به گزارش افکارنیوز، مردم روستاهای جهان‌آباد، محمودیه و چهارصد دستگاه بخش فردوسیه نوق این شهرستان مدت یک سال است که از آب آشامیدنی ناسالم منطقه رنج می‌برند و چون کسی پاسخگوی مشکل آنها نبود از خبرنگاران خواستند برای انعکاس این مشکل به منطقه آنها بروند، شاید کمکی باشد.

خبرنگار فارس هم با حضور در این منطقه با مشکل بسیار بزرگ و صحنه‌های دلخراشی مواجه شد.

آب ناسالم و سیاهی انگشتان زنان روستا

دستان پینه‌بسته زنان روستایی حکایت از زحمت و رنج دیرینه آنها داشت، اما سیاهی اطراف ناخن‌های این پیرزن‌ها و زنان جوان دیگر حکایت از معضلی بزرگ به نام آب ناسالم داشت.

پیرزنی حدود ۶۰ ساله یا بیشتر گفت: به داد ما برسید من پیر هستم و نمی‌توانم برای برداشتن آب از خانه‌ام مسافت چند کیلومتری را پیاده طی کنم، زیرا آب منزل ما سالم نیست، اسید دارد، دست‌هایم خراب شده است.

مردی دیگر از تاول زدن دستان دختر جوانش و دیگری از جوش‌ها و تاول‌هایی روی صورت، گوش و گردن فرزندانش به واسطه آب این منطقه می‌گفت.

به یکی از خانه‌های این روستا که مراجعه شد، ملاحظه شد که این آب حتی به ظرف‌ها و سرویس‌های بهداشتی خانه‌ها هم رحم نکرده و رنگ آنها را عوض کرده است.

آبی که پس از باز کردن شیر منزل می‌آید تا مدت زیادی رنگ سیاه داشت، پس از آن قهوه‌ای و نارنجی می‌شد، بعد زرد و کم‌کم به رنگ عادی در می‌آمد و این فعل و انفعال یک ساعت طول می‌کشید، اما همان رنگ عادی نیز چیزی از ناسالمی آب کم نمی‌کرد.

صف‌های طولانی که زنان و مردان آبادی برای برداشت آب از یک شیر که از کیلومترها دورتر آب آشامیدنی را به این روستا انتقال داده بود، نیز جای درنگ داشت.

مردم می‌گفتند، این آب هم در ماه سه یا چهار روز قطع می‌شود و ما مجبور هستیم از آبادی‌های دیگر که آب بهتری دارند با تانکر و … آب بیاوریم که باز هم مردم روستاهایی که از آنجا آب می‌آوریم به ما می‌گویند ما راضی نیستیم شما آب دزدی می‌برید، حق هم دارند چون خودشان هم با کم‌آبی و مشکل آب مواجه هستند.

آب مشکلات پوستی به وجود آورده است

غلامرضا قاسمی مسئول بهداشت محیط منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: آب ناسالم مشکلات پوستی زیادی برای مردم به وجود آورده است.

وی بیان داشت: سال گذشته با مساعدت فرمانداری این چاه حفر، اما بعد از چند ماه آب ناسالم برداشت شد.

وی که عضو شوراهای این منطقه نیز است، افزود: حدود ۲۰ میلیون تومان خرج کردیم، اما جواب نداد و چون این چاه خودگردان است و آب منطقه به صورت خودگردان تامین می‌شود از نظر تامین اعتبار مشکلات زیادی به وجود آورده است.

۲۰ درصد اهالی، روستا را تخلیه کرده‌اند

سیدکریم رحیمی مسئول شبکه آب منطقه نیز مشکل خودگردانی را مطرح کرد و اظهار داشت: بیش از ۲۰ درصد اهالی منطقه به دلیل همین آب ناسالم روستا را تخلیه کرده و باقی‌مانده ساکنان هم فراری هستند.

وی افزود: از یک سو چون باغات پسته و محصولات و کار مردم در همین منطقه است، رفت و آمد از شهر به روستا معضلی بزرگتر است، لذا شبکه آب روستایی هم زیر بار نمی‌رود که آب این منطقه را زیر پوشش خود قرار دهد.

