به گزارش افکارنیوز، از اهمیت و جایگاه نان در سفره‌های ایرانیان همین کافی است که کمتر سفره‌ای هست که پهن شود و نان در آن نباشد و همین مسئله جایگاه آن را نزد مردمان این دیار بالا برده و چه بسا اگر شبی سفره‌ای انداخته شود و نانی نباشد که بر روی آن قرار گیرد، آن سفره رنگ و بوی همیشگی را ندارد و عجیب خلوت می‌کند.

آنچه که اهمیت دارد، این است که خمیره اصلی نان را گندم تشکیل می‌دهد و از این حیثنیز در فهرست محصولات استراتژیک کشور قرار گرفته و رسیدن به خود‌کفایی در تولید آن دغدغه‌ای است که از سالیان قبل مورد توجه قرار گرفته است.

حدود ۹ سال پیش پس از ۴۰ سال انتظار توانستیم به خودکفایی در تولید گندم برسیم و بار دیگر بر بازوان کشاورزان زحمتکش این مرز و بوم تکیه کنیم، چرا که میزان تولید این محصول مهم و حیاتی در کشور ما در آن سال به اندازه‌ای رسید که ما را نسبت به واردات آن بی‌نیاز کرد و همین سبب شد تا جشن خودکفایی گندم را در آن سال برگزار کنیم، به این امید که در سال‌های آتی نیازمان به سایر کشورها برای تامین گندم مورد نیاز برطرف شود و بر روی پاهای خودمان بایستیم.

همه اینها در حالی است که آمارها نشان می‌دهد که پس از سال ۸۳ دوباره نیاز ما به واردات گندم بالا رفت و مجبور به وارد کردن آن به کشور شدیم.

اینکه چگونه پدر‌بزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌هایمان با بازوان توانمند خود گندمزارهای طلایی را با داس‌های آهنی کوچکشان درو می‌کرده‌اند که حدود نیم قرن قبل در زمینه تولید گندم خودکفا بوده‌ایم، جای بسی تامل دارد و شگفتا که امروز با همه پیشرفت علم و تکنولوژی و ورود ماشین آلات کشاورزی و کشاورزی مدرن و علمی و… و پس از تجربه یک سال خودکفایی هنوز محتاج واردات گندمی هستیم.

همه دغدغه‌های موجود در راستای خودکفایی گندم خبرنگار ایسنا، منطقه کرمانشاه، را بر آن داشت که پای صحبت مدیر زراعت استان بنشیند و به واکاوی آنچه بر سر خودکفایی‌مان در عرصه تولید گندم آمد، بنشیند تا شاید راهکارهای او نویدبخش رسیدن به خودکفایی در عرصه تولید گندم باشد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه می‌گوید: بر اساس آمارهای موجود در سال خودکفایی گندم حدود ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان خریداری شد و این در حالی بود که آمارها حکایت از تولید ۱۶ میلیون تنی گندم در آن سال داشت.

اسماعیل پرویزی‌فر معتقد است: امروز با میزان تولید کمتری نسبت به آن سال می‌توانیم به خودکفایی برسیم و بر اساس دیدگاه کارشناسی شده اگر شرایطی فراهم شود که بین ۹ تا ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شود، نیاز ما به واردات گندم مرتفع خواهد شد و بار دیگر خودکفایی را تجربه خواهیم کرد.

پرویزی‌فر در ادامه با تاکید بر اینکه امسال ادعا می‌شد که ۱۳ میلیون تن گندم در کشور تولید شده است، افزود: این در حالی است که بر اساس آمارها تنها پنج میلیون تن گندم از طریق مراکز خرید از کشاورزان خریداری شده و این یعنی باید امسال به میزان ۵۰ درصد واردات داشته باشیم.

وی روند نامناسب قیمت گذاری در چند سال اخیر، خشکسالی‌های متناوب، کاهش سطح زیرکشت به علت بی‌انگیزگی کشاورزان و به دنبال آن کاهش میزان تولید، عدم مراقبت کشاورزان از مزارع خود به دلیل ارزان بودن قیمت گندم و … را از دلایل نیاز ما به واردات گندم می‌داند.

پرویزی‌فر سپس از پتانسیل‌های کشور در زمینه تولید گندم می‌گوید و معتقد است که کشور ما این ظرفیت را دارد که همه گندم مورد نیاز خود را تولید کند و در صورت توجه به فاکتورهایی نظیر حاصلخیزی خاک، توجه به راه‌های همراهی با خشکسالی، استفاده از بذور مقاوم، رعایت تناوب و.. خواهد توانست باز هم ما را به خودکفایی در عرصه تولید گندم برساند.

۹ سال از خودکفایی ما در تولید گندم میگذرد و در آستانه ۱۰ سالگی این اتفاق مهم هستیم و باز هم امید به خودکفایی گندم داریم.