دفاع تمام قد یک نماینده از رانت‌جویان پتروشیمی

به گزارش افکارنیوز، ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در یک برنامه زنده سیما با موضوع بورس با بیان اینکه افزایش افسارگسیخته نقدینگی موجب بیکاری، رکود و زیان‌دهی می‌شود، اظهار داشت: اخیرا با توجه به رکود بازارهای طلا، سکه و ارز، نقدینگی بالایی به میزان ۴۰۳ هزار میلیارد تومان به سمت بورس هدایت شد.

وی ادامه داد: دولت، مجلس و اقتصاددانان همواره معتقدند که نقدینگی عامل تورم است و باید به سمت تولید سرازیر شود.

فتحی‌پور با بیان اینکه نباید از افت شاخص‌های بورس خوشحال باشیم، گفت: باید علت افت بورس ارزیابی شده تا جایگاه خود را پیدا کند، گفت: اینکه گفته می‌شود بورس حبابی است، چنین چیزی صحت نداشته و برای حمایت از سرمایه‌گذاران خرد و کلان اقداماتی را انجام خواهیم داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برخی اتفاقات و ریزش‌های اخیر بورس خارج از اختیارات سازمان بورس و برخی نیز مرتبط با این سازمان است، تاکید کرد: شایعاتی درباره تغییر مدیریت، افزایش تسهیلات خرید مسکن، فاز دوم هدفمندی و در نتیجه افزایش نرخ حامل‌های انرژی و ابهامات در بودجه سالانه از جمله موارد مرتبط با نوسان شاخص طی روزهای اخیر بود.

فتحی‌پور خاطرنشان کرد: رو شدن پرونده‌های مفاسد اقتصادی، انتقال تعدادی از شرکت‌ها از بازار پایه به توافقی، شائبه دستکاری قیمت، عرضه بیشتر سهام و عدم ارائه اطلاعات شفاف در صورت مالی شرکت‌ها با توصیه سازمان بارس از جمله مواردی است که در نوسان شاخص اثرگذار بودند.

وی ادامه داد: البته برخی از این موارد از جمله دست‌کاری قیمت، عرضه‌های زیاد و عدم ارائه اطلاعات شفاف در صورت‌های مالی شنیده شده و باید صحت آن مشخص شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با دفاع از رانت گاز ارزان پتروشیمی‌های گازی خاطرنشان کرد: اکنون کشورهای حوزه خلیج فارس گاز را با نرخ ۹ سنت دریافت می‌کنند و با پیشنهادات فعلی مبنی بر خوراک بالای ۱۰ سنت، مشوق و انگیزه‌ای ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد: با اتخاذ چنین تصمیماتی درباره نرخ گاز پتروشیمی‌ها بازار سرمایه لطمه خورد و در صورت تصویب نرخ خوراک ارزان سرمایه‌ها به بخش دیگری هدایت خواهد شد و پتروشیمی‌ها نیمه‌کاره رها می‌شود.

فتحی‌پور تاکید کرد: قطعا تخلفاتی در سازمان بورس نبوده، اما مجلس به عنوان یک دستگاه نظارتی این موارد را پیگیری خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون برنامه پنجم توسعه کشور باید ۱۰ هزار میلیارد تومان در بخش تولید سرمایه‌گذاری شود گفت: بودجه سالانه کشور نیز بر مبنای همین امر تصویب خواهد شد.

فتحی‌پور گفت: با پیگیری و نظارت‌های مجلس شورای اسلامی قطعا این میزان(۱۰ هزار میلیارد تومان)، برای تولید اختصاص پیدا خواهد کرد و قطعا این امر محقق خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هدایت نقدینگی به سمت تولید از طریق بازار سرمایه یکی از اهداف در حال پیگیری است گفت: مجلس شورای اسلامی از سرمایه‌گذاری در تولید از طریق بورس را حمایت خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در دنیا بورس نمایانگر اقتصاد کشوری است گفت: رونق اقتصادی ما باید از طریق بورس نشان داده شود؛ مجلس هم با اختصاص سهم تولید برای جلب سرمایه‌گذاران با کمک سازمان بورس اعتمادسازی خواهد کرد.

وی افزود: بحثخوراک پتروشیمی‌های گازی تا سه‌شنبه این هفته در کمیسیون تلفیق نهایی خواهد شد و پس از آن در صحن مجلس پیگیری می‌شود.

فتحی‌پور از حمایت‌های ویژه‌ای در مورد رانت گاز ارزان پتروشیمی‌ها خبر داد و گفت: قطعا در دفاعیه‌های خود از خوراک پتروشیمی‌ها برای ایجاد سرمایه‌گذاری‌های اثرگذار، در صحن علنی مجلس و کمیسیون تلفیق دریغ نخواهیم کرد.

این نماینده مجلس در ادامه تاکید کرد: باید طوری حقوق معادن و بهره مالکانه و همچنین نرخ خوراک پتروشیمیها تصویب شود تا سرمایهگذاریها جذاب باشد، بنابراین خوراک پتروشیمیها هم باید متناسب با شرایط سرمایهگذاری در بودجه ۹۳ در نظر گرفته شود.