به گزارش افکارنیوز، حمید چیت چیان در نشست تودیع و معارفه شماری از معاونان وزیر نیرو، با اشاره به برگزاری نخستین شورای عالی آب در دولت یازدهم که در هفته جاری به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار می شود گفت: موضوعاتی برای دستور کار این نشست تعیین شده که امیدواریم همه دستگاه های ذیربط وظایف خود را در این خصوص به خوبی انجام دهند و تصمیمات درستی در این شورا اتخاذ شود.

وزیر نیرو اظهار داشت: وظیفه ای که بر دوش ما است به قدری مهم است که برای انجام آن باید از تمام ظرفیت های فکری، دانش، تجربی و سرمایه های کشور استفاده شود. چیت چیان همچنین از تشکیل ۳ اتاق فکر آب، برق و اقتصاد آب و برق در وزارت نیرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این کار بزرگ تنها با همفکری و همکاری همه مدیران صنعت به ویژه مدیران سابق، افراد فعال در فعالیت های آموزشی و پژوهشی صورت می پذیرد و ظرفیت های فکری این مدیران پشتوانه ای برای مدیریت بهتر صنعت است.

وی ادامه داد: این ۳ اتاق فکر برخی از نظام تصمیم سازی وزارت نیرو خواهد بود. وزیر نیرو همچنین در خصوص انتصاب علیرضا دائمی به سمت معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو تاکید کرد: وی یکی از افراد صاحبنظر، صاحب فکر و مطلع در مسائل آب است و به تمام طرح ها و پروژه های بخش آب و آبفا اشراف کامل دارد.

چیت چیان ادامه داد: قسمت عمده کار صنعت آب و برق در خصوص بودجه سالانه در بخش آب است و در زمان کنونی ۸۲۸ طرح در بخش آب فعال است. وی یکی از جنبه های مهم فعالیت معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو را ساماندهی اقتصاد آب و برق دانست و ادامه داد: وضعیت کنونی، وضعیت شکننده و ضربه زننده ای به صنعت آب و برق است.

به گفته وزیر نیرو، هم اکنون هزینه تمام شده هر کیلووات ساعت برق به غیر از هزینه های مرتبط با سوخت نیروگاه ها ۶۸۰ ریال است و این درحالی است که از محل قبوض، فقط ۴۳۰ ریال از مشترکان دریافت می شود.

وی تعامل با مجلس، سازمان برنامه و وزارت اقتصاد را علاج حل مشکل اقتصاد آب و برق دانست و گفت: در ۳ سال اخیر، برنامه های راهبردی وزارت نیرو به برنامه های عملیاتی تبدیل شده که این معاونت باید آن را در برنامه های بخش آب، برق و آبفا جاری کند.

وزیر نیرو با بیان اینکه بار سنگینی بر دوش معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی است گفت: سیاست های اصل ۴۴ باید با دقت و سرعت بیشتر ادامه یابد. چیت چیان همچنین در خصوص انتصاب رحیم میدانی به عنوان معاون آب و آبفای وزارت نیرو بیان داشت: برای این انتصاب با ۵۰ نفر از همکاران جدید و قدیم وزارت نیرو و خارج از مجموعه مشورت شده که همه از توانمندی بالایی برخوردار بودند و از میان این افراد، مهندس میدانی که از مدیران با سابقه و پرتلاش صنعت آب است انتخاب شد.

چيت چيان تصريح كرد: بخش آب كشور هم اكنون نيازمند تحول بزرگي است و بايد از نيروهاي باتجربه براي مديريت طرح ها استفاده شود. وي افزود: در زمينه مديريت منابع آب نياز به همكاري در سطح ملي هستيم زيرا اين موضوع يک مشكل فرابخشي است و محيط زيست، وزارت امور خارجه، وزارت كشور و برخی دستگاه های دیگر نيز در آن نقش دارند و موضوع آب از جنبه هاي مختلف زيست محيطي، امنيتي و اجتماعي و ... بايد بررسي شود.