۴۰ حرفه ممنوع برای کودکان

به گزارش افکارنیوز، محمد تقی حسینی بااشاره به اهداف سومین کنفرانس محو کار کودکان اظهار داشت: این کنفرانس نشان از اراده جهانی برای مبارزه با کار کودکان بویژه در مشاغل زیان آور دارد.

وی ادامه داد: ایران اهمیت زیادی برای اهداف این کنفرانس قائل است و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راس هیات دراین کنفرانس شرکت خواهد کرد.

حسینی با تاکید بر اینکه این کنفرانس به ابتکار سازمان بین المللی کار و دولت برزیل تشکیل شده است است عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران کنوانسیون ۱۸۲ سازمان بین المللی کار در مورد محو بدترین اشکال کار کودک را تصویب کرده است.

وی با بیان اینکه در راستای آئین نامه اجرایی برای محو کار کودک معیارهای کنترلی برای محو کار کودکان در نظر گرفته شده است افزود: بر اساس قوانین موجود در جمهوری اسلامی ایران به کارگیری افراد زیر ۱۵سال ممنوع است و برای برخی از مشاغل سخت سن بالاتر از ۱۸سال در نظر گرفته شده است.

قائم مقام وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: برای شناسایی و رصد مشاغل آشکار و پنهان در اقتصاد رسمی و غیر رسمی ضروری است نهادی مسئول برای تعریف مشاغل ممنوعه و بویژه در حیطه کار کودک وجود داشته باشد.

وی محو کار کودکان را هدفی انسانی خواند و ادامه داد: تا کنون بیش از ۴۰حرفه غیر استاندارد شناسایی و رسماً‌ استفاده از کودکان در این مشاغل ممنوع اعلام شده است.

حسینی با اشاره به وضعیت جهانی در زمینه کار کودک افزود: در پی تلاش‌های بین المللی و اقدامات سازمان بین المللی کار تعداد کودکان کار در جهان از سال ۲۰۰۰ تا کنون به میزان یک سوم کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر رقمی در حدود ۸۵ میلیون نفر کودک در سراسر جهان در کارهای پرخطر فعالیت می‌کنند و منطقه آسیا و اقیانوسیه هنوز بالاترین رقم را در این زمینه دارند.

حسینی اظهار داشت: تا کنون بیش از ۴۰ کشور در سطح وزیر و تعدا زیادی از کشورها در سطوح دیگر در کنفرانس برزیل شرکت خواهند کرد که پس از بررسی ابعاد مختلف موضوع کار کودکان بیانیه برزیل را به منظور سرعت بخشیدن برای محو کار کودکان به تصویب می‌رساند.

قائم مقام وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سومین کنفرانس جهانی محو کار کودکان از ۱۵ تا ۱۸ مهرماه در برزیل تشکیل خواهد شد.