حکم زنگنه برای یک منتقد

به گزارش افکارنیوز، در طول یک هفته گذشته خبرهای مختلفی در قالب گفت ‌وشنودهای نفتی به گوش خبرنگاران رسید که برخی از این خبرها از قرار زیر است:

* خاموشی در نفت و گاز پارس

شنیده شده است ابوالحسن خاموشی که مدتی به عنوان وزیر نیرو در دولت میرحسین موسوی مشغول به کار بوده و همچنین قائم مقامی علی وکیلی و اکبرترکان را در مدیریت شرکت نفت وگاز پارس در کارنامه دارد یکی از گزینه های مطرح برای مدیریت در این شرکت بهره بردار است.

لازم به توضیح است که نامبرده هم‌اکنون رئیس هیئت مدیره شرکت OIEC است.

همچنین باید گفت از ناجی سعدونی مدیرعامل اسبق شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز به عنوان گزینه احتمالی برای ریاست براین شرکت نام برده می شود.

* منتقد زنگنه در کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی

در کارگروه تخصصی اصلاح قراردادهای بالادستی صنعت نفت که اعضای آن با حکم وزیر نفت منصوب شده اند افرادی مانند سیدمهدی حسینی قائم مقام اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، سید مهدی میرمعزی مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت ایران، نصرت الله اسپیاری رئیس هیات مدیره شرکت تاسیسات دریایی، مصطفی زین‌الدین مدیر اسبق حقوقی و قراردادهای شرکت ملی نفت و علی کاردر رئیس کمیته اصل ۴۴ شرکت ملی نفت ایران حضور دارند اما یکی دیگر از اعضای این کارگروه حسن شکرالله زاده مدیر امور فنی سابق شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که به عنوان یکی از منتقدین عملکرد زنگنه شناخته می شود.


* شرکت آمریکایی به جای شرکت وطنی

گفته می شود پس از آنکه ایران به شرکت های آمریکایی برای حضور در صنعت نفت چراغ سبز نشان داد؛ قرار است یکی از همین شرکت های آمریکایی جای پیمانکار NGL لاوان را بگیرد.

علت واگذاری NGL لاوان و بعضی دیگر از واحدهای NGL به پتروشیمی ها دلیل اختلاف نظر و درگیری لفظی زنگنه و زیرکچیان زاده و اخراج زیرکچیان زاده مدیرعامل نفت فلات قاره اعلام شده است.

قرار داد NGL لاوان با وزارت دفاع منعقد شده است که یک شرکت پیمانکاری زیرمجموعه این وزارتخانه وظیفه احداثاین پروژه را برعهده دارد. رقم قرار داد این پروژه حدود ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.


*تامین سوخت زمستانی در هاله‌ای از ابهام

شنیده شده است طبق برنامه ریزی های وزارت نفت پیمانکار فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی متعهد شده بود تا تاریخ ۲۰ مرداد ماه گذشته یک ردیف از پالایشگاه این فازها را با ظرفیت ۱۲ میلیون متر مکعب وارد مدار تولید کند همچنین با پیمانکار فاز ۱۲ نیز توافق شده بود که از ۱۰ شهریورماه گذشته تولید از فاز ۱۲آغاز شود که هنوز این تعهدات عملیاتی نشده است.

این برنامه ریزی برای جلوگیری از مشکلات احتمالی تامین سوخت زمستانی انجام شده بود.


*مدیری بادکترای هاوایی در صنعت نفت

شنیده شده است یکی از مدیران تازه منصوب شده در صنعت نفت دارای مدرک دکترا از دانشگاه هاوایی است وی در گذشته و در زمان دولت اصلاحات نیز در همین سمت مشغول به کار بود.

هفته گذشته نیز خبری منتشر شد که یکی دیگر از مدیران ارشد فعال درصنعت نفت در این روزها به دنبال اخذ مدرک از این دانشگاه است

لازم به توضیح است وزارت نفت و وزارت علوم بارها اعلام کردند مدرک این دانشگاه مورد تایید این دو وزارتخانه نیست و یکی از ایراداتی که برخی از نمایندگان مجلس به مرحوم کردان می گرفتند داشتن مدرک دکتری از دانشگاه هاوایی بود.


*جابه‌جایی در ۳معاونت وزارت نفت

شنیده شده است به زودی قرار است تغییراتی در سه معاونت وزارت نفت رخ دهد که طی آن منصور معظمی جایگزین محسن خجسته مهر در معاونت برنامه ریزی و نظارت بر میادین هیدروکربوری، ماجدی سفیر اسبق ایران در ژاپن به معاونت امور بینالملل و بازرگانی وزارت نفت و علی دهکردی رئیس اسبق موسسه مطالعات انرژی به منابع انسانی وزارت نفت منصوب می شوند.