به گزارشافکارنیوز،البته این نوبرانه‌های گران‌قیمت و محبوب یکی دور روز پس از عرضه این محصولات به بازار‌های جهانی از طرق گوناگونی چون ورود به‌صورت مسافری، ورود از مبادی غیررسمی و… با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر از آنچه باید به دست مصرف‌کنندگان رسیدند.

اما اینک با گذشت مدتی از ورود این گوشی‌ها و همچنین در پی بروز اتفاقاتی چون انتشار اخباری مبنی بر رفع ممنوعیت صادراتی برخی از محصولات اپل به ایران و همچنین نوسانات نرخ ارز شاهد تغییرات اساسی در نرخ این نمونه‌های محبوب و معروف به اعیانی گوشی در بازار هستیم.

تغییراتی که از نظر برخی از کارشناسان تنها به تغییرات نرخ ارز و… مربوط نبوده و دلایل دیگری دارد. با توجه به این موضوع در این گزارش ما به بررسی روند قیمت‌ها در بازار گوشی‌های iPhone پرداخته‌ایم. اگر به این موضوع علاقه‌مندید این گزارش را بخوانید:

تغییرات قیمت از ابتدای ورود تا کنون

از حدود یک ماه پیش که نخستین نمونه‌های گوشی‌های جدید iPhone یعنی مدل‌های ۵s و ۵c به‌طور مسافری وارد بازار ایران شد تا همین هفته قبل قیمت این گوشی‌ها روندی نزولی داشت. جریانی که از نظر برخی از کارشناسان نه به کاهش نرخ ارز و انتشار اخباری در رابطه با لغو برخی از ممنوعیت‌های صادراتی به ایران مربوط بوده است. اما اینک طی یک هفته گذشته در پی کاهش موجودی این گوشی‌ها در بازار که بنا به اظهار گروهی از فعالان بازار به دلیل افزایش تقاضا صورت گرفته است، شاهد رشد تقریبی قیمت این گوشی‌ها در بازار بوده‌ایم.

در بررسی روند قیمت گوشی‌های جدید این برند اعیانی، مقایسه قیمت‌ها بین یک ماه گذشته و حال حاضر به‌خوبی نشانگر این تغییر و تحولات قیمتی است. ‌ چرا که این گوشی‌ها طی یک ماه گذشته تغییراتی در حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حتی بیشتر را تجربه کرده‌اند.

به طوری‌که اوایل مهر ماه iPhone ۵s با ظرفیت حافظه ۱۶ گیگابایت با رنگ مشکی قیمتی حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و با ظرفیت ۳۲ گیگابایت قیمتی حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان داشت. اما اینک قیمت‌ها به حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در مورد ظرفیت ۳۲ گیگابایتی به حدود سه میلیون تومان رسیده است.

همچنین iPhone ۵c با حافظه ۱۶ گیگابایتی که در بدو ورود به بازار داخلی با حدود قیمت ۵۴۹ دلار عرضه شده بود، در بازار ایران ۲ میلیون و ۸۷۰ تا ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید اینک با قیمتی در حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

چنین اتفاقی در مورد سایر نمونه‌های این گوشی Iphone ۵، iPhone ۴s و… نیز مشاهده شده است و گویا حالت یک رسم را به خود گرفته است. رسمی که مشتاقان این گوشی برای به دست گرفتن هر چه زودتر نمونه‌های جدید آن را رواج داده‌اند.

رنگ مولفه‌ای برای تفاوت قیمت در ایران

تفاوت قیمت بین رنگ‌های گوناگون گوشی‌ای iPhone اتفاقی است که شاید تنها در ایران شاهد وقوع آن باشیم.

اتفاقی که یا خریداران این گوشی‌ها آن را پذیرفته و با جان و دل بهای اضافی بابت این اختلاف قیمت را پرداخت می‌کنند. جالب اینجا است که به گفته فروشندگان این محصولات و همچنین برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده این اختلاف قیمت به دلیل رنگ از جانب شرکت apple قابل پذیرش نبوده و به همین دلیل این شرکت در سایت خود قیمت رنگ‌های گوناگون یک مدل را یکسان اعلام کرده است.
اما در ایران داستان چیز دیگری است. به‌عنوان مثال قیمت iPhone ۵s با ظرفیت حافظه ۱۶ گیگابایت با رنگ مشکی در ابتدای ورود به بازار در حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار و نمونه سفید رنگ آن حدود چهار تا چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و قیمت Iphone ۵s gold در حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ و حتی گاه بیشتر بود.

اینک اما قیمت‌ها پس از گذشت چند هفته کاهش یافته است. به طوری‌که قیمت این گوشی با ظرفیت ۱۶ گیگابایت با رنگ مشکی در حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تا دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، با رنگ سفید در حدود سه میلیون تومان و با رنگ طلایی در حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تا چهار میلیون تومان رسیده است.

قیمت iPhone ۵s با ظرفیت ۳۲ گیگابایت هم اکنون با رنگ‌های مشکی، سفید و طلایی به ترتیب
سه میلیون تومان، سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تا چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است. این اتفاق در بازار گوشی‌های ۵C نیز مشهود است. به طوری‌که قیمت رنگ‌های این گوشی به اصطلاح ارزان APPLE یکسان است و تنها قیمت گوشی زرد رنگ این خانواده که در بازار کمیاب است و گویا رنگ محبوب این مدل در بازار است در حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان گران‌تر از سایر رنگ‌ها است.

محصولات اپل چگونه به ایران می‌آیند؟

اگر چه در حدود دو ماه قبل انتشار اخباری در رابطه با لغو ممنوعیت‌های صادراتی برخی از محصولات اپل به ایران موجب شد تا موجی از امید برای کاهش قیمت‌ها در بازار محصولات این برند در ایران به وجود آید، اما اکنون پس از گذشت حدود دو ماه فعالان بازار این کالا و واردکنندگان اعلام کرده‌اند که فعلا هیچ تغییری در شیوه واردات این محصولات ایجاد نشده است و این محصولات همچنان به شیوه‌های مرسوم و با واسطه وارد کشور می‌شوند.

مهدی بکائی، مدیرعامل شرکت سیب گستران پارسیان در این باره اعلام کرد: فعلا هیچ تغییری در نحوه واردات محصولات اپل رخ نداده است و ما همچنان کالاها را با واسطه یا به طور مسافری وارد کشور می‌کنیم. یکی دیگر ازواردکنندگان محصولات اپل هم که نخواست نامی از وی برده شود به «دنیای‌اقتصاد» گفت، چندان تمایلی برای لغو ممنوعیت‌های وارداتی از سوی عرضه‌کنندگان مشاهده نمی شود؛ چرا که در این‌صورت سود واردکنندگان و عرضه‌کنندگان کاهش می‌یابد.

به گفته وی، شاید به همین دلیل باشد که گروهی سعی می‌کنند این‌طور وانمود کنند که همه این حرف‌ها در حد یک رویا است و امکان ندارد به این زودی‌ها شاهد عرضه مستقیم و بدون واسطه محصولات برند آمریکایی در ایران باشیم. اما برخی از فعالان بازار تلفن همراه می‌گویند، واردات رسمی آی‌فون به کشور از حدود یکماه دیگر آغاز خواهد شد که با واردات رسمی و قانونی این گوشی‌ها به کشور شاهد افت قیمت خواهیم بود. در همین رابطه گفته می‌شود مدل‌های جدید گوشی آی‌فون به طور رسمی ظرف ۲۰ روز آینده به کشور وارد می‌شود و قیمت آن معادل نرخ جهانی است.