند.

حالا امروز " جواد نجم الدین " مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو که به مردم قول داده بود، قیمت‌خودروهای تولیدی این مجموعه در راستای کمک به هدفمندی یارانه‌ها افزایش نخواهد داشت؛ از افزایش ۴برابری قیمت مواد اولیه تولید خودرو در نتیجه هدفمندی یارانه ها می گوید. در این دو سال قیمت برخی از خودروهای این گروه نزدیک به دو برابر شده است!

قیمت برخی از محصولات این شرکت بیش از وی افزود: بر اساس توصیه مقام معظم رهبری، ایران خودرو برنامه‌هایی را برای ارتقای کیفیت، استفاده از فناوری‌های نوین، جهش در خدمات پس از فروش و توسعه بیش از پیش صادرات تدوین کرده و قصد دارد تا پرچم خود را در منطقه و جهان اسلام برافراشته و با تلاش و کار مضاعف در ارتقای بهره وری و کاهش هزینه های تولید حرکت کند.

تحریم ها تاثیری ندارد!
درحالی که امروزه تولید برخی از خودروهای به دلیل تحریم ها به مشکل برخورده است و خودروسازان مدام مشکلات تحریم را برای افزایش قیمت بهانه می کنند که در سال ۹۰، نجم الدین، مدیری که گفته می شد توانمندی زیادی دارد گفته بود: تحریم ها هیچ تاثیری بر روند تولیدات این شرکت ندارد و ما از توانایی های ساخت داخل بیشتر استفاده می کنیم. اگر چنانچه کشوری ما را تحریم کند، می توانیم از طریق کشور دیگر نیاز خود را تامین کنیم.

۲۰۶داخلی کجاست؟
در فروردین ۸۹، نجم الدین وعده داد که تا پایان سال، خود کفایی تولید ۲۰۶ به ۹۷درصد خواهد رسید. یک ماه بعد وی دوباره در خبری اعلام کرد که تولید ۲۰۶ به ۸۵درصد خود کفایی رسیده است! مهمترین وعده او در تاریخ ۸ آذر ۹۱بود. در آن زمان جواد نجم‌الدین در همایش اقتصاد مقاومتی مدیران صنعت و بسیج کارخانجات تهران بزرگ که در شرکت ایران خودرو برگزار شد، تولید ۲۰۶ ساخت داخل را یکی از مهم‌ترین اثرات مثبت تحریم‌های بین‌المللی است.
اما با پررنگ شدن تحریم ها مشخص شد که پژو ۲۰۶ به چند درصد خودکفایی رسیده بود و البته ظاهرا این خودکفایی مانند ملی بودن سمند غلط از آب درآمد. چرا که با خداحافظی کامل پژو از ایران تولید ۲۰۶ نیز در کشور متوقف شد.

صادرات؛ آرزوهای برباد رفته
جواد نجم الدین مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، با بیان این مطلب گفت: راهبردهای توسعه بازارهای صادراتی و سودآوری سایت های تولیدی از اولویت های این حوزه است. وی از ۶۸ بازار بالقوه در دنیا به عنوان بازارهای هدف صادراتی شرکت ایران خودرو نام برده بود. اما اکنون نه تنها ۶۸بازار دنیا بلکه حتی بازار عراق ایران خودرو نیز از دست رفته است!

اما شاید جالب ترین بازار صادراتی بازار بلاروس باشد. درحالیکه قرار بود محصولات ایران خودرو به این کشور صادر شود که این کشور بعد از مدتی نارضایتی خود را از محصولات ایرانی اعلام کرد و گفت که ترجیح می دهد محصولات چینی را جایگزین خودروهای ایرانی کند.
“یولادزمیر سیاماشکا” معاول اول نخست وزیر بلاروس گفته بود: در حالی که قیمت این ماشین های ایران خودرو به شدت بالا است، اما مدل های ماشین هایشان بسیار قدیمی و از تاریخ گذشته است.