ایران نفت روسیه را سوآپ خواهد کرد؟

به گزارش افکارنیوز، بیژن زنگنه وزیر نفت که دو روز پیش در راس هیئتی کوچک برای مذاکره با مقامات نفتی روسیه به این کشور سفر کرده بود، امروز به کشور بازگشت.

علی‌رغم آنکه شرکت‌های روسی مانند لوک اویل هم مانند بعضی دیگر از شرکت‌های خارجی برای حضور در پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز ایران در صورت لغو تحریم‌ها ابراز تمایل کرده‌اند، اما گفته می‌شود مذاکرات زنگنه و هیئت ۵ نفره همراه وی بیشتر حول مواردی چون بازارهای نفت خام، سوآپ نفت و موارد مشابه متمرکز بوده است.

اخیرا رکن‌الدین جوادی مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت نیز درباره از سر گیری سوآپ نفت خام به عنوان بخشی از دیپلماسی انرژی سخن گفته بود.

بر اساس این گزارش از مدت‌ها پیش مذاکراتی با روس‌ها در زمینه سوآپ انجام شده و قراردادهای جدیدی نیز برای سوآپ طراحی شده بود و گفته می‌شود وزارت نفت ممکن است قراردادهایی برای سوآپ نفت خام روسیه با حاشیه سود ۲.۵ درصد منعقد کند.

آنچه که پیش از این تحت عنوان سوآپ نفت خام انجام می‌شد مربوط به فروش نفت بعضی شرکت‌های اروپایی بود که در میادین نفتی آسیای میانه و قفقاز سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بخشی از نفت را به عنوان سهم خود از توسعه میادین برداشت می‌کنند.

بعضی کارشناسان پیش از این درباره چشم دوختن روسیه به سهم ایران در بازارهای جهانی نفت هشدار دادهاند و باید دقت کرد در فرآیند سوآپ سهم ایران از بازارهای جهانی نفت متاثر نشود.