به گزارش افکارنیوز، اگر بتوان صادرات محصولات پتروشیمی را به صورت منسجم از طریق تالار صادراتی بورس کالا انجام داد، قیمت‌ها به صورت واقعی و در رقابت شفاف و سالم خریداران صورت می گیرد که این کار هم به سود شرکت‌های داخلی بوده و هم در جهت منافع ملی کشورمان است.

رحمان پورقربان گفت: اما اگر این صادرات به صورت منسجم و متمرکز انجام نشود رقابتی منفی در بین شرکت های داخلی ایجاد می شود که این اتفاق به زیان منافع ملی است. البته در گذشته مجتمع های پتروشیمی از طریق شرکت بازرگانی پتروشیمی اقدام به صادرات می‌کردند اما در سال‌های اخیر با توجه به خصوصی شدن شرکت های پتروشیمی این روند کمرنگ شده و صادرات با انسجام کمتری انجام می شود.

وی افزود: همین صادرات پراکنده باعثمی شود تا شرکت‌ها برای نگه داشتن مشتریان خارجی، نرخ محصولات خود را پایین بیاورند و وارد رقابتی منفی با سایر شرکت‌ها شوند. نتیجه این رقابت منفی نیز شکسته شدن قیمت‌ها و صادرات با نرخ‌هایی به مراتب پایین‌تر از ارزش واقعی محصولات با کیفیت ایرانی است.

تامین نیاز داخلی با عرضه در بورس کالا

پورقربان با بیان اینکه شرکت های پتروشیمی باید مواد مورد نیاز تولیدکنندگان را در بورس عرضه کنند، گفت: پتروشیمی ها قطعا با توجه به اینکه خوراک خود را با قیمتی مناسب از دولت دریافت می کنند، نسبت به تولیدکنندگان و صنایع پایین دستی تعهد دارند و باید بخشی از محصولات خود را برای نیاز بازار داخلی در بورس کالا عرضه کنند تا تولیدکنندگان مشکلی برای تامین مواد اولیه خود نداشته باشند.

وی ادامه داد: اما اگر مواد اولیه در بورس عرضه نشود، تولیدکنندگان ناچارند محصولات مورد نیاز خود را با نرخ های بالا از بازار آزاد تامین کنند و یا اینکه اقدام به واردات کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر همه چیز برای آرامش بازار و افزایش تولید محصولات پتروشیمی فراهم است اما مشکل کار عرضه پایین برخی از مجتمع های پتروشیمی در بورس است که دولت باید این مجتمع ها را موظف به تامین نیاز بازار داخلی کند.

اصلاح قیمت‌های پایه در بورس به سود صنعت

وی به چهارمین نشست مشترک اتاق گفت‌وگوی بازارسرمایه و صنعت پتروشیمی اشاره کرد و گفت: اینکه جلساتی با حضور مدیران بازار سرمایه و صنعت پتروشیمی برای بهبود اوضاع کنونی برگزار می شود بسیار مطلوب است اما اگر در این جلسات نمایندگان بخش خصوصی و انجمن های صنعت پتروشیمی هم حضور داشته باشند، نظرات بخش خصوصی هم مورد توجه قرار می گیرد.

پورقربان افزود: یکی ازمواردی که دراین نشست مورد توافق قرار گرفت، اصلاح دامنه نوسان آن دسته از محصولاتی است که قیمت آنها در بورس کالا با