بیکاری پنهان، نتیجه پرداخت نقدی یارانه‌ها

به گزارش افکارنیوز، عبد الرضا مصری گفت: آنچه تا کنون با عنوان هدفمندی یارانه ها انجام شده هدفمندی نیست، بلکه نقدی شدن پرداخت یارانه‌ها است.

وی ادامه داد: در گذشته یارانه به سوخت، بنزین، برق و سایر حامل های انرژی تعلق می گرفت و افرادی که استفاده بیشتری از حامل های انژی داشتند یارانه بیشتری دریافت می کردند.

این نماینده مجلس پرداخت نقدی یارانه به همه اقشار جامعه را باعثایجاد تساوی دانست و افزود: تمام علمای اقتصادی مخالف پرداخت یارانه به حامل‌های انرژی بوده‌اند و کسی منکر نمی شود که پرداخت یارانه باید در مرحله اول نقدی می شد و با آغاز نقدی شدن آن نیز همه تعریف و تمجید کردند.

مصری یاد آوری کرد: بحثی که امروز در خصوص هدفمندی یارانه ها مطرح شده این است که پرداخت یارانه ها باید به افرادی که نیازمند هستند صورت گیرد و حال باید دید آیا زمینه اجرای این کار در کشور فراهم است، یا نه.

وی شناسایی خانواده‌های نیازمند را مهم ترین مشکل پرداخت نقدی یارانه به نیازمندان دانست و گفت: در کشور ما بانک اطلاعاتی که درآمد شفاف خانوارها در آن ثبت شده باشد، موجود نیست و ما از درآمد واقعی مردم بی خبریم و این در حالی است که بسیاری از افراد ممکن است درآمدهای جانبی داشته باشند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس معتقد است اگر یک بانک اطلاعاتی از درآمد خانوارها در کشور ایجاد شود می توان بر اساس آن اقشار مختلف را سطح‌بندی کرد و به نیازمندان جامعه از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی یارانه بیشتری داد و سهم افراد مرفه را از دریافت یارانه کمتر کرد.

مصری نقدی و غیر نقدی بودن پرداخت یارانه را نیز از دیگر موضوعات مطرح شده دانست که هر کدام از این روش ها معایب و محاسن خاص خود را دارد.

وی ایجاد تورم، افزایش قدرت خرید نقدی و افزایش میل به خرید را از پیامد های منفی پرداخت نقدی یارانه ها دانست و گفت: در این صورت مردم پولی که بابت یارانه حامل های انرژی به آنها پرداخت می شود، در موارد دیگری صرف می کنند که این امر سیاست های دولت را برای سبد کالای مصرفی مردم به هم می ریزد و مانع از تحقق هدف اصلی قانون هدفمندی یارانه ها می شود.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پرداخت نقدی یارانه ها باعثایجاد نوعی بیکاری پنهان در جامعه شده است، یادآوری کرد: در گذشته بسیاری از خانوادها خصوصا در بخش های روستایی و عشایری برای تامین هزینه‌های خود مجبور به کار بودند، اما با هدفمندی یارانه ها مبلغ نسبتا زیادی به صورت ماهانه به حساب آنها وازیر می شود.

وی در خصوص پیامدهای پرداخت غیرنقدی یارانه ها هم تصریح کرد: این روش مانند کالاهای کوپنی سابق می شود که سال ها آن را تجربه کردیم و مردم اگر به آن کالا نیاز نداشتند کوپن را می فروختند و خرید و فروش کوپن رایج شده بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: علاوه بر اینکه پرداخت غیر نقدی ممکن است بر اساس نیاز سبد کالای خانوار نباشد و احتمالا به صورت بن‌هایی خواهد بود که تنها از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ قابل خرید است و این کار سودی را متوجه این فروشگاه ها خواهد کرد و در نهایت باز گرانی کالاها را در پی افزایش تقاضا در پی خواهد داشت.

مصری معتقد است، باید روشی مابین نقدی و غیرنقدی برای پرداخت یارانه ها در نظر گرفته شود که نه به سیستم اشتغال لطمه وارد کند، نه زمینه ساز تورم شود.