مهم‌ترین تحولات مسکن در هفته‌ای که گذشت

به گزارش افکارنیوز، اگرچه در هفته‌ای که گذشت تحولات بخش مسکن تحت تاثیر برگزاری نمایشگاه راه و شهرسازی قرار گرفته بود اما همین نمایشگاه نیز نکات جالبی داشت که اولین نکته آن علاوه بر افتتاح آن بدون حضور آخوندی، جای خالی پاسخگویی به متقاضیان مسکن مهر در این نمایشگاه بود.

در این نمایشگاه برخلاف سال گذشته شرکت عمران شهرهای جدید که خود دارای ۱۸ شرکت زیر مجموعه است حضور نداشت و گفته می‌شود که حتی برخی شرکت‌ها مثل شرکت عمران پردیس و پرند تا حدود ۲ هفته قبل قرار بود در این نمایشگاه حضور پیدا کنند اما به یک باره دستوری که از شرکت عمران شهرهای جدید ابلاغ شد شرکت‌های مزبور از حضور در نمایشگاه امتناع کردند.

عدم حضور و نداشتن غرفه از سوی سازمان ملی زمین و ساختمان و شرکت‌های عمران پردیس و پرند شاید خیلی مهم نباشد اما به هرحال نبودن این شرکت‌ها باعثشده بود تا بسیاری از متقاضیان مسکن مهر که منتظر دریافت کسب اطلاعات مسکن خود هستند، نتوانند در خصوص مسکن مهر اطلاعات جدیدی کسب کنند.

*طرح جامع مسکن بازنگری می‌شود

یکی از موضوعاتی که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد ارزیابی مجدد طرح جامع مسکن بود.

وی گفت: طرح جامع مسکن در سال ۸۵ تهیه شده است، بنابراین درخواست کرده‌ام که طرح جامع مسکن به‌روز شود.

*اطلاعی از افزایش سقف وام مسکن مهر ندارم

آخوندی خبر معاونان خود در خصوص افزایش سقف وام مسکن مهر را نیز تکذیب کرد و با بیان اینکه از افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر خبر ندارم، گفت: از من هیچ چیزی راجع‌به وام مسکن نپرسید و منتشر نکنید، بلکه این موارد را از رئیس کل بانک مرکزی که مرجع آن است، بپرسید.

آخوندی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه رئیس سازمان ملی زمین و مسکن و قائم مقام وزیر در امور مسکن مهر اعلام کرده که سقف تسهیلات مهر افزایش می‌یابد، آیا پیش‌بینی کرده‌اید که منبع مالی این افزایش سقف تسهیلات از کجا است، آیا قرار است از بانک مرکزی استقراض کنید، گفت: اینکه معاون من گفته است، سقف تسهیلات مسکن مهر افزایش می‌یابد، بنده بی‌خبرم.

وی افزود: من چنین خبری را نشنیدم، اصلاً موضوع جلسه با بانک مرکزی این نبوده است، چنین چیزی نیست و بنده بی‌خبر هستم.

آخوندی گفت: این موارد را چرا از من می‌پرسید، این موارد را از رئیس کل بانک مرکزی که مرجع آن است بپرسید.

وی افزود: ممکن است معاون بنده درخواست‌کننده افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر باشد، ولی تصمیم‌گیرنده رئیس بانک مرکزی است، بنابراین از من هیچ چیزی راجع‌به بانک مسکن نپرسید و منتشر نکنید، چرا که من مسئول وام مسکن نیستم.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن از پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن مهر خبر داده و گفته بود که قرار بود جلسه‌ای میان وزیر راه و شهرسازی و مسئولان ارشد بانک مرکزی درباره برآورد واحدهای مسکونی مهر باقی‌مانده و افزایش سقف وام مسکن مهر برگزار شود.

پژمان افزود: اما اگر سفر رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به مناطق زلزله‌زده بوشهر صورت نمی‌گرفت، قرار بود بعدازظهر همان روز نشستی با مسئولان ارشد بانک مرکزی در خصوص افزایش سقف وام مسکن مهر برگزار شود.

*مخالف قیمت‌گذاری در مسکن هستم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اساسا مخالف مداخله دولت بر قیمت‌گذاری مسکن هستم، گفت: عرضه مسکن در حال حاضر بسیار خوب است، لذا نیازی به دخالت دولت در بازار نیست و وقتی عرضه در بازار زیاد است، دلیلی بر افزایش قیمت وجود ندارد.

آخوندی در حاشیه مراسم اختتامیه نمایشگاه راه و شهرسازی در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر این که دو ماه پیش در حاشیه هیئت دولت از شما سؤالی پرسیده شده بود، که نظرتان در خصوص قیمت مسکن چیست، گفته بودید، هنوز قیمت مسکن را بررسی نکرده‌ام. آیا در این سه ماه گذشته قیمت مسکن را بررسی کردید، افزود: نظر من همواره روشن است و نظر من اقتصاد آزاد است.

وی ادامه داد: لذا اساسا مداخله در قیمت‌گذاری مسکن از سوی دولت مخالف هستند، نه در مسکن بلکه در هر چیزی مخالت دولت هستم.

