جزئیات روش‌ جدید فروش بلیت قطار

به گزارش افکارنیوز، حسن موسوی‌نژاد درباره فروش بلیت قطار اظهار داشت: در ‌فروش اخیر بلیت قطار، تغییر اساسی در سیستم فروش بلیت ایجاد شد تا این سیستم مدرن‌تر شود.

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء ادامه داد: ‌احتمالاً تغییر اساسی در سیستم فروش بلیت داده خواهد شد تا ‌خرید از طریق اینترنت برای مردم تسهیل شود ضمن آنکه به راحتی‌ بتوانند از طریق گوشی موبایل بلیت خریداری کنند.

موسوی‌نژاد با بیان اینکه در سیستم جدید آژانس‌ها با سهولت و سرعت بیشتری بلیت قطار به فروش می‌رسانند، ‌گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی شده است سیستمی یکپارچه کل بلیت ناوگان ریلی مسافری کشور را بفروشد که در پیش فروش اخیر این سیستم اجرایی شد.

به گزارش ‌فارس مرحله جدید فروش بلیت قطارهای مسافری، از پنجشنبه هفته گذشته(۲۶ دی‌ماه) آغاز شد، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری شرکت‌ مهتاب سیر جم و نورالرضا نیز برای حرکت‌های ۰۱/۱۱ / ۹۲ لغایت ۲۴/۱۲ / ۹۲ روز گذشته، شنبه مورخ ۲۸/۱۰ / ۹۲ ساعت ۰۸:۳۰ صبح آغاز شد.

* نکات لازم برای ‌خرید بلیت قطار / مسافران دقت کنند

مسافران برای تهیه بلیت فقط از طریق آژانس‌های مسافرتی دارای مجوز و یا اینترنت اقدام کنند.

در سیستم جدید با توجه به یکسان‌سازی وضعیت فروش بلیت، از این پس همه بلیت‌های صادر شده دارای بارکد و در قطع کاغذ A۴ چاپ و در ایستگاه‌های راه آهن از طریق بارکد خوان تطبیق داده خواهد شد.

در ‌صورتی که متقاضیان غیر از این دو روش نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند، طبق اعلام راه‌آهن مسئولیت عدم تطابق بارکد بلیت صادر شده به عهده متقاضیان است و از خرید بلیت غیر از دو روش فوق جدا خودداری کنند.

به علت تغییر در نرم افزار فروش بلیت، همه بلیت‌هایی که از ساعت ۱۷:۰۰ مورخ ۲۵ دی ۱۳۹۲ خریداری شده‌اند، برای چاپ نیازی به حضور در آژانس نداشته و می‌توانند همان صفحه مشخصات بلیت که در سایت فروش اینترنتی به کاربر نمایش داده می شود را چاپ کرده و با همان برگه به قطار سوار شوند.

بلیت الکترونیکی به صورت آنلاین در قطار توسط مأموران کنترل می‌شود.

‌بلیت‌هایی که قبل از تاریخ و ساعت ذکر شده از طریق اینترنت خریداری شده و چاپ نشده‌اند، طبق روال سوابق با مراجعه به مراکز فروش نسبت به دریافت نسخه چاپی بلیت خود اقدام کنند.

* نکاتی که کاربران قبل از صدور بلیت باید به آن توجه کنند‌

با توجه به اینکه امکان رزرو بلیت با نام و تعرفه تکراری در سیستم فروش اینترنتی امکانپذیر نیست، مسافران در صورتی که قصد دربست کردن کوپه را دارید از گزینه دربست کوپه استفاده کنند. هیچ یک از قطارهای کمربندی از تهران عبور نمی‌کنند.

نحوه دربست کردن کوپه بدین طریق است که ابتدا تعداد دقیق مسافران در قسمت مربوطه وارد شود، شامل(تعداد بزرگسال، خردسال و از این قبیل) سپس گزینه «کوپه دربست» فعال شود، مثلاً یک خانواده متشکل از پدر، مادر و یک فرزند خردسال، تعداد بزرگسال ۲ و تعداد خردسال ۱ وارد شده و سپس برای دربست کوپه تیک کوپه دربست زده شود.

‌مسافران بعد از دریافت بلیت، بلافاصله مندرجات آن را با درخواست ارائه شده مطابقت داده و در صورت مشاهده هرگونه مغایرت، سریعاً موضوع را به اپراتور فروش اطلاع دهند.

‌بلیت‌های غیرهمنام یا مخدوش از درجه اعتبار ساقط بوده و دارندگان این‌گونه بلیت‌ها، مسافر بدون بلیت تلقی شده و از سوار شدن آنها به قطار جلوگیری به عمل می‌آید.

* پیگیری خریدهای ناموفق اینترنتی بلیت قطار

چنانچه پس از وارد کردن اطلاعات کارت خرید به هر علتی فرآیند خرید قطع شد و مبلغ خرید از حساب کسر و رسید خرید دریافت نشد، مسافران در اولین گام گزارش خریدهای گذشته را بررسی کنند در صورت کسر مبلغ خرید و نبودن اطلاعات خرید در گزارش خریدهای گذشته، حداکثر به مدت ۲۴ ساعت جهت برگشت مبلغ کسر شده از طریق سیستم بانکی منتظر باشند.

فعلاً ‌استرداد اینترنتی بلیت امکان‌پذیر نیست، ‌ کل مدت زمان خرید ۳۰ دقیقه از زمان ورود به سیستم است.

* حقوق مسافر در زمینه‌ بلیت


بنابراین گزارش همه بلیت‌های استردادی، در ساعت ۱۰ صبح روز قبل از حرکت، مجدداً به سیستم برگشت و در مراکز فروش بلیت شهر مبدأ و شهرهای اطراف آن عرضه می‌شود.

در صورتی که روز قبل از حرکت ایام تعطیل باشد، بلیت آن روز در روز اداری قبل صادر می‌شود به عنوان مثال بلیت روز شنبه، روز پنجشنبه عرضه می‌شود.

بنابراین گزارش مرحله جدید فروش بلیت قطارهای رجاء از پنجشنبه هفته گذشته(۲۶ دی‌ماه) آغاز شد.

فروش بلیت قطارهای مسافری داخلی شرکت حمل و نقل ریلی رجاء، برای حدفاصل تاریخ‌های یک بهمن ماه تا ۲۴ اسفندماه سال۱۳۹۲، از ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۲۶ دی‌ماه آغاز شد.

این سیستم فروش بلیت قطار‌های مسافری داخلی به صورت یکپارچه و یکسان ‌به دو طریق اینترنتی و Online۲ انجام یم‌شود.

‌در فروش یکپارچه بلیت قطار، هرگونه موجودی بلیت که در همه نمایندگی‌های فروش سراسر کشور وجود داشته باشد در سیستم اینترنتی فروش(www. raja. ir) نیز قابل مشاهده است.

فروش بلیت قطارهای بینالمللی (ترکیه) برای حدفاصل تاریخهای فوق، ساعت ۱۱ صبح همان روز آغاز شد.