خوش بینی سیف به ایجاد ثبات نسبی در بازار ارز

به گزارش افکارنیوز، ولی الله سیف اولویت کشور را بهبود تولید و اشتغال اعلام و حجم قابل توجه ذخایر ارزی کشور علیرغم محدودیت های موجود را از نکات مثبت شرایط کنونی دانست.

رییس کل بانک مرکزی در ملاقات با معاون اجرایی صندوق بین‌المللی پول و همچنین مسوولان بخش خاورمیانه و گروه میز ایران با اشاره به شرایط خاص کشور به لحاظ بین المللی و همچنین وضعیت اقتصاد داخلی کشور، لزوم بکارگیری سیاست‌های مناسب جهت رفع مشکلات را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به لزوم استقلال بانک مرکزی، توافق و هماهنگی همه جانبه موجود در دولت و بویژه نظرات مثبت رییس جمهور در این رابطه را از سیاست‌های مثبت آتی برشمرد.

مسوولان صندوق بین المللی پول نیز با تایید وجود عدم توازن در بخش های مختلف اقتصادی، تغییر در سیاست های موجود را ضروری دانستند و در این رابطه، آمادگی خود را جهت ارائه کمک های فنی با استفاده از تجربه سایر کشورها اعلام کردند.

جلسه سیف با اقتصاددانان ایرانی

در جلسه دیگری با حضور اقتصاددانان ایرانی شاغل در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، رییس کل بانک مرکزی به تشریح سیاست های بانکی بانک مرکزی پرداخت و از آنان درخواست کرد تا با ارائه تجربیات خود در حل مشکلات کشور سهیم باشند.

رییس شورای پول و اعتبار و هیات همراه، همچنین ضمن ملاقات با تعدادی از روسای کل بانک‌های مرکزی، در خصوص مسائل مورد علاقه طرفین به تبادل نظر پرداخت و بر راهکارهای موجود جهت گسترش روابط تجاری و بانکی تاکید کرد.

بررسی وضعیت اقتصادی جهان در گروه پولی و مالی

سیف همچنین روز شنبه ۱۲ اکتبر(۲۰ مهر) در جلسه گروه پولی و مالی(IMFC) شرکت کرد. در این جلسه، گزارش وضعیت اقتصادی جهان مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به وضعیت اقتصادی کشورها به تفکیک کشورهای توسعه یافته، بازارهای نوظهور و کشورهای با درآمد پایین، سیاست های مورد نیاز جهت بهبود وضعیت اقتصادی هر یک را ارائه دادند.

همچنین وی با توجه به ارتباط تنگاتنگ اقتصاد کشورها، به لزوم هماهنگی سیاست گذاری ها تاکید نمود و نقش مدیریتی صندوق و حمایت مالی آن سازمان را با اهمیت دانست.

نگرانی گروه ۲۴ از تغییر سیاست‌های پولی

گروه ۲۴ با انتشار بیانیه ای با اشاره به کاهش قابل ملاحظه‌ در رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور به دلیل اثرات ناشی از مشکلات و عدم‌اطمینان در کشورهای توسعه‌یافته، نگرانی خود را از بروز بی ثباتی ناشی از تغییر سیاست‌های پولی در کشورهای توسعه‌یافته اعلام کرد.

در این راستا از این کشورها درخواست شد در سیاست‌گذاری ها به نقش خود در رونق اقتصاد جهانی توجه داشته باشند.

همچنین گروه ۲۴ با ابراز نارضایتی از عدم اجرای اصلاحات مدیریتی و سهمیه ای صندوق بین المللی پول مصوبه سال ۲۰۱۰، از کشورها در خواست نمود تا هر چه سریع‌تر نسبت به اجرای تعهداتشان در زمینه اصلاحات اقدام نمایند تا بدین طریق منابع لازم جهت اجرای وظایف صندوق ایجاد و نقش کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور در رشد جهان به درستی بیان شود.

اعضای گروه ۲۴ همچنین با تاکید بر لزوم تلاش جهت دستیابی به اهداف هزاره سوم در راستای توسعه پایدار، اصلاحات اقتصادی برای دستیابی به رشد فراگیر و اشتغال، از بین‌بردن فقر مطلق و ایجاد نهادهای پاسخ‌گو برای توسعه، از بانک جهانی خواستند تا بر اساس اختیاراتش در راستای رسیدن به این اهداف تلاش کند.

رییس کل بانک مرکزی و هیات همراه، همچنین ضمن ملاقات با مسئولین بخش های مختلف صندوق بین المللی پول؛ تعاملات صندوق بین المللی پول و کشورمان را مورد بحثو بررسی قرار داد.

کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی نیز در اجلاس معاونان گروه ۲۴ شرکت کرد.

گفتنی است، سیف رییس کل بانک مرکزی به همراه هیات بلندپایه ای از مقامات اقتصادی کشور به منظور شرکت در اجلاس سالانه صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی در سال ۲۰۱۳، از ۸ لغایت ۱۴ اکتبر مطابق با ۱۶ لغایت ۲۲ مهر ۱۳۹۲ در واشنگتن، آمریکا بسر می برند.