پیشنهاد تاسیس سفارت ایرلند در ایران

به گزارشافکارنیوز،غلامحسین شافعی امروز سه‌شنبه در نشست خود با هیاتی از کشور ایرلند نتیجه دیپلماسی سیاسی ایران را مثبت و موفقیت آمیز ارزیابی کرد و گفت: به دلیل این موفقیت شاهد استقبال سایر کشورها برای توسعه روابط خود با ایران هستیم و امیدواریم دیگر کشورهای جهان نیز با دیدی واقع گرایانه به آینده ایران بنگرند.

وی با بیان این‌که روابط ایران و ایرلند در گذشته بسیار خوب بوده است تصریح کرد: ‌ روابط این دو کشور در گذشته مثبت بوده و هیات‌های بسیاری بین این دو کشور رفت و آمد می کردند؛ هر چند به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در طول چند سال اخیر مناسبات بین این دو کشور کاهش پیدا کرده است.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به محدودیت‌های موجود در مورد معاملات فروش با ایرلند، بیان کرد: البته خوشبختانه همه این مشکلات در حال حل شدن است و با رفع کامل آن‌ها سطح مناسبات اقتصادی رشد پیدا می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که این کشور اقدام به گشایش سفارتخانه خود در ایران کند که به طور قطع توسعه روابط اقتصادی تاثیر مثبتی بر توسعه و تحکیم روابط سیاسی می‌گذارد.

ادر ادامه این نشست بیرن، عضو کمیته روابط خارجی پارلمانی ایرلند از حزب کارگر(حزب ائتلافی با حزب حاکم) درباره فعالیت‌های اقتصادی ایرلند در چند سال اخیر، تصریح کرد: ‌ ایرلند به دلیل محددیت‌های اقتصادی که دچار آن شده سیاست‌های مضیقه‌ای را در کشور خود حاکم کرد و مجبور شد سفارتخانه‌های خود را در سه کشور ببندد.

وی افزود: ‌ دولت تصمیم گرفته است تا با عقب گرد به اقداماتی که در گذشته صورت گرفته به بازسازی اقتصاد کشور بپردازد.

عضو کمیته روابط خارجی پارلمانی ایرلند از حزب کارگر با اشاره به این که در حال حاضر شرایط کشور ایرلند بهبود پیدا کرده است گفت: دیگر ایرلند با تنگناهای گذشته روبرو نبوده و در حال حاضر درهای این کشور برای مراوده با سایر کشورهای جهان باز است.

بیرن با اشاره به دیدارهای این هیات با وزیر کشاورزی ایران خاطرنشان کرد: در این مذاکرات از امکان صادرات گوشت قرمز گاو و گوسفند و انواع محصولات لبنی از ایرلند به ایران مورد توافق قرار گرفت و بعد از این که این هیات به ایرلند برگردد اطلاعات و تجربیات خود را در اختیار مقامات این کشور به خصوص وزیر امور خارجه که جزو ۲۸ وزیر اروپایی است قرر می‌دهد.

وی با بیان این‌که وزیر امور خارجه ایرلند در گردهمایی بیستم ژانویه حضور پیدا کرده و در مورد تحریم‌های ایران تصمیم گیری می‌کنند، بیان کرد: ایرلند در این مدت در زمینه جذب سرمایه‌های مستقیم خارجی موفق بوده و ایرانی‌ها باید در این بازار حضور قوی داشته باشند.

عضو کمیته روابط خارجی پارلمانی ایرلند از حزب کارگر در پایان از جدیت کشور ایرلند در برقراری روابط تجاری قوی با ایران تاکید کرد و گفت: حضور این هیات از بخشهای مختلف نشان دهنده عزم کشور ایرلند در برقراری این روابط با ایران است.