به گزارش افکارنیوز، علی‌اصغر اجلالی‌پور درباره رشد قیمت میوه و سبزی در هفته‌های اخیر اظهار داشت: ‌ در ابتدا باید بگویم در بازار شاهد افزایش قیمت صیفی و سبزیجات بوده‌ایم و قیمت میوه‌ها تقریبا تغییری نداشت است.

وی افزود: علت این مساله به وضعیت آب و هوایی کشور باز می‌گردد، زیرا در دو هفته گذشته شاهد بارش برف در بیشتر استان‌های کشور حتی مناطق گرمسیر بوده‌ایم.

رییس اتحادیه کشوری میوه و سبزی تصریح کرد: ‌در نقاط سردسیر معمولا صیفی‌جات کشت نمی‌شود و در زمستان استان‌های گرمسیر نیاز داخلی سبزی و صیفی را تامین می‌کنند، اما امسال شاهد تغییر وضعیت جوی هستیم و این مساله سبب شده تا در شهرهایی مانند سیستان و بلوچستان، ‌ بندرعباس، ‌ لامرد، ‌لار، ‌دزفول و… که در اصل گرمسیر محسوب می‌شوند، شاهد پدیده سرما و بارش برف باشیم.

اجلالی‌پور افزود: ‌در این شهرها و همچنین بسیاری دیگر از شهرستان‌ها مزارع دچار سرمازدگی شده و محصولات از بین رفته‌اند. برای همین شاهد عرضه کم محصول در کشور بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ‌ این مشکل مقطعی است و ظرف ۱۵تا ۲۰ روز آینده از بین می‌رود و به محض اینکه محصولات مناطق گرمسیری به‌دست آید، به بازار عرضه می‌شود.

رییس اتحادیه کشوری میوه و سبزی درمورد میزان خسارت سرما به مزارع شهرهای گرمسیر توضیح داد: برای نمونه ‌سرما و برف به مزارع لار در استان فارس بین ۷۰ تا ۷۰۰ درصد خسارت وارد کرده است.

اجلالی‌پور بیان کرد: ‌اکنون تولید محصول به روش گلخانه‌ای بسیار ناچیز است و با توجه به شرایط جوی کشاورزان محصولات خود را زیر پلاستیک عمل می‌آورند.

وی خاطر نشان کرد: ‌ به دلیل سرما میزان تولید صیفی و سبزی تقریبا به نصف کاهش یافته است و با عبور از این شرایط و تغییر دما تا ۲۰ روز آینده شاهد افزایش میزان کشت خواهیم بود.

رییس میادین میوه و تره بار شیراز خاطر نشان کرد: ‌اکنون میزان تقاضا در سطح کشور به رقمی ثابت تبدیل شده؛ در حالی که میزان تولید و عرضه به طرز چشمگیری کاهش یافته است.

اجلالی‌پور توضیح داد: ‌ هرچه عرضه و تولید بیشتر شود، ‌قیمت محصول کاهش می‌یابد و بر عکس هر چه میزان تولید کاهش یابد، در مقابل شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

وی درباره ذخیره سازی میوه برای شب عید گفت: ‌ اکنون کمیته‌هایی در شهرستان‌ها و زیر نظر ادارات صنعت، ‌ معدن و تجارت تشکیل شده و همانند سال‌های گذشته در حال خریداری میوه‌هایی مانند سیب، ‌نارنگی و پرتقال هستند که باید گفت با توجه به وضعیت مناسب تولید هیچ نگرانی در مورد کمبود میوه شب عید وجود ندارد.

اجلالیپور در پایان خاطرنشان کرد: میوههای شب عید در زمان مناسب و با قیمتهای مصوب عرضه خواهند شد.