رحیمی خاطر نشان کرد: از نظر تامین اعتبار مشکل داریم و چندین بار توسط فرمانداری کمک و پیگیری کردند، اما مثمرثمر نبوده و باید مسئولان امر همکاری لازم را داشته باشند تا چاه جدید حفر کنیم، زیرا این آب را حتی برای دام هم نباید استفاده کرد.

آب منطقه موجب بیماری‌های گوناگون می‌شود

عباس‌محمد علی‌نژاد پزشک بیمارستان مرتضوی بخش فردوسیه به خبرنگار فارس گفت: این آب برای آشامیدن مناسب نیست، زیرا بیماری‌های زیادی در پی دارد.

وی افزود: سنگ کلیه، خشکی و زبری پوست، شوره سر و ریزش مو از جمله بیماری‌ها و مشکلاتی است که آب این منطقه به وجود آورده است.

کاهش آب‌های زیرزمینی علت کیفیت نامطلوب آب

عباس نقیبی بخشدار فردوسیه از گستردگی شبکه آب این منطقه خبر داد و گفت: شبکه آب روستایی زیر بار پوشش آب این منطقه نمی‌رود.

وی بیان کرد: خودگردان بودن آب منطقه یکی از مشکلات است و کاهش و افت سطح آب‌های زیرزمینی کیفیت آب را پایین آورده و برای حفر چاه جدید مطالعات انجام شده اما مشکل، اساسی است.

نقیبی عنوان کرد: خشکسالی و افت آب‌های زیرزمینی مشکل‌ساز شده است، دولت اعتبار بدهد، آب منطقه را پوشش می‌دهیم.

خبرنگار فارس پس از شنیدن حرف‌های مردم روستا و مسئولان و بخشدار به سراغ رئیس شبکه آب روستایی رفسنجان رفت و علت و راهکارها را جویا شد.

عدم حفر چاه جدید به دلیل مشکلات مالی

حمید خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار داشت: روستای جهان‌آباد در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی رفسنجان واقع شده که آب شرب این منطقه و روستای محمودیه مرتضوی از فاصله ۸۰ کیلومتری به صورت شیر برداشت تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: برای مصارف بهداشتی یک حلقه چاه در بالادست حسین‌آباد با هزینه‌ای بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان حفر شد، اما به دلیل خشکسالی آب با افت کیفیت همراه بود.

رئیس شبکه آب روستایی رفسنجان افزود: کار مطالعاتی حفر یک چاه جدید انجام شده، اما به دلیل مشکلات مالی تامین اعتبار نشده است.

وی خاطر نشان کرد: شبکه آب منطقه جهان‌آباد و روستاهای اطراف به صورت خودگردان اداره می‌شود و زیر پوشش شرکت نیست، اما اگر دولت اعتبار بدهد، می‌توانیم، مشکل را برطرف کنیم.

رفع مشکل آب منطقه با احداثمجتمع بزرگ آبرسانی

علی محمدی‌بهجت سرپرست فرمانداری رفسنجان نیز در ادامه پاسخ مسئولان شهرستان در مورد آب جهان‌آباد و روستاهای اطراف در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل موجود، خودگردان بودن و هزینه‌های بالا است.

وی افزود: قبض‌های آب جوابگو نیست و کاهش شدید سطح آب‌های زیرزمینی علت کیفیت نامطلوب آب است.

محمدی‌بهجت تصریح کرد: سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان با کمک دهیاری‌ها و شوراها برای حفر چاه تامین اعتبار شد و در ابتدا آب خوب بود، اما پس از گذشت چهار ماه کیفیت آب پایین آمد.

سرپرست فرمانداری رفسنجان افزود: کار مطالعاتی مجتمع بزرگ آبرسانی از محل شرق چاه‌جعفر انجام شده و احداثآن می‌تواند، مشکل آب منطقه نوق را برطرف کند.

وی با پیشنهاد دو راهکار خاطر نشان کرد: چاه فعلی با یکی از چاه‌های آب کشاورزی که آب بهتری دارد و می‌تواند برای مصارف بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد به صورت موقت معاوضه شود و اینکه چاه دیگری که مکان‌یابی شده و در حال پیگیری است حفر و مشکل آب بهداشتی که در حال حاضر کیفیت بسیار بدی دارد، حل شود.