آخوندی گفت: فکر می‌کنم که باید با عرضه فراوان قیمت مسکن به نقطه تعادلی برسد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: من همچنان نظر قبلی را دارم و فکر می‌کنم که در حوزه مسکن عرضه بسیار خوبی وجود دارد، لذا به هیچ‌وجه دخالتی از سوی دولت وجود ندارد.

آخوندی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه آیا معتقد هستید که مردم باز هم برای کاهش بیشتر قیمت مسکن منتظر بمانند، گفت: ‌من نمی‌توانم در این خصوص نظری بدهم، اما همیشه گفته‌ام که با قیمت دستوری مخالف هستم.

*۲۰ درصد از پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر مشکل دارند

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از ۸۰۰ هزار واحد نیمه تمام مسکن مهر ۲۰ درصد مشکلاتی دارند گفت: تا پایان سال ۲۰۰ هزار واحد در ۱۹ استان کشور افتتاح می‌شود.

مهرآبادی در نشست خبری در چهارمین نمایشگاه راه و شهرسازی اظهار داشت: موضوع مسکن مهر از سال ۸۶ آغاز شد؛ آن زمان تعداد خانوار موجود بر اساس سرشماری ۱۷.۵ میلیون بود و موجودی مسکن ۱۶ میلیون واحد بود که ۱.۵ میلیون واحد کم داشتیم.

وی توضیح داد: از ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی مهر، ۲ میلیون و ۲۲۰ هزار واحد پی‌سازی آن به اتمام رسیده، یک میلیون ۸۶۵ هزار واحد سفت‌کاری آن تمام شده و یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد ساخت آن به اتمام رسیده است که یک میلیون و ۳۰ هزار واحد آن افتتاح شده است.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا پایان سال جاری ۲ هزار واحد آماده افتتاح است که در ۱۹ استان کشور تا هفته سوم افتتاح می‌شود.

*رونمایی از مسکن مشارکتی تا یک ماه آینده

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مسکن مشارکتی در شهرهای جدید تا یک ماه آینده رونمایی و با سرمایه‌گذاران قرارداد امضا می‌شود، گفت: در این شیوه زمین و سیاست‌گذاری از سوی دولت و سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی خواهد بود.

وی در خصوص جزئیات مسکن مشارکتی در شهرهای جدید افزود: ‌ این طرح به مشارکت بخش خصوصی اشاره دارد که زمین و سیاست گذاری از سوی دولت و سرمایه‌گذاری از بخش خصوصی خواهد بود.

وی ادامه داد: در این روش منابع مالی و تسهیلات وام‌هایی(نرخ ۴ درصد) که منجر به افزایش تورم می‌شود را نخواهیم داشت بنابراین در حوزه دولت تدبیر و امید مسکن تولید می‌شود.

نریمان خاطر نشان کرد: این طرح مردم محور است و ما سیاست‌گذاری می‌کنیم و سرمایه گذاران بخش خصوصی اقدام به ساخت و ساز می کنند.

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: در این طرح می توانیم قرارداد مشارکتی را هم در بخش‌هایی مثل خدماتی، رستوران، اماکن تفریحی و رفاهی عملیاتی ‌کنیم. بنابراین ما می‌توانیم با تعامل و توافقنامه‌‌ای که با سرمایه‌گذار امضا می‌کنیم اجازه استفاده از تسهیلات را بدهیم تا بتواند با بانک‌ها وارد مذاکره شود و تسهیلات بگیرد.

به گفته وی، البته این وام‌ها از نوع ۴ درصد نخواهد بود بلکه از نوع وام‌های متعارفی که بانک مرکزی تعریف کرده است، خواهد بود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در پاسخ به این سؤال که از طرح مسکن مشارکتی چه زمان رونمایی می‌شود و قراردادی امضا می‌شود، گفت: ماه آینده در این خصوص رونمایی می‌شود و جزئیات بیشتری در خصوص مسکن مشارکتی اعلام می‌شود.

*خرید و فروش مسکن ویژه تهران از سال آینده آزاد است

فرببرز واحدی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران با بیان اینکه خرید و فروش مسکن ویژه تهران از سال آینده میسر خواهد بود، گفت: قرارداد مسکن ویژه تهرانسر به گونه‌ای بسته شده است که متقاضیان می‌توانند از سال آینده این واحدها را به غیر منتقل کنند.

وی افزود: یکی از مزایای مسکن ویژه تهران این گونه است که شیوه‌نامه به گونه‌ای تنظیم شده است که کسانی ثبت‌نام کرده‌اند، از سال آینده می‌توانند این واحدهای مسکونی را به غیر منتقل کنند.

واحدی با بیان اینکه میزان پرداخت قسط پنجم مسکن ویژه تهران مشخص شده است، گفت: قسط پنجم بالغ بر ۶۱ میلیون تومان است، بنابراین اگر متقاضی نتواند این مبلغ را یکجا پرداخت کند، تسهیلاتی ایجاد کرده‌‌ایم که این مبلغ را در دو قسط در زمان تحویل مسکن و قبل از تحویل مسکن آن را پرداخت کنیم.

*اخراج ۳ پیمانکار مسکن ویژه تهران

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: سه پیمانکار مسکن ویژه تهران (تهرانسر) به دلیل کمکاری از فعالیت در مسکن تهرانسر خلعید شده و اخراج میشوند.