کوچک شدن دولت در لایحه بودجه دیده شده؟

به گزارش افکارنیوز، غلامحسین شافعی امروز یکشنبه در سی امین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از برگزاری جلسات مستمر با اعضای هیات نمایندگان اتاق خبر داد و گفت: به منظور ارتباط بیشتر و رو در رو اعضای هیات نمایندگان از یکشنبه هفته آینده از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در اتاق بازرگانی ایران حضور یافته و به صورت حضوری با اعضا ملاقات می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین قرار است دبیرخانه هیات نمایندگان را به زودی برای ارتباطی مستمر با فعالان اقتصادی ایجاد کنیم تا ارتباطی تنگاتنگ بین هیات نمایندگان و هیات رییسه برقرار شود.

شافعی با بیان این‌که هیات رییسه تصمیم گرفته که در نحوه اداره جلسات هیات نمایندگان تغییراتی بوجود آورد اظهار کرد: هیات نمایندگان از جلسه بعدی به نحوی اداره می‌شود که در هر جلسه بیانیه‌ای که حاکی از تجمیع نظرات هیات نمایندگان باشد تصویب شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: در مرداد ماه قرار شد نحوه ارائه مطالب در جلسات هیات نمایندگان تغییر کرده و کارگروهی در نظر گرفته شود تا جلسات مربوط به مسائل تولید کشور تشکیل شود و مطالعاتی نیز تاکنون توسط مرکز تحقیقات انجام شده است.

وی با بیان این‌که در جلسه امروز قرار است مسائل مربوط به بودجه مطرح شود، خاطرنشان کرد: باید مورد بررسی قرار گیرد که رویکرد بودجه چیست. آیا نسبت به گذشته تغییر رویکردی نسبت به مسائل اقتصادی بوجود آمده یا خیر؟ اسناد بالادستی در کشور نظیر برنامه پنج ساله توسعه، اصل ۴۴ قانون اساسی و سند چشم انداز در رویکرد بودجه مدنظر قرار گرفته است یا خیر؟

شافعی افزود: آنچه که در اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح است کوچک کردن دولت و کنار رفتن از تصدی گری در اقتصاد است. حال باید دید آیا این هدف خارج از اعداد وارقام در بودجه دیده شده یا مثل گذشته قرار است دولت بزرگ و بزرگتر شود.

رییس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر این‌که ما در کشور منابع کم نداریم و سال‌های طلایی را پشت سر گذاشته‌ایم بیان کرد: الان ما در کجا قرار داریم؟ مخصوصا بخش تولید علیرغم داشتن این همه منابع در کجا قرار گرفته‌ است؟

وی گفت: آنچه در برنامه‌های توسعه مورد توجه قرار گرفته بود عملی نشده و در نهایت شاهد اسراف انرژی بودیم. حتی در شهرک‌های صنعتی سوله‌های زیادی راه اندازی شد ولی این سوله‌ها به چه کار تولید آمد؟

شافعی در پایان با اشاره به اینکه با توجه به محدودیتهای فعلی تعیین اولویتها و استفاده مناسب از این محدودیتها بسیار مهم است، گفت: آیا همه طرحهای ناتمام باید در اولویت تمام شدن قرار گیرد یا برخی ازاین طرحهای نیمه تمام هیچ وقت نباید به پایان برسد؟!