دارایی ایران خودرو چقدر است؟

به گزارش افکارنیوز، هاشم یکه زارع امروز در همایش بین المللی صنعت خودرو در تهران از عرضه سالانه یک محصول و دو فیس لیفت جدید از سوی ایران خودرو خبر داد و گفت: تا سال ۲۰۱۷ این اقدام عملیاتی خواهد شد و پس از امسال نیز تولید ۱۰ محصول در ۸ سال منتهی به ۲۰۲۵ میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: ایران خودرو از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ در مجموع ۲۲۲ هزار دستگاه خودرو به بازارهای هدف خارجی از جمله عراق، سوریه و روسیه صادر کرده است و هم اکنون ۱۴۰ نمایندگی برون مرزی در بازارهای صادراتی محصولات ایران خودرو را پشتیبانی می کند.

وی، مجموعه دارایی های ایران خودرو را در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۲ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: در حدود ۸۳ درصد تولیدات این گروه صنعتی در سال گذشته خودروی سواری و ۱۶ درصد وانت سبک بوده است، ضمن اینکه این شرکت به عنوان رهبر بازار ایران در سال ۲۰۱۲ حدود ۴۹ درصد از سهم بازار ایران را در اختیار داشته و از لحاظ حجم تولید در بین خودروسازان مطرح جهانی در جایگاه ۲۳ جهانی قرار دارد.

وی در ادامه به ارایه آماری از تجربه همکاری ایران خودرو با شرکت پژو پرداخت و اظهار داشت: این همکاری از سال ۱۹۹۰ آغاز شده و تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در سال برای تولید محصولات پژو ظرفیت سازی شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار داشت: ماحصل همکاری ایران و پژو تولید تجمعی بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه با برند پژو بوده و این عدد ۴۷ درصد از سبد تولید ایران خودرو را به خود اختصاص می دهد، ضمن اینکه در سال ۲۰۰۴ نیز ایران یک شرکت تحت نام رنو پارس را در ایران تشکیل داد که ۵۱ درصد از سهام آن به رنو و مابقی آن بین دو خودرو ساز ایران خودرو و سایپا تقسیم شد.

یکه زارع، کل سرمایه گذاری صورت گرفته برای این پروژه را حدود ۷۵۰ میلیون یورو در ظرفیت تولیدی ۲۴۰ هزار دستگاه در سال عنوان کرد.

به گفته وی، طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی و تاسیس مراکز تحقیق و توسعه مشترک از برنامه های دیگر ایران خودرو تا سال ۲۰۲۵ است که بر این اساس، آمادگی داریم تا با شرکای خارجی همکاری کنیم، ضمن اینکه ایران خودرو می تواند سایپای موجود را به تولید محصولات هر یک از شرکای خود اختصاص دهد و شبکه خدمات فروش و پس از فروش را نیز راه اندازی کند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: فضایی که هم اکنون برای مشارکت دوباره با خودروسازان خارجی طراحی کرده ایم، فارغ از مونتاژ کاری خواهد بود.