سیف: ارزش ریال ۲۰ درصد بالا رفته است

به گزارش افکارنیوز، ولی الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی ایران در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت: به منظور مهار تورم، درحال تغییر سیاست‌هایی است که در دولت پیشین ایران اتخاذ و منجر به رشد نقدینگی در این کشور شده است.

سیف در نخستین مصاحبه خود با رسانه‌های خارجی افزود: کابینه حسن روحانی با جداسازی سیاست‌های پولی و مالی موافقت کرده است و به بانک مرکزی استقلال بیشتری داده است. این امر به این بانک اجازه می‌دهد تا بر کنترل نقدینگی و کاهش تورم متمرکز شود.

سیف در حاشیه نشست سالیانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در واشنگتن با انتقاد از سیاست‌های دولت پیشین توضیح داد: در دولت سابق ایران، اختصاص اعتبار به بسیاری از بخش ها بر اساس تحلیل‌های کارشناسی نبود.

وی افزود: پروژه‌ای در مسکن‌سازی برای افراد فقیر اجرا شد و منابع بسیاری به آن اختصاص داده شد که ۴۰ درصد حجم نقدینگی مربوط به آن است.

بر اساس این گزارش، بانک مرکزی ایران در ماه جولای اعلام کرد، که ذخایر ارزی این کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار است، اما سیف از اعلام رقم دقیق این ذخایر خودداری کرد.

این مقام ایرانی در ادامه گفت: طی ۱۲ ماه پیش از انتخاب روحانی در انتخابات ماه ژوئن، ریال بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد و از آن زمان تاکنون حدود ۲۰ درصد از ارزش خود را بازیافته است. در حال حاضر، بازار ارز ایران نسبتا وضعیت باثباتی دارد.

ولی‌الله سیف توضیح داد: با اینکه اقتصاد ایران با رکود دست و پنجه نرم می‌کند، اما اولویت اصلی بانک مرکزی ایران، کاهش تورم و نقدینگی است.

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران ادامه داد: ما اکنون با رکود تورمی مواجه هستیم. سیاست‌های پولی و مالی انبساطی به رشد اقتصادی کمک نخواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: به منظور کاهش تاثیرات سیاستهای انقباضی پولی بر چشمانداز رشد اقتصادی، بانک مرکزی ایران در نظر دارد، تا منابعی برای فعالیتهای تولیدی اختصاص دهد و در زمینه بهبود فضای کسب و کار فعالیت کند.