به گزارشافکارنیوز، علی کیانی - مدیر سرمایه‌گذاری طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) - گفت: با توجه به توافقات انجام شده بین سازمان حج و زیارت، شرکت فرودگاه‌ها و سازمان‌های هواپیمایی کشوری پس از عملیات حج تمتع امسال که از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود در صورت تامین زیرساخت‌های مورد نیاز، کلیه پروازهای حج عمره و تمتع به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات حج عمره امسال از فرودگاه امام خمینی(ره) انجام خواهد شد، افزود: تکمیل ترمینال زیارتی مقوله‌ای جدا از امکان عملیات حج است و این بدان معناست که فرودگاه بین‌المللی امام تا تکمیل ترمینال زیارتی برای انجام عملیات حج، از ظرفیت‌ ترمینال موجود استفاده می‌کند.

ترمینال زیارتی فرودگاه امام ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

کیانی اظهار کرد: برآورد هزینه ساخت ترمینال زیارتی حدود ۱۴۰ میلیارد تومان است که تاکنون حدود ۱۵ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

مدیر سرمایه‌گذاری طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) با بیان اینکه ترمینال زیارتی فرودگاه امام تقریبا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: با توجه به اینکه بودجه عمومی کشور کفاف انجام عملیات احداثو توسعه فرودگاهی را به صورت سریع و متوالی نمی‌دهد استراتژی وزارت راه و شهرسازی ساخت فاز دوم فرودگاه امام با استفاده از مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.

اتمام ترمینال زیارتی فرودگاه امام در نیمه‌ دوم سال ۹۴

کیانی اظهار کرد: تصور می‌کنیم با توجه به توان و سرعت عمل بخش خصوصی در صورت واگذاری ترمینال زیارتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه، امکان اتمام این ترمینال به عنوان یک فضای مجزا برای پروازهای زیارتی در نیمه‌ دوم سال ۹۴ خواهد بود.

مدیر سرمایه‌گذاری طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) اظهار کرد: با توجه به اینکه مسافران زیارتی به ویژه حج با دیگر مسافران متفاوت و اکثر آن‌ها سالخورده هستند، آشنایی چندانی با پروسه عملیات پرواز ندارند و سفر آنها به گونه‌ای است که تعدادی از دوستان و آشنایان آنها را همراهی می‌کنند، این ترمینال به منظور تکریم زائران، مشایعان و مستقبلان ساخته می‌شود.

کمبود منابع مالی و عدم تزریق به موقع نقدینگی به این پروژه

وی درباره دلایل مشکلات راه‌اندازی ترمینال زیارتی فرودگاه امام گفت: مهمترین مشکل این طرح کمبود منابع مالی و عدم تزریق به موقع نقدینگی است.

کیانی گفت: عملیات طراحی و ساخت ترمینال زیارتی فرودگاه بین‌المللی امام با دیدگاه گسترش تسهیلات سفر و ارتقای خدمات زیارتی برای زائران خانه خدا، عتبات عالیات و سوریه با رویکرد جامع خدمات رسانی به مردم استان تهران و برخی استان‌های همجوار از ۲۲ خردادماه سال ۸۹ آغاز شده است.

قابلیت پذیرش سه پرواز همزمان در ترمینال زیارتی فرودگاه امام

مدیرسرمایه گذاری طرح توسعه فرودگاه بین‌المللی امام‌ خمینی(ره) با بیان اینکه ترمینال زیارتی با ظرفیت اعزام و پذیرش ۳.۲ میلیون مسافر در سال و به متراژ کل حدود ۴۵۰۰۰ مترمربع طراحی شده است، اظهار کرد: ساختمان ترمینال و کنکورس با برخورداری از سه دستگاه پل تلسکوپی اتصال به هواپیما و سایر نیازهای خدمات مسافری با قابلیت پذیرش سه پرواز همزمان در پل‌های تلسکوپی اتصال به هواپیما و یک پرواز در محل های پارک آزاد طراحی شده است.