تب و تاب بازار اجاره فروکش کرد

به گزارش افکارنیوز، همزمان با کاهش قیمت ها در بازار خرید و فروش مسکن، بازار اجاره بها هم با تغییراتی مواجه شده است گرچه این تغییرات نسبت به نرخ فروش زیاد نبوده اما توانسته تاثیر زیادی را بر تعیین اجاره بها از سوی مالکان بگذارد.

در واقع با افزایش روز به روز قیمت ها در سه ماهه پایان سال گذشته و ابتدای امسال، موجران با تعیین قیمت های نجومی سعی داشتند تا بخشی از تورم موجود در کشور را جبران کنند اما با کاهش قیمت هرمترمربع واحد مسکونی، مالکان هم قیمت های منطقی تری را تعیین می کنند.

در این باره معاون وزیر راه و شهرسازی گفته بود: در کوتاه مدت نقش عوامل روانی، انتظارات و عرضه و تقاضای واحدهای اجاره ای حایز اهمیت است، به طوریکه در نیمه اول سال با افزایش تقاضا ناشی از نقل و انتقالات با تحریک عوامل روانی و انتظارات، شاهد اوج گیری اجاره بهای مسکن بودیم. اما پس از عبور از این دوره و فروکش کردن تقاضای فصلی و فشار روانی به تدریج نوسانات قیمتی در بازار اجاره مسکن تعدیل و به ثبات نسبی می رسد.

وی با اشاره به اینکه در خردادماه اجاره یک متر مربع آپارتمان در تهران به طور متوسط ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است، افزوده بود: در تیرماه این رقم به ۱۹ هزار و ۲۰۰ تومان و در شهریور به رقم ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. بنابراین پیش بینی می کنیم که با عبور از فصل نقل و انتقالات این رقم با کاهش بیشتری مواجه شود به این معنا که اجاره بها به نسبت مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد را نشان می دهد اما در شهریور با کاهش ۲ درصدی روبرو شده است بنابراین پیش بینی ما اینست که این قیمت ها تعدیل شده و به ثبات قیمتی در بخش اجاره بها می رسیم.

براین اساس با کاهش قیمت ها در بخش خرید و فروش انتظار می رود که در دور بعدی فصل اجاره بها قیمت ها به شکل منطقی تری از سوی مالکان تعیین شود و مستاجران با مشکلات کمتری در پرداخت اجاره بها روبرو باشند.

اجاره بها در برخی از آپارتمان های تهران

براساس گزارش میدانی در خیابان نامجو عبدالهی یک آپارتمان ۴۵ متری و یک خوابه با پارکینگ و انباری با ۱۵ میلیون تومان رهن و ۲۵۰ هزار تومان اجاره داده می شود و در تهران نو - زرکش برای واحدی ۴۲ متری با ۵ میلیون تومان رهن و ۵۵۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است.

برای یک واحد ۴۵ متری نوساز در پیروزی با پارکینگ و انباری ۲۷ میلیون تومان رهن تعیین شده و در قصرالدشت - طوس آپارتمانی ۴۵ متری با ۵ میلیون تومان رهن و ۶۰۰ هزار تومان اجاره داده می شود.

در پیروزی یک واحد ۴۲ متری با ۳۱ میلیون تومان رهن به اجاره می رسد و در مجیدیه جنوبی ۱۶ متری اول واحدی ۴۵ متری و نوساز ۳۶ میلیون تومان رهن کامل داده می شود.

ابتدای خیابان ولیعصر دو طبقه آپارتمان ۴۰ متری و تکواحدی با ۲۰ میلیون تومان رهن و در خوش - بوستان واحدی ۴۵ متری با انباری ۱۵ میلیون تومان رهن و ۳۰۰ هزارتومان، اجاره داده می شود.

در خیابان کرمان شمالی آپارتمانی ۵۰ متری با پارکینگ و انباری ۳۵ میلیون تومان رهن داده می شود و انتهای مرتضوی خیابان صاحب الزمان واحدی ۴۶ متری و نوساز با ۲۵ میلیون تومان رهن کامل، اجاره داده می شود.

همچنین برای آپارتمانی ۵۰ متری با پارکینگ و انباری زیرهمکف ۲۰ میلیون تومان رهن و ۵۷۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است و در فاطمی واحدی ۴۷ متری و یک خوابه با ۱۰ میلیون تومان رهن و ۹۰۰ هزار تومان اجاره داده می شود.

در نارمک آپارتمانی ۵۰ متری و نوساز با آسانسور و انباری با شرایط ۳۰ میلیون تومان رهن و ۳۵۰ هزار تومان به اجاره می رسد و در پیروزی کلینی برای واحدی ۵۱ متری با پارکینگ و انباری ۱۰ میلیون تومان رهن و ۴۵۰ هزار تومان اجاره تعیین شده است.

در خیابان سهروردی نوبخت برای آپارتمانی ۵۵ متری و یکخوابه با دو پارکینگ ۳۰ میلیون تومان رهن و ۹۰۰ هزار تومان اجاره دریافت می شود و در اتوبان محلاتی خیابان میثم آپارتمانی ۵۵ متری و یک خوابه با ۱۵ میلیون تومان رهن و ۳۵۰ هزار تومان، اجاره داده می شود.