دلیل حملات آخوندی به بانک مسکن چیست؟

به گزارش افکارنیوز، حملات آخوندی به بانک مسکن از زمانی شروع شد که او در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل بانک مسکن از ضرورت خروج پرداخت تسهیلات مسکن از انحصار و برنامه تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن سخن گفت.

حملات آخوندی به بانک مسکن که از اوایل مهرماه سال جاری آغاز شده بود را شاید در آن روزها کمتر کسی جدی می گرفت، اما زمانی که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد این بانک ورشکسته است مدیر عامل بانک مسکن و وزیر امور اقتصادی و دارایی را به واکنش وا نمی‌داشت.

شاید اگر وزیر راه و شهرسازی نقشی در آمدن بت‌شکن مدیرعامل کنونی بانک مسکن نداشت می‌گفتیم که این اظهارات تا حدودی شخصی است اما خود وزیر راه و شهرسازی و بت‌شکن مدیرعامل کنونی بانک مسکن به خوبی می‌دانند که افراد زیادی از داخل بانک مسکن برای مدیرعاملی بانک مسکن گزینه بودند اما ظاهرا گزینه‌ نهایی آخوندی نیز کسی جز بت‌شکن برای مدیرعاملی بانک مسکن نبود.

*آغاز حملات آخوندی به بانک مسکن از مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل بانک مسکن

نهم مهرماه بود که مشخص شد شریفی‌ مدیر‌عامل سابق بانک مسکن تغییر کرده و به جای او محمد‌هاشم بت‌شکن به عنوان مدیرعامل بانک مسکن انتخاب شده است.

درست چهار روز بعد یعنی در تاریخ ۱۳ مهرماه قرار شد در ساختمان مرکزی بانک مسکن در میدان ونک که قبلا ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی بوده مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل بانک مسکن برگزار شود.

آنجا بود که آخوندی برای نخستین بار و به طور جدی گفت: تشکیل صندوق پس‌انداز مسکن باید از انحصار بانک مسکن خارج شود تا یک نظام رقابتی داشته باشیم.

در این مراسم وزیر پرگلایه راه و شهرسازی گفت: تاکنون ۲ بار سیاست‌های بخش مسکن به شدت دچار مشکل شده است و بانک مسکن را به آستانه ورشکستگی کشانده است.

وی افزود: یک بار در دوره بنی‌صدر رئیس جمهور معزول، مداخله دولت و اعطای وام‌های یک درصدی بانک مسکن را در دهه ۶۰ در آستانه ورشکستگی کامل قرار داد.

آخوندی در این مراسم ادامه داده بود که دومین عامل دوره قبلی بود که مجددا دولت با یک مداخله گسترده در بخش مسکن ورود کرد و بانک مسکن را عامل خود در اعطای تسهیلات در بخش مسکن قرار داد.

اینها گزیده‌ای از اظهارات آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه بود که ظاهرا هم مدیرعامل سابق و هم مدیرعامل جدید بانک مسکن آن را چندان جدی نگرفتند.

از آن زمان تا کنون هراز گاهی وزیر راه و شهرسازی و مسئولان وزارتخانه به بانک مسکن با موضوع مسکن مهر و صندوق پس‌انداز مسکن حمله کردند.

*آغاز واکنش ها به آخوندی / مدیرعامل بانک مسکن جواب داد

سرانجام، یکی از اظهارات آخوندی واکنش مدیرعامل بانک مسکن را در پی داشت و بت شکن پاسخ این اظهارات را داد.

آخوندی در جلسه مطبوعاتی خود به مناسبت روز حمل و نقل گفت: وضعیت قدرت تسهیلات دهی بانک مسکن به دلیل تحمیل پرداخت اعتبارات مسکن مهر به شدت نازل شده و دارای گرفتاری‌های ویژه‌ای شده است.

وی ادامه داده بود که بر اساس تصمیم دولت، بانک مسکن از لحاظ مالی مورد بازسازی قرار می‌گیرد تا از این وضعیت ویژه و گرفتاری خارج شود.

آغاز واکنش‌ها به اظهارات آخوندی از همین جا آغاز شد؛ به طوریکه بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن ۱۲ روز بعد از این اظهارات بالاخره پاسخ وزیر راه و شهرسازی را داد.

او گفت: بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی دولتی در حوزه مسکن همواره در راستای سیاست‌های دولت اقدام کرده است و یکی از سیاست‌های دولت طی سال‌های اخیر در بحثساماندهی مسکن طرح مسکن مهر بوده است.

بت شکن با بیان این مطلب افزود: طرح مسکن مهر در راستای اجرای بند(د) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور و قانون حمایت ازتولید واحدهای مسکونی مصوب سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی با هدف افزایش تولید و عرضه مسکن در سطح کشور و به منظور تامین مسکن اقشار کم در آمد جامعه و مقابله با افزایش قیمت مسکن به وجود آمد و براساس سیاست های دولت مبنی برتمرکز تسهیلات اعطایی به متقاضیان این طرح، بانک مسکن به عنوان تنها بانک عامل برای تامین مالی آن تعیین و اعطای تسهیلات به بانک تکلیف شد.

این مطلب که از سوی روابط عمومی بانک مسکن به رسانه‌ها ارسال شده بود اگرچه به نوعی می‌خواست اطلاعاتی از میزان قرارداد‌های منعقد شده و تسهیلات ارائه شده در قالب مسکن مهر را ارائه کند اما مشخص بود که در پاسخ به اظهارات وزیر راه و شهرسازی تنظیم شده است.

ظاهرا این مطلب که به نوعی گلایه مدیر عامل بانک مسکن را در بر داشته کارساز بود؛ چرا که وزیر اقتصاد نیز به حمایت از او بر آمد.

*طیب‌نیا هم به آخوندی واکنش نشان داد / وزیر راه و شهرسازی فردا به بانک مسکن می‌رود

آخرین واکنش به اظهارات آخوندی را باید به نام طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی زد.

واکنش طیب‌نیا در نشست خبری شورای گفت‌وگو دو روز بعد از پاسخ بت‌شکن به آخوندی به نظر می‌رسد پایان حملات وزیر راه و شهرسازی به بانک مسکن باشد.

چرا که آخوندی قول داده روز شنبه(فردا) به ساختمان مرکزی بانک مسکن برود تا شاید تا حدودی بتواند یک مقدار از ناراحتی مسئولان ارشد بانک مسکن را بکاهد.

طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص مشکلات بانک مسکن و اعلام ورشکستگی این بانک از زبان آخوندی گفت: حساب بانک مسکن را باید از طرح مسکن مهر جدا کنیم زیرا در طرح مسکن مهر تنها به شیوه تامین مالی آن انتقادات جدی مطرح است.

وی ادامه داد: استفاده از منابع بانک مرکزی منجر به رشد نقدینگی و پایه پولی شده اما این مسائل به بانک مسکن ارتباط ندارد زیرا این بانک تخصصی است.

به گفته وی، بانک مسکن با کمترین مطالبات معوق مواجه است و دارای نیروی انسانی بسیار مجرب و متعهد است.

امید است آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در ساختمان مرکزی بانک مسکن به جای گلایه و ناراحتی از بابت پروژه مسکن مهر و یا ساخت و سازهای بی رویه و دادن تراکم های بدون ضابطه از سوی شهرداری، خبری خوش به مردم بدهد و آشتی و صلح را در چشمان مسئولان رده بالای بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی ببینیم.