به گزارش افکارنیوز، به همین جهت صرفه‌جویی در مصرف آن تاثیری مداوم بر هزینه‌های مالی دارد. علاوه بر اینکه به حفظ سرمایه ملی هم کمک می‌کند.

لباس‌های خود را با آب سرد بشویید

میزان مصرف انرژی توسط ماشین لباسشویی، به دو عامل بستگی دارد: مدل و نوع ماشین و میزان حرارت آب توسط آن.

به طور کلی ماشین‌های لباسشویی دو نوع دارند: در از بالا و در از جلو. ماشین‌های لباسشویی در از بالا، آب و انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. بنابراین با اینکه خرید ماشین‌های لباسشویی در از جلو، گران‌تر است، از نظر اقتصادی به صرفه‌تر هستند.

اما مهم این است که عمده برقی که ماشین لباسشویی مصرف می‌کند، مربوط به سیستم گرمایش آب آن است؛ لذا اگر شما لباس‌ها را با آب سرد بشویید، تا حد بسیار زیادی مصرف برق دستگاه را کاهش داده‌اید.

تنها زمانی از ماشین لباسشویی استفاده کنید که میزان لباس‌ها کافی باشد. ظرفیت ماشین لباسشویی را کامل کنید.

این‌گونه عملکرد بهتری خواهد داشت و عمر مفید ماشین هم افزایش پیدا می‌کند.

سعی کنید تا آنجا که امکان دارد دوره‌های زمانی کوتاه‌تر ماشین لباسشویی را انتخاب کنید(دوره‌های نیم ساعته به جای دوره‌های یک ساعته)

اتو کردن لباس‌ها

اتو کردن لباس‌ها وقت، هزینه و انرژی زیادی از ما می‌گیرد در حالی که به راحتی می‌توان با دستورالعمل‌هایی ساده از چروک شدن هر باره لباس‌ها جلوگیری کرد. آویزان کردن درست و مناسب لباس از چوبه و انبوه نکردن لباس‌ها بر چوبه روی هم، می‌تواند لباس شما را آماده نگه دارد. اگر ما چنانکه مراقب اتوی کتمان هستیم، مراقب اتوی سایر پوشیدنی‌های‌مان بودیم، بخش عمده ای از وقت و هزینه‌ای که صرف اتو می‌کنیم، کم می‌شد.

مصرف برق اتو بسیار زیاد است. پس تا آنجا که امکان دارد، در استفاده از آن دقت کنید.

سیستم سرمایش و گرمایش خانگی

به علت عدم عایق‌بندی مناسب و وجود درزهای فراوان در خانه‌ها، بخش عمده‌ای از انرژی‌ای که صرف گرمایش خانه می‌شود از بین می‌رود.

بنابراین اولین کاری که می‌توانید انجام دهید گرفتن درز پنجره‌ها و درها و کارهایی مانند آن است. این مطلب از آنجا مهم است که به طور میانگین بیش از ۵۰ درصد هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی در بخش خانگی، به گرمایش و سرمایش خانه مربوط است.

پوشیدن لباس مناسب در خانه هم می‌تواند راه مناسبی برای صرفه‌جویی در خانه باشد. مخصوصا استفاده از یک پتوی اضافی در رختخواب تاثیر زیادی در حفظ دما و حرارت بدنتان دارد در روزهای زمستان روزها می‌توانید از انرژی خورشید برای گرم کردن فضای خانه استفاده کنید.

اگر در خانه از بخاری استفاده می‌کنید، سعی کنید تا آنجا که امکان دارد بخاری را از پنجره دور نگه دارید. مورد دیگری که بسیار اتفاق می‌افتد این است که ما هزینه زیادی برای گرمایش اتاق‌هایی می‌دهیم که هیچ استفاده‌ای از آنها نمی‌کنیم.

این یک غفلت ساده است که البته در دراز مدت برای شما گران تمام می‌شود. اتاق‌هایی را که استفاده نمی‌کنید، گرم نکنید.

هزینه‌های مربوط به یخچال

یکی از علت‌های اصلی بالا رفتن هزینه‌های برق، یخچال‌های فرسوده و ناکارآمدی است که در خانه ما پیدا می‌شود.

لزومی نیست که یخچال گران قیمت بخرید. با قیمتی معقول هم می‌توان یخچالی خرید که استفاده بهتری از برق می‌کند.

برچسب‌های انرژی می‌توانند راهنمای خوبی در این زمینه باشند، البته با انجام کارهای کوچکی می‌توانیم عمر یخچال مان را زیادتر کنیم.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که تا آنجا که امکان دارد از باز و بسته کردن بی دلیل در یخچال جلوگیری کنید. دیگر اینکه یخچال خود را در مکانی قرار دهید که در معرض نور آفتاب نباشد.

کنار اجاق گاز هم محل مناسبی برای قرار دادن یخچال نیست. اگر چنین است در اولین فرصت دکوراسیون آشپزخانه را عوض کنید. یخچال باید فاصله مناسبی با دیوار داشته باشد.

این‌گونه گردش هوا بهتر صورت می‌گیرد یخچال زمانی بهتر عمل می‌کند که به اندازه ظرفیتش در آن غذا باشد نه زمانی که بیشتر از ظرفیتش در آن غذا انباشته‌اید.

انرژی مربوط به رایانه و لپ‌تاپ

هنگامی که رایانه شما روشن است، چیزی حدود ۱۰۰ وات انرژی مصرف می‌کند. اما در حالت به اصطلاح خواب، تنها ۲۰ وات انرژی مصرف می‌کند. چنان‌که می‌بینید اختلاف در مصرف انرژی قابل توجه است.

می‌توانید تنظیمات رایانه خود را چنان تنظیم کنید که برای مثال اگر ۱۰ دقیقه از آن استفاده نکنید، خود به خود به حالت خواب برود. عموما ما هنگامی که از رایانه استفاده نمی‌کنیم آن را خاموش می‌کنیم.

اما تجربه نشان داده که در طی روز بارها به رایانه سر زده و از آن استفاده می‌کنیم. بنابراین بهتر است به جای اینکه مدام رایانه خود را خاموش و روشن کنید که باعثکاهش عمر رایانه شما می‌شود و مصرف برق را هم افزایش می‌دهد، آن را در حالت خواب نگاه دارید. این‌گونه شما هر بار ۲ تا ۳ دقیقه معطل کار افتادن برنامه‌ها نمی‌شوید.

اگر از لپ تاپ استفاده می‌کنید، بهتر است هنگامی که خاموش است یا در حالت خواب است آن را شارژ کنید این‌گونه عمر باتری لپ‌تاپ افزایش پیدا می‌کند.

استفاده از لامپ‌های کم مصرف

لامپ‌های LED، یا به اصطلاح لامپ‌های کم مصرف یکی از ساده‌ترین و دم دستی‌ترین راه‌ها برای صرفه جویی در مصرف انرژی خانگی است.

اولین چیزی که هنگام دیدن قبض برق به ذهن همه ما می‌آید، لامپ و روشنایی خانه است. گرچه این تصور درست نیست و روشنایی خانه، مهم‌ترین بخش مصرف برق نیست، اما روشنایی خانه جایی است که شما می‌توانید با چند کار ساده، بهتر و مفیدتر از آن استفاده کنید.

لامپهای حبابی با اندکی ضربه میسوزند. عمرشان بسیار کوتاه است. بنابراین بهتر است به جای اینکه هر از چند گاهی لامپهای ارزان قیمت حبابی بخرید که پس از مدتی مجبور شوید آنها را عوض کنید، یک بار لامپ کم مصرف بگیرید.