مشعل گاز بزرگترین سکوی نفت ایران خاموش شد

به گزارش افکارنیوز، در حال حاضر به طور متوسط به استثنای فازهای پارس جنوبی در سکوهای نفت ایران به طور متوسط روزانه بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب گاز بدون کوچکترین استفاده ای می سوزد.

از این رو شرکت ملی نفت ایران برای خاموش کردن مشعل‌ها و جمع آوری گازهای همراه نفت سرمایه گذاری حدود سه میلیارد دلاری را در دستور کار قرار داده است و هم اکنون ساخت مجتمع NGL خارگ و قشم در حال انجام است.

در این بین هر چند پیشرفت عملیات اجرایی طرح NGL خارگ به صورت لاک پشتی در حال انجام است اما بخش‌های فراساحلی این پروژه در حال تکمیل و راه اندازی است.

شرکت نفت فلات قاره ایران امروز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: سکو GCP مجتمع نفتی ابوذر در خلیج فارس به منظور جمع‌آوری گازهای مازاد همراه نفت میدان ابوذر، جلوگیری از سوختن گازها و ارسال به خشکی توسط یک خط لوله ۲۶ اینچ برای مصرف NGL خارگ احداثشده است.

در همین حال هر چند NGL خارگ تاکنون به بهره‌برداری نرسیده اما این سکو زودتر از موعد مقرر آماده و به منظور تأمین خوراک پتروشیمی خارگ به میزان حدود ۲۵ میلیون فوت مکعب گاز در مدار بهره بردایر قرار گرفته است.

با هدایت گازهای جمع آوری شده به کارخانه GCP، گازی با فشار ۴۰ بار از طریق یک رشته خط لوله دریایی ۲۶ اینچ به طول تقریبی ۸۵ کیلومتر به جزیره خارگ منتقل شده است.

سال گذشته طرح ان. جی. ال سیری با ظرفیت جمع آوری روزانه ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون فوت مکعب گاز و سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفت،

از سوی دیگر پیش بینی می‌شود مشعل‌های گازی میادین نفتی هندیجان، بهرگانسر، رسالت، بلال، سروش و نوروزی با بهره برداری از NGL خارگ خاموش شوند.

از دو دهه گذشته تاکنون ساخت کارخانه ان.جی.ال جزیره خارگ به منظور جمع آوری روزانه حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه از سکوهای نفتی بهرگانسر، سروش، نوروز، فروزان، ابوذر، خارک و میادین دورود یک، دو آغاز شده و هنوز به پایان نرسیده است.