به گزارش افکارنیوز، اگرچه جزئیات این طرح به‌طور مفصل تا به امروز به‌طور رسمی اعلام نشده است اما شنیده‌ها حاکی است که این پروژه برای زوج‌های فاقد مسکن و قشر کم درآمد و ضعیف در نظر گرفته شده است.

پروژه پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی «صندوق‌های سپرده‌گذاری» در برخی از بانک‌ها است که متقاضیان باید مبلغی را در این صندوق‌ها سپرده‌گذاری کنند و طی گذشت یک دوره حداکثر ۵ برابر مبلغ سپرده شده را تسهیلات خرید دریافت کنند. البته ناگفته نماند که کمیت و کیفیت سپرده متغیر است یعنی احتمالا میزان مبلغ سپرده و همچنین مدت زمان سپرده‌گذاری یکسان نیست زیرا این مساله از یک سو به میزان مبلغی که متقاضی سپرده‌گذاری می‌کند، بستگی دارد و از طرف دیگر هم درجه اولویت‌بندی متقاضیان بر اساس میزان درآمدشان، جزو شروط است. در حال حاضر تعدادی از بنگاهداران فعال در تهران در رابطه با میزان موفقیت یا شکست این طرح پیشنهادی اظهارات متفاوتی ارائه کردند که به این شرح است:

صندوق سپرده، کارآمدتر از بانک مسکن

مشاور املاکی در شرق تهران درباره طرح جدید وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به شنیده‌ها در رابطه با طرح مذکور می‌توان به این نتیجه رسید که اگر این طرح با موفقیت اجرا شود به‌طور یقین جایگزین بانک مسکن خواهد شد زیرا با سپرده‌گذاری یک‌ساله در بانک مسکن متقاضیان ۲۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند اما به‌طور مثال اگر یک متقاضی ۱۰ میلیون تومان در صندوق پیشنهادی دولت سپرده‌گذاری کند بعد از یک‌سال ۵۰ میلیون تومان دریافت خواهد کرد. با این تفاسیر از حالا مشخص است که این صندوق سپرده‌گذاری حامیان زیادی خواهد داشت مگر اینکه مبلغ سپرده، رقم بالایی باشد و متقاضی قدرت تامین رقم مذکور را نداشته باشد.

وی پیش‌بینی کرد: اگر این طرح برای امسال اجرا شود زمان مناسبی است زیرا به نظر می‌رسد تا یک سال آینده تورمی در بازار مسکن روی ندهد که ارزش بازپرداخت مبلغ سپرده کاهش یابد چراکه اکنون با اینکه نرخ‌های فروش مسکن کاهش یافته است اما اکثر خریداران قدرت خرید ندارند چطور با این وضع ممکن است قیمت به‌طور چشمگیر مجدد رشد پیدا کند.

تجربه نشان می‌دهد طرح موفقی خواهد بود

علاوه براین بنگاهدار دیگری در جنوب تهران درباره میزان موفقیت این طرح اظهار کرد: وزیر راه و شهرسازی در دوره قبلی فعالیتش طرحی با عنوان «حساب جوانان» پیشنهاد کرد که این طرح تا به امروز طرح موفقی بوده است پس می‌توان به طرح صندوق سپرده‌گذاری نیز امیدوار بود.

وی در ادامه افزود: به‌طور کلی میزان و تعداد اقساط بازپرداخت، سود بازپرداخت، مدت زمان سپرده‌گذاری و چگونگی اولویت بندی متقاضیان در اجرای این طرح جزو شروط میزان موفقیت است به شرطی که جایی برای بی عدالتی و رانت خواری نباشد.

اگر سود کمی برای این سپرده‌گذاری در نظر گرفته شود و حداکثر مبلغ سپرده طبق شنیده‌ها ۵ برابر باشد، این صندوق رقیبی در برابر بانک مسکن خواهد بود مگر اینکه با تعطیل شدن پروژه مسکن مهر، دولت مبالغ وام مهر را به بانک مسکن تزریق کند.

این بنگاهدار تصریح کرد: اکنون در خیابان زمزم یک واحد ۴۰ متری ۷ سال ساخت با کلیه امکانات بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان قیمتگذاری میشود اگر صندوق سپردهگذاری، سال دیگر ۵۰ میلیون تومان در ازای سپرده ۱۰ میلیون تومانی دریافت کند حدود ۶۰ درصد قیمت این واحد را از طریق این وام میتواند تامین کند.