به گزارش افکارنیوز، از چند روز پیش، مسؤلین محترم دولتی از هر فرصتی برای اعلام عزم راسخ دولت برای تخصیص سبد کالای رایگان به منظور توزیع میان اقشار هدف، کمال استفاده را به عمل آوردند و با آب و تاب فراوان در این باب مطالبی را اظهار داشتند. صدا و سیما هم با رویکرد بی طرفانه و برخی از جراید معلوم الحال نیز برای پروراندن مطلب، زحمات زیادی کشیدند و با تبلیغات در خور تحسین به شور و شوق به وجود آمده دامن زدند.

بالاخره انتظار ها به سر آمد و از فهرست اقلامی که قرار است در سبد خانواده ها قرار گیرد طی مراسمی رونمایی شد، در مراسم رونمایی از این اقلام، چشم همگان به دو بطری روغن مایع، ۲ کیلو مرغ، ۸۰۰ گرم پنیر، ۱۰ کیلو برنج و اندکی تخم مرغ روشن شد.

اگر حمل بر ناسپاسی و قدر ناشناسی و نادیده انگاشتن زحمت مسؤلین محترم نگردد، این اقلام و مقادیر آنها، بسیار تا بسیار موجب تأسف و شرمساری است. تأسف از این جهت که به علت سیاست های غلط و اجرای نادرست همان سیاست ها به گونه ای که ۸۰۰ گرم پنیر و ۲ کیلو مرغ و امثال آن در قالب سبد حمایتی برای برخی مردم در نظر گرفته می شود که در گذشته و هم اینک بسیاری از افراد خیر و نوع دوست در اقدامی خداپسندانه به صورت گروهی، تعدادی از افراد و خانواده های نیازمند را تحت پوشش حمایتی خود قرار داده و طی برنامه منظم و زمانبندی شده و با رعایت حرمت و آبروی نیازمندان، انواع و اقسام کالا های مورد نیاز افراد یا خانواده های تحت پوشش را در اختیار آنها قرار می دهند. در سبد حمایتی این گروه های خودجوش پوشاک، لوازم التحریر، اسباب بازی، وسایل خانگی، دارو و حتی هزینه های درمانی نیز مشاهده می شود. آیا امکانات و توانایی دولت کمتر از توانایی محدود، گروه های مردمی و امکانات مساجد و هیأت های مذهبی است که بعد از این همه هیاهو از چنین سبدی رونمایی می کند و آیا این خدشه به عزت و شخصیت ملت ایران نمی باشد؟!

برخی از مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده بودند دولت قصد دارد ارائه سبد کالایی را جایگزین پرداخت یارانه‌ نقدی کند، که البته به مزاق مردم خوش نیامد زیرا به دلیل اینکه یارانه ها به صورت نقدی پرداخت می شود، قیمت های بر خدمات دولتی مخصوصا قیمت های آب، برق و گاز افزایش یافته است و از همه مهمتر مردم با دریافت پول بهتر می توانند مایحتاج خود را تهیه کنند تا اینکه کسی بخواهد کالای خاصی را بر آنها تحمیل کند و از همه مهمتر خطر بزرگ مافیای یارانه غیرنقدی بسیار بزرگ خواهد بود که در جای خود باید بحثو بررسی شود. حال با این شرایط به نظر می رسد که این سبد کالا، در حقیقت تمرینی برای دریافت واکنش های مردمی در خصوص پرداخت غیر نقدی یارانه ها است.

گفتنی است؛ هنگامی که هر یک از مسؤلین محترم، فرصتی برای سخنرانی بدست می آورند، از ملت ایران با القاب و اوصافی چون " ملت بزرگ "، " ملت عزیز " و " ملت غیور " ایران نام می برند که حق هم همین است اما در این مواقع و به هنگام اتخاذ تصمیماتی از این نوع به روی خود نمی آورند که شأن و منزلت این ملت بزرگ با تخصیص ۸۰۰ گرم پنیر و … آنهم تحت عنوان نامناسب حمایت و کمک، به شدت تخریب می شود. البته در این سبد کالا که قرار است توزیع شود بسیاری از اقشار که می توانند منتخب دریافت این سبد باشند قابل شناسای نیستند و از دریافت آن محروم خواهند شد.

از زوایه دیگر نیز این سبد کالا مورد نقد است و آن اینکه اجناسی که در این سبد قرار می گیرد از چه کیفیتی برخوردار است؟ همچنین نوع محصولات با نوع مصرف و سلیقه خانوارها متفاوت می باشد و آیا با این کار حق انتخابی برای مردم وجود دارد تا به طور مثال نوع برنج و یا روغن و پنیری را که مصرف می کنند خودشان انتخاب کنند یا ناگزیر هستند آنچه از قبل تعیین شده و با نوع مصرفشان متفاوت است را به اجبار تحویل گرفته و استفاده کنند و از همه مهمتر اینکه احتمال زدوبند برخی مسئولان سودجو با برخی شرکتها و کارخانجات برای تامین سبد کالایی بسیار می باشد.

نباید فراموش کنیم که ایران کشوری است ثروتمند و فقر عمومی تحمیل شده به جامعه یا ناشی از سوء مدیریت ها و سوء سیاست ها است و یا به دلیل آفاتی چون رانت خواری، ویژه خواری می باشد.

به هر حال پس از قدردانی از حسن نیت و بذل توجه و تلاش مسؤلین خدوم، انتظار می رود تا در آینده به گونه ای عمل شود تا این قبیل خدمات مقطعی، مانع از آسیب شناسی و از بین بردن زمینه ها و دلایل اصلی وضعیت بیمارگونه فقر که ارائه خدمات را اجتناب ناپذیر ساخته است نشود.

به هر حال وقتی که کارشناسان تا پیش از این، حتی پرداخت یارانه های نقدی را یک مسکن مقطعی می دانستند، پر واضح و بدیهی است که این سبد کالا که همه اقشار ضعیف جامعه را هم پوشش نمی دهد کمتر از یک مسکن عمل خواهد کرد، شاید این سبد کالا جایگزینی باشد برای عیدی که سال گذشته توسط دولت به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.