شرط ایران برای بازگشت غول‌های نفتی

به گزارشافکارنیوز،عماد حسینی در مراسم آغاز به کار دهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی کیش با اشاره به اینکه سیاست فعلی وزارت نفت حمایت از سازندگان داخلی تجهزات صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است، گفت: در سال های اخیر به دلیل افزایش تحریم های بین المللی و محدودیت های خارجی امکان توسعه ساخت داخل کالا و تجهیزات در سطخ صنعت نفت فراهم نشده است.

معاون مهندسی وزیر نفت تصریح کرد: یکی از سیاست های کلان وزارت نفت ساخت کالا و تجهیزاتی با استاندارد بالا و کیفیت قابل توجه است، از این رو سازندگان کالا و تجهیزات صنعت نفت هم باید استاندارد و کیفیت را ملاک ساخت انواعکالاهای نفتیقرار دهند.

وی با اشاره به اینکه در طول چند سال اخیر هزینه ساخت و اجرای پروژه های صنعت نفت کشور چند برابر افزایش یافته است، اظهار داشت: بر اساس برآوردهای جدیدی که در سطح وزارت نفت انجام گرفته، هزینه اجرای پروژه های نفت و گاز کشور ۳ تا ۴ برابر گذشته است.

عماد حسینی با اعلام اینکه سازندگان کالا و تجهیزات صنعت نفت باید در کنار استاندارد و کیفیت بالا در جهت کاهش هزینه های تولید انواع کالا هم اقداماتی را در دستور کار قرار دهند، خاطرنشان کرد: در طول چند سال گذشته تاکنون به دلیل تحریم‌ها، مشارکت شرکت‌های خارجی کاهش یافته است، اما به جای شرکت‌های بزرگ نفت و گاز جهان، شرکتهای با درجه پایین در صنعت نفت فعالیت کرده‌اند.

حسینی با اشاره به آغاز اصلاح نسل جدید قراردادهای بیع متقابل در سطح وزارت نفت، گفت: در روند اصلاح قراردادهای نفتی این موضوع هم دیده شده است که تمامی شرکت های بزرگی که قصد مشارکت در صنعت نفت را دارند باید درصد قابل توجه ای از کالا و تجهیزات نفتی را از طریق سازندگان داخلی تامین کنند.

معاونوزیر نفتبا اعلام اینکه مهمترین پیش شرط ایران برای مشارکت شرکت های بزرگ نفتی همچون شل و توتال فرانسه در طرح های صنعت نفت استفاده حداکثری از توان سازندگان و صنعتگران داخلی است، تاکید کرد: از این رو در کنار الزام شرکت های بزرگ خارجی برای استفاده ار توان سازندگان ایرانی، صنعتگران داخلی هم باید نسبت به ارتقای استانداردها اقدام کنند.

این مقام مسئول از طراحی سامانه الکترونیکی کالا، تدوین بانک جامع اطلاعات سازندگان داخلی، تهیه وندورلیست واحد و کدگذاری انواع کالا و تجهیزات به عنوان مهمترین برنامه های وزارت نفت در دولت یازدهم برای حمایت از ساخت داخل خبر داد و افزود: علاوه بر این با اجرای این طرح ها، عملا امکان واردات کالاهای بی کیفیت از کشورهای همچون چین به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی کشور فراهم نخواهد شد.