آغاز بکار رسمی سامانه ۶۰۹۰

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، صبح روز دوشنبه ۲۳ دی ماه، طی مراسمی که در آکادمی ملی فوتبال و با حضور رئیس فدراسیون، رئیس سازمان لیگ و مدیران باشگاه های فوتبال کشور برگزار شد، از سامانه۶۰۹۰ که پروژه مشترک همراه اول، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ فوتبال است رونمایی شد و با دریافت کد و رمز، دسترسی باشگاه های فوتبال کشور به این سامانه عملیاتی شد.

در این مراسم ضمن تشریح ویژگی های این سامانه، بر اهمیت فعالیت های تجاری بر بستر دیجیتال بخصوص تلفن همراه تاکید شد.

در مراسم آغاز بکار سامانه ۶۰۹۰، علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال کشور با تشکر از دست اندرکاران راه اندازی این سامانه گفت: اگر قرار است فوتبال حرفه ای شود، حق و حقوق آن نیز طبق قانون باید پرداخت شود. هر کس از فوتبال منتفع می شود، باید هزینه اش را بدهد تا خواسته های مردم برآورده شود.

مهدی تاج رئیس سازمان لیگ فوتبال نیز در این مراسم طی سخنانی با تاکید بر اهمیت ارتباط بر بستر پیامک گفت: یکی از حقوق شناخته شده فوتبال، بحثارتباطات است که طبق آیین نامه های لیگ، از درآمدهای بدست آمده فقط ۵ درصد به سازمان لیگ و بقیه به هیات های فوتبال، فدراسیون و باشگاه ها می رسد.

وی افزود: امیدواریم با راه اندازی سامانه۶۰۹۰ که کلیه پیامک های مرتبط با فوتبال را پوشش خواهد داد، بخشی از درآمدهای باشگاه های فوتبال تامین شود.

در ادامه این مراسم محمدرضا ساکت مشاور عالی سازمان لیگ با تشریح همه ابعاد اقتصادی لیگ آینده، اظهار داشت: مالکیت کلیه محتوای دیجیتالی فوتبال باید در اختیار فوتبال کشور باشد. امروزه ظرفیت بسیار بزرگی بر بستر مخابرات نهفته است.

ساکت افزود: این سامانه که اپراتور ورزش فوتبال کشور است، قراردادش با همراه اول منعقد شده است؛ زیرا بیش از ۶۰درصد فضای ارتباطی کشور در اختیار همراه اول، ۳۰درصد ایرانسل و مابقی در اختیار سایر اپراتورهاست. سرویس های ارزش افزوده در قالب پیامک با محتوای پیش بینی نتایج مسابقات، خبر، مصاحبه، تصویر، فیلم، گیم و … از طریق این سامانه در اختیار اهالی فوتبال قرار می گیرد. در واقع ۶۰۹۰ دریچه ای به این محتواهاست.

در پایان این مراسم مهندس فرکوش مجری سامانه «اطلاعات همراه» ضمن تشکر از همکاری مناسب همراه اول جهت ایجاد زیر ساخت های فنی برای این سامانه گفت: سرویس هایی که برای این سامانه در نظر گرفته شده شامل «سرویس ها و خدمات عمومی» و «سرویس ها و خدمات باشگاهی و سازمانی» است و این سامانه در عین حال که بسیار جامع است، ولی باشگاه ها استقلال خود را نیز خواهند داشت.