تعیین نرخ جدید تعرفه واردات خودرو در آینده

به گزارشافکارنیوز،مسعود کرباسیان در حاشیه همایش روسای پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز و در جمع خبرنگاران در واکنش به لغو ممنوعیت اولویت دهم کالاها اظهار داشت: این موضوع در دولت مطرح شده و امیدواریم با توجه به اینکه وزارتخانه‌های مرتبط نیز نظرات خود را نسبت به این مسئله عنوان کرده‌اند دولت تا هفته آینده پیرامون این مسئله تصمیم گیری کند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چه میزان از کالاهای قاچاق از طریق مبادی رسمی به کشور وارد می‌شوند، گفت: ابتدا باید تعریف ورود کالا به صورت قانونی و غیرقانونی را مشخص کنیم ولی با توجه به اینکه ورود کالاها از طریق مبادی رسمی کشور با ثبت سفارش، گشایش اعتبار و اخذ مجوز استاندارد صورت می‌گیرد، بحثجعل اسناد اتفاق می‌افتد.

کرباسیان تاکید کرد: از طریق مبادی رسمی ورود کالا به صورت قاچاق اتفاق نمی‌افتد و تنها بحثتقلب و تخلف پیرامون این مسئله وجود دارد.

وی ادامه داد: در این روش ممکن است ارزش کالا طوری اعلام شود که با تعرفه های موجود مطابقت نداشته و ما برای جلوگیری از مسئله اظهارنامه از راه دور را ساماندهی کرده‌ایم و ارزیابان نیز به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند.

رئیس گمرک با تاکید بر اینکه در حال حاضر سیستم ارزشیابی کالاها روی سایت گمرک قرار دارد، افزود: ما از این طریق به دنبال محدود کردن دامنه فعالیت‌های غیرقانونی هستیم و سعی می‌کنیم تا ورود کالا از مسیرهای قانونی را سرعت ببخشیم.

کرباسیان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران پیرامون پرونده فساد در گمرک و مقایسه آن با پرونده ۳ هزار میلیاردی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: اخیرا پرونده‌ای در مراجع قضائی باز شده که تعدادی از کارکنان و حق‌العمل‌بگیران گمرک طی ۷ سال از طریق جعل فیش‌های بانکی اقدامات خلاف قانون را انجام می‌دادند.

وی در ادامه در واکنش به وجود برخی از اسکله‌های غیرقانونی و نظارت گمرک رسیدگی به این موارد را در حوزه وظایف گمرک ندانست.

رئیس گمرک کشور در بخش دیگری از سخنان به بحثواردات خودرو، این واردات را تابع واردات گروه ۱۰ عنوان کرد و ضمن تاکید بر منطقی بودن نرخ تعرفه وارداتی خودرو خاطرنشان کرد: با توجه به وجود مجوز استاندارد برای خودروهای وارداتی هیچگونه خودروی غیرایمنی وارد کشور نمی‌شود و تعرفه‌گذاری واردات برای هر کشوری به منزله حمایت از سیاست‌های تولیدی آنهاست.

کرباسیان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا احتمال کاهش تعرفه واردات خودرو وجود دارد یا خیر، گفت: پیرامون این مسئله اختلاف نظرهایی وجود دارند اما تا چند روز آینده نرخ تعرفه واردات خودرو مشخص خواهد شد.

وی در پایان در واکنش به سیاست گمرک نسبت به تردد خودروهای گذر موقت و مناطق آزاد خاطرنشان کرد: ما به دنبال به حداقل رساندن عبور موقت در کشور هستیم و این مسئله با توجه به ساماندهی نرخ تعرفه خودرو خود به خود حل خواهد شد.