رابطه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و تورم؟

به گزارش افکارنیوز، اسدالله عسگراولادی، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در خصوص اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تورم را شدت می‌دهد و مهار آن را بسیار سخت می کند.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: واریز مبلغ ۴۵ هزار تومان برای ۷۰ میلیون نفر رقم کمی نیست و به بودجه مملکت فشار می‌آورد و در ‌نهایت دولت با افزایش نرخ بنزین می‌خواهد این هزینه‌ها را جبران کند. دولت جدید تلاش خود را برای کاهش نرخ تورم از ۴۰ درصد تا ۳۵ درصد کرد اما با اجرای فاز دوم هدفمندی دوباره تورم به ۴۵ درصد بازخواهد گشت.

عسگراولادی تصریح کرد: در مرحله اول نیز قرار بر این بود در صورت افزایش تورم این طرح متوقف شود این در حالی است که در سال ۸۹ و با شروع مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها تورم ۹.۸ درصد بود که پس از ۸ ماه به ۱۴.۵ درصد رسید و هر چه هشدار دادیم صدایمان به جایی نرسید.

وی افزود: در شرایط کنونی و با وجود تحریم‌ها و آثار تورمی اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ها، ضرورت دارد دولت در فرصتی دیگر برای فاز دوم هدفمندی اقدام کند چرا که با فشار بر قیمت‌های آب، برق، گاز و افزایش بهای بنزین تا ۱۵۰۰ تومان محال است تورم مهار شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و ایران با بیان اینکه برنامه دولت ۱۰ سال است که مشکل دارد و نیاز به بازنگری دارد گفت: هم اکنون نیز هشدار دادیم که به همه مردم یارانه ندهند و تنها به نیازمندان بهزیستی و کمیته امداد بدهند، متاسفانه در روستا‌ها شاهد بیکاری و تنبلی روستاییان هستیم فردی که ۶ پسر دارد دیگر کار نمی‌کند و به یارانه ۴۵ هزار تومانی اکتفا کرده و تولید را‌ رها کرده است که مشکلات عدیده ای بوجود آورده است.