به گزارش افکارنیوز، بسیاری از مردم تصور می‌کنند که آنها می‌توانند در بازار بسیار بهتر از بقیه کار کنند. اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از مردم در بازار عملکرد بسیار بدی از خود به جای می‌گذارند. یکی از علل اصلی شکست اکثریت مردم در بازار این است که آنها تصور می‌کنند باید به بالاترین سودی که ممکن است دست پیدا کنند.

یک: چرا کار فردا را امروز انجام دهید؟

هنگامی که مساله پس‌انداز در درازمدت پیش می‌آید، بهتر است هر قدر سریع‌تر که می‌توانید اقدام کنید. برای مثال، بیمه بازنشستگی. زیرا مهم‌ترین مساله در سرمایه‌گذاری درازمدت، نه میزان پولتان بلکه زمانی است که صرف آن می‌کنید. علاوه بر این به خاطر ماهیت پیچیده نقل و انتقالات مالی در بازار، بهتر است که شما همه سرمایه خود را به طور ناگهانی وارد بازار نکنید. به جای این کار هر هفته مقداری پول پس‌انداز کنید. احتمالا شما این موضوعات را می‌دانستید، اما تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر مردم دقیقا برعکس عمل می‌کنند.

حدود دو سوم سرمایه‌گذاران همین نکات ساده را فراموش می‌کنند و به همین علت به سادگی ضرر می‌کنند. اگر شما نیز به‌رغم علمتان به این موضوع در واقعیت بد عمل می‌کنید، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم، سرمایه‌گذاری خود را اتوماتیک کنید. یعنی در ابتدای هرماه مالی، همه هزینه‌های سرمایه‌گذاری خود را حساب کنید و آن را از کلیه حساب‌های مالی‌تان حذف کنید.

فرض کنید که اصلا این پول به دست شما نیامده است. بلافاصله این پول را به حسابتان منتقل کنید تا امکان دسترسی شما به آن پول از بین برود. منظور از اتوماتیک کردن سرمایه‌گذاری همین است. حذف پولی که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفتید از کلیه دخل و خرج‌های مالیتان.

دو: چرا باید برنامه ریزی کنیم؟

تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر مردم به خاطر نداشتن برنامه‌ای مشخص در سرمایه‌گذاریشان، متحمل ضرر‌های هنگفتی می‌شوند. ضررهایی که آنها را از سرمایه‌گذاری منصرف می‌کند. برنامه‌ای برای تعیین هدف‌های شخصی و کارتان بنویسید. به برنامه‌تان بچسبید و هیچ گاه از آن انحراف پیدا نکنید. مهم نیست که تحولات بازار چگونه باشد، مهم این است که شما بتوانید تا آنجا که امکان دارد اولویت‌های برنامه مالی‌تان را اجرا کنید. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات افرادی که تازه وارد بازار سرمایه‌گذاری می‌شوند، تزلزل و عدم ثبات در هدفگذاری است. اگر بخواهید با نوسانات بازار جلو بروید، مطمئن باشید که هیچ‌گاه نخواهید توانست به جایی برسید.

اگر لزوم سرمایه‌گذاری را حس کنید و سعی کنید آنها را رعایت کنید، مطمئن باشید که نوسانات بازار به شما لطمه نخواهند زد. فقط هنگامی سیستم سرمایه‌گذاری خود را تغییر دهید که شیوه زندگی شما تغییر پیدا کرده است. برای مثال، وقتی که بچه دار شدید، باید تجدیدنظری کلی در سیستم سرمایه‌گذاری خود کنید. یا زمانی که کار پر در آمدی پیدا کردید، باید متفاوت با قبل برنامه‌ریزی کنید. تصمیم‌های بزرگ هم به همان اندازه اثر گذار هستند. برای مثال، تصمیم برای خرید اتومبیل یا خانه. این‌ها اموری هستند که باید در سرمایه‌گذاری لحاظ شوند، نه نوسانات روز به روز بازار.

سه: اگر کاری ارزش انجام دادن را دارد، انجامش بدهید

همه‌ ما شنیده‌ایم که تنوع بخشیدن به سرمایه‌گذاری‌ها اقدامی مناسب است، این یک ضرب‌المثل اساسا سرمایه یار است که می‌گوید: تمام تخم‌مرغ‌هایت را در یک سبد نگذار.

اما مواردی وجود دارد که این مساله را نقض می‌کند، یک شرکت سرمایه‌گذاری بسیار موفق در آمریکا(کمپانی نیکسون) ۸۰ درصد از دارایی‌های خود را در یک حوزه سرمایه‌گذاری کرد و تنها ۲۰ درصد آن را در حوزه‌های دیگر سرمایه‌گذاری نمود، نکته جالب توجه این است که این شرکت هرگز دچار شکست نشده است. با این حال به‌رغم اینکه همیشه مثال‌های نقض وجود دارد، راه حل حضور مطمئن شما در بازار آن است که به جای آنکه دارایی خود را در معرض از دست رفتن تکه‌های بزرگی از آن قرار دهید، به تراشه‌ها یا قشمت‌های کوچک‌تری تقسیم کنید، به این ترتیب شاید مزیت تمرکز بر یک حوزه خاص را از دست بدهید اما ریسک را کاهش داده و اطمینان را افزایش داده‌اید.

اما اگر با کاری مواجه شویم که ارزش انجام دادنش را دارد چطور؟ اکثر سرمایه‌گذاران هرگز اصل تخم مرغ و سبد را رها نمی‌کنند، اما اگر شما سرمایه‌گذاری باشید که دارای شامه تشخیص موقعیت‌های طلایی است، چطور؟ در این صورت تنها در صورتی که مطلقا اطمینان دارید، این اصل را نقض کنید، نقض اصول طلایی می‌تواند، به دستیابی به موفقیت‌های طلایی منجر شود.

چهار: پول نقد یعنی پادشاهی؟

اغلب سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند که داشتن پول نقد همیشه راهی خوب و مطمئن است، اما آنها از مساله تورم غافل هستند، نادیده گرفتن مواهب و مزایای داشتن پول نقد دشوار است، اما اگر بتوانید به عنوان یک سرمایه‌گذار قاطع از آن صرف نظر کنید، توانسته‌اید بر عامل تورم غلبه کنید. اغلب سرمایه‌گذران تصور می‌کنند تبدیل پول نقد می‌تواند با چرخش بازار آنها را دچار خسارت کند، اما آنها از این مساله غفلت می‌کنند که ضرر تورم در بازه‌های زمانی بلندمدت بیشتر است.

یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ ارزش پول آن است که آن را به صورت مرتب و قاعده‌مند بعد از رسیدن به حدود مبلغ مشخصی مجددا در حوزه‌های جدیدی سرمایه‌گذاری کنید. به این ترتیب فرصت آن را دارید که حوزه‌های سود آور را کشف کنید و در عین حال ارزش سرمایه‌تان را
حفظ کنید.