بلیت هواپیما باز هم گران می‌شود؟

به گزارش افکارنیوز، بلیت هواپیما در طول سال‌های گذشته با شرط افزایش بهره‌وری ناوگان هوایی و همچنین خدمات مسافری افزایش پیدا کرده بود اما تغییر خاصی در این دو زمینه مشاهده نشد. به بیان بهتر شرکت‌های هوایی تنها دست به افزایش قیمت بلیت زدند و دیگر ملزومات این افزایش قیمت که در مقابلش مسئولیت داشتند را نادیده گرفتند. توجه نمایندگان مجلس و کارشناسان هم با توجه به احتمال افزایش دوباره قیمت بلیت هواپیما به همین نکته جلب شده‌است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری چندی پیش گفته‌ بود: «این سازمان آماده آزادسازی قیمت بلیت هواپیما‌ست.»

حمیدرضا پهلوانی اینطور ادامه داد: «باید این آزادسازی از ابتدای امسال انجام می‌شد که به دلایلی تاکنون محقق نشده است لیکن این برنامه در دستور کار سازمان قرار دارد. وی با برشمردن افزایش قیمت ۶۵ تا ۷۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما در سال گذشته افزود: براساس ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنج ساله کشور دولت مکلف است در سال سوم اجرای این قانون یعنی سال ۹۲ ‌قیمت بلیت هواپیما را آزادسازی کند و سازمان هواپیمایی کشوری هم زمینه‌های اجرای این قانون را فراهم کرده است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما باعثرقابتی شدن قیمت‌ها و به نفع مردم بوده و با نظارت سازمان هواپیمایی کشوری، خدمات بهتری به مردم ارائه می‌شود.

وی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری سال گذشته برای زمینه‌سازی اجرای این قانون، اقدام به آزادسازی قیمت بلیت پروازهای خارجی کرده که این آزادسازی منجر به رقابت شرکت‌های هواپیمایی در پروازهای خارجی شده است.

نکته اینجاست که افزایش قیمت بلیت هواپیما در سال گذشته و همچنین وضع نامطلوب ناوگان هوایی موجب شد که سطح مسافران ایرلاین‌ها به حد زیادی کاهش پیدا کند. حال با افزایش احتمالی قیمت بلیت هواپیما این سوال پیش می‌آید که ایرلاین‌ها کاهش مسافران خود را چگونه جبران خواهند کرد؟ از سوی دیگر مشخص نیست که با این افزایش قیمت‌ها ناوگان هوایی کشور از نظر کیفیت، خدمات و مسائل فنی چه تغییراتی خواهد کرد؟

تحویل در ناوگان هوایی

از سوی دیگر از دو سال پیش تاکنون بسیاری از کارشناسان از لزوم تحول در صنعت هوایی کشور سخن می‌گویند. کارشناسان معتقدند که تمام توجه به سمت افزایش قیمت متمرکز شده و کسی به دیگر مسائل فنی و خدماتی در ناوگان هوایی توجه ندارد.

علی نصیر کارشناس صنعت حمل‌ونقل هوایی در این خصوص به «شفاف» می‌گوید: «این درست است که در قانون ذکر شده که قیمت بلیت هواپیما باید به سمت آزادسازی برود. با این وجود ملاک و معیارهای مختلفی هم برای این امر ذکر شده است که افزایش بهره‌وری ناوگان هوایی، افزایش خدمات مسافری و نوسازی ناوگان هوایی جزو آن موارد به حساب می‌آید.»

نصیر در پاسخ به این سوال که هم‌اکنون وضعیت صنعت هوایی کشور و همچنین ناوگان هوایی به چه صورت است؟ گفت: «تحریم‌هایی که وجود داشته موجب فرسوده شدن ناوگان هوایی کشور شده‌است و همین موضوع مشکلاتی به وجود آورده و حتی هزینه تعمیر ناوگان هوایی را برای ما بالاتر برده‌است. از سوی دیگر مشکل مالی ایرلاین‌ها موجب شده که آنها نخواهند یا نتوانند خدمات قابل توجهی را به مسافران ارائه دهند و برای رفع و رجوع مشکلات خود مجبور به افزایش قیمت بلیت هواپیما هستند.»

باید پرسید که چرا ناوگان هوایی کشور چنین وضعیتی را پیدا کرده و چه وضعیتی موجب نیمه‌ورشکسته شدن ایرلاین‌های کشور شده‌است. این کارشناس هوایی نوسان شدید نرخ ارز و عدم ارائه ارز دولتی به ایرلاین‌ها را دلیل این امر می‌داند و می‌گوید: «نوسان نرخ ارز موجب شد که هزینه شرکت‌های هوایی به شدت بالا برود. زیرا آنها از دولت یارانه دریافت نمی‌کردند و مجبور بودند با ارز آزاد امورات خود را بگذرانند. از سوی دیگر کاهش مسافر هوایی موجب این شده که حاشیه سود شرکت‌ها کمتر شود و آنها به سمت ورشکستگی بروند.»

او معتقد است كه باید تعادلی میان افزایش قیمت بلیت و همچنین خدمات مسافری ارائه شود تا مشتریهای شركتهای هوایی هم افزایش پیدا كنند. از سوی دیگر نصیر رفع تحریمها و تلاش برای برقراری با دیگر ایرلاینها و سازمانهای مرتبط خارجی را امری مهم دانست كه میتواند در نوسازی ناوگان هوایی كشور موثز باشد.