عرضه سالانه یک محصول جدید توسط ایران خودرو

به گزارش ايكوپرس، مهندس هاشم يكه زارع در همايش بينالمللي صنعت خودرو ضمن بيان اين مطلب، اظهار كرد: ظرفيت توليد اين گروه بالغ بر۸۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال است و اين پتانسيل بسيار مطلوبي در اختيار ما قرار داده تا ضمن حركت باشتاب به سمت توسعه كمي و كيفي در توليد، با عرضه محصولات متنوع و جديد رهبري بازار ايران را نيز در اختيار داشته باشيم.

وی در ادامه به تشریح و تبیین استراتژی‌های گروه صنعتی ایران خودرو پرداخت و گفت: ما می‌خواهیم تا سال ۲۰۱۷ میلادی سالانه یک محصول جدید و دو فیس‌لیفت را به بازار عرضه کنیم. در این هدف‌گذاری، سهم صادرات محصولات از کل تولید ۳۰ درصد در نظر گرفته شده و عرضه محصولات جدید با پلاتفرم‌های دارای تکنولوژی مدرن نیز در شمار اولویت‌های ما قرار دارد.

به گفته یکه زارع «همکاری با خودروسازان مطرح جهانی برای تولید خودرو جدید»، «بهبود بهره وری و کیفیت در حد کلاس جهانی» و «به‌کارگیری توان برون‌سپاری برای رسیدن به کیفیت جهانی با قیمت رقابتی» از اهداف و برنامه‌هایی است که ایران خودرو تا سال ۲۰۱۷ در زمینه همکاری با خودروسازان جهانی دنبال می‌کند.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: در زمینه همکاری با خودروسازان، قطعه‌سازان و ارائه‌کنندگان خدمات فنی - مهندسی جهانی فضای بسیار مناسبی در ایران خودرو فراهم است، چرا که این گروه به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه برنامه‌ریزی کرده که در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵ میلادی ده محصول را از طریق توسعه دو پلاتفرم جدید به بازار عرضه کند.

یکه‌زارع ادامه داد: ایران خودرو توسعه قوای محرکه و موتور دیزلی و موتورهایی با میزان آلایندگی و مصرف کم و البته تکنولوژی بالا را نیز در دستور کار قرار داده است که فعالان صنعت خودروی دنیا در این بخش نیز می‌توانند با این خودروساز ایرانی همکاری داشته باشند.

وی طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی و تاسیس مراکز تحقیق و توسعه مشترک را نیز از برنامه‌های دیگر ایران خودرو تا سال ۲۰۲۵ ذکر کرد و گفت: ما در این زمینه‌ها آمادگی داریم تا با شرکای خارجی همکاری کنیم، ضمن اینکه ایران خودرو می تواند سایت‌های موجود را به تولید محصولات هر یک از شرکای استراتژیک خود اختصاص داده و شبکه خدمات فروش و پس از فروش اختصاصی این شرکا را نیز ایجاد کند.

یکه زارع فضای قبلی همکاری شرکای خارجی با خودروسازان ایرانی را نامطلوب توصیف کرد و گفت: صنعت خودرو و قطعه سازی ایران توان و آمادگی کاملی را برای همکاری و مشارکت با شرکت‌های خودروساز جهان دارد اما رویکرد ما کاملا با گذشته فرق کرده و مونتاژکاری فضای مطلوب ما نیست.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه قابلیت‌ها و توان‌مندی‌های این خودروساز برای تحقق برنامه های هدفگذاری شده را برای مهمانان داخلی و خارجی همایش بین‌المللی صنعت خودرو برشمرد و گفت: شرکت ساپکو به عنوان مسوول راهبری شبکه زنجیره تامین ایران خودرو در سال گذشته بیش از ۳۰۰ قرارداد همکاری بین‌الملل داشته که از این تعداد ۱۶۸ مورد از نوع تحت لیسانس و ۶۵ مورد از نوع JV و ۳۹ مورد از نوع خدمات فنی بوده است.

یکه زارع با بیان اینکه ایران خودرو از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ درمجموع ۲۲۲ هزار دستگاه خودرو به بازارهای هدف خارجی صادر کرده، عراق، سوریه و روسیه را سه بازار مهم صادراتی این شرکت ذکر کرد و افزود: در حال حاضر ۷۷۹ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در سرتاسر ایران و حدود ۱۴۰ نمایندگی برون مرزی هم در بازارهای صادراتی محصولات گروه صنعتی ایران خودرو را پشتیبانی می کنند.

وی زنجیره ارزش خودروسازی در گروه صنعتی ایران خودرو را نیز کامل و مترقی توصیف کرد و گفت: شرکت تام برای صنعتی سازی و تجهیز خطوط تولیدی، شرکت ساپکو برای مدیریت تامین قطعات و مجموعه های خودرو، شرکت ایپکو برای طراحی و توسعه قوای محرکه، مرکز توسعه محصولات جدید برای طراحی و توسعه محصول، شرکت ایران خودرو برای تولید خودرو سواری و ایران خودرو دیزل برای تولید خودروهای تجاری، شرکت ایساکو برای مدیریت شبکه خدمات پس از فروش خودروهای سبک و شرکت گواه برای خدمات پس از فروش خودروهای تجاری مجموعه‌ای کاملی را در زنجیره ارزش خودروسازی تشکیل داده‌اند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مجموع دارایی‌های این شرکت در سال ۲۰۱۲ را بیش از ۱۲ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در حدود ۸۳ درصد تولیدات این گروه صنعتی در سال گذشته خودروی سواری و ۱۶درصد هم وانت سبک بوده است. ضمن این‌که این شرکت به عنوان رهبر بازار ایران، در سال ۲۰۱۲ حدود ۴۹ درصد از سهم بازار ایران را در اختیار داشته و از لحاظ حجم تولید در بین خودروسازان مطرح جهانی در جایگاه ۲۳ جهانی قرار دارد.

یکه زارع در ادامه به ارایه آماری از تجربه همکاری ایران خودرو با شرکت پژو پرداخت و اظهار کرد: از سال ۱۹۹۰ ایران خودرو با پژو همکاری داشته که تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در سال برای تولید محصولات پژو ظرفیت سازی شده است.

وی با بیان این‌که ماحصل این همکاری ۲۳ ساله، تولید تجمعی بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه با برند پژو بوده است، افزود: این عدد حدود ۴۷درصد از سبد تولید ایران خودرو را تشکیل داده است. همچنین در سال ۲۰۰۴ و با همکاری پژو، شرکت ایران خودرو با صرف ۱۳۰ میلیون دلار هزینه، خودرو ۲۰۶ سدان را طراحی و تولید کرد.

به گفته یکه زارع بررسی سهم تولید محصولات شرکت ایران خودرو نسبت به حجم تولید سالانه شرکت پژو نشان دهنده افزایش این سهم از ۱۳درصد در سال ۲۰۰۶ به ۲۱درصد در سال ۲۰۱۱ است.

وی به تجربه دیگری در زمینه همکاری ایران خودرو با خودروسازان جهانی نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۰۴ یک شرکت JV تحت نام رنو پارس در ایران تشکیل شد که ۵۱ درصد از سهام آن به شرکت رنو و مابقی بین دو شرکت ایران خودرو و سایپا تقسیم شده است. کل سرمایه گذاری صورت گرفته برای این JV در حدود۷۵۰ میلیون یورو و ظرفیت تولیدی ۲۴۰ هزار دستگاه در سال است.

وی در خصوص شرایط حال حاضر گروه خودروسازی ایران خودرو نیز گفت: متوسط تولید در دو ماه اخیر در این شرکت از هزار دستگاه به ۱۵۳۰ دستگاه رسیده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هدف‌گذاری کرده‌ایم در پایان سال این میزان تولید را به ۱۷۰۰دستگاه برسانیم. یکه زارع در پایان از حاضران در این همایش دعوت کرد تا فردا – یکشنبه – در برنامه بازدید از سایت تهران گروه صنعتی ایران خودرو شرکت کنند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه مهمترین مساله در صنعت خودرو، تعریف و تدوین یک استراتژی واقعی است، افزود: چراغهای مرکز تحقیقات ایران خودرو روشنتر و نیروهای آن فعالتر خواهند شد اما از مهندسان جوان میخواهم تا با متخصصان باتجربه این حوزه شرکتهای خصوصی ایجاد کنند تا ما بتوانیم کارهای تحقیقاتی در ایران خودرو را به آنها سپرده و به کارهای تخصصی بپردازیم.