قطر گاز ایران را به اروپا صادر می‌کند

به گزارش افکارنیوز، همزمان با تاخیرهای چندین و چند ساله در توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی و حتی افت تولید گاز در این میدان مشترک، قطر یکی از بزرگترین قراردادهای فروش LNG جهان را برای انتقال گازهای ترش پارس جنوبی را با آلمان امضا کرده است.

از این رو در حالی ساخت اولین و تنها کارخانه تولید LNG ایران در عسلویه به دلیل عدم تامین به موقع منابع مالی و ارزیابی مجدد به حالت تعلیق درآمده است که قطر با تولید ۷۷ میلیون تن LNG، گازهای ترش این میدان مشترک با ایران را به کشورهای مختلف جهان همچون ژاپن، کره جنوبی، هند، چین و اخیرا انگلستان را صادر می کند.

هم اکنون پروژه ساخت کارخانه ایران ال. ان. جی با وجود پیشرفت حدود ۶۵ درصدی به دلیل انجام بازنگری مجدد فنی و اقتصادی تا اطلاع ثانوی متوقف شده است و از سال گذشته تاکنون هم تامین منابع مالی قابل توجه ای برای این طرح گازی انجام نشده است.

بر اساس برآوردهای انجام گرفته برای تکمیل و آغاز تولید زودهنگام LNG در این مگا پروژه تنها به ۷۰۰ میلیون دلار منابع مالی نیاز است.

توافق جدید شریک گازی ایران با آلمان

در همین حال گلف تایمز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: شرکت قطر گاز و شرکت ایی. او. ان گلوبال کومودیتیز، زیرمجموعه شرکت یی. او. ان روهرگاز آلمان، یک توافقنامه مشارکت در تولید(اس پی ای) قابل تغییر امضا کردند که این قرارداد از سال ٢ ١۴ میلادی اجرا خواهد شد و بر اساس آن سالانه حدود ١, ٥ میلیون تن LNG به این شرکت آلمانی تحویل داده می‌شود.

این حجم LNG از پروژه قطر گاز چهار(ترن ٧)، یک سرمایه گذاری مشترک میان شرکت قطر پترولیوم و شرکت انگلیسی - هلندی شل، تامین خواهد شد و با کشتی های ال. ان. جی بر " کیو مگس " به پایانه LNG گیت در روتردام هلند ارسال خواهد شد.

این توافقنامه از سوی محمد بن صالح الساده، وزیر صنعت و انرژی قطر و رئیس شرکت قطر گاز و کریستوفر دلبروک، مدیرعامل شرکت یی او ان گلوبال کومودیتیز و ریچارد بایلیس، مدیر شرکت یی. او. ان امضا شد.

شرکت قطرگاز نخستین محموله LNG خود را ماه ژوئیه امسال و بر اساس یک توافقنامه خرید و فروش که سال ٢ ١١ میلادی با شرکت یی. او. ان امضا کرده بود به پایانه دریافت LNG گیت تحویل داده بود.

از سوی دیگر رویترز پیشتر با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: قطر به عنوان شریک گازی ایران در پارس جنوبی و بزرگترین صادرکننده LNG جهان اعلام کرد: شرکت " قطرگاز " یک قرارداد ٥ ساله برای عرضه سالانه ١, ١۴ میلیون تن LNG به شرکت پتروناس مالزی در انگلیس امضا کرده است.

بر اساس این قرارداد که در زمان افزایش تقاضای گاز انگلیس اجرا می‌شود و اغلب ماه ژانویه است، شرکت قطرگاز به پایانه دراگن این کشور اروپایی LNG تحویل می‌دهد؛ شرکت پتروناس مالزی نیمی از ظرفیت واردات این پایانه را در اختیار دارد.

قطر هم اکنون بیشتر محمولههای LNG خود را روانه بازارهای آسیایی میکند؛ بنا بر آمار بانک آمریکایی بارکلی، سهم صادرات LNG قطر به بازار آسیا در ژانویه سال ٢ ١٣ میلادی به ٧٣,٥ درصد رسیده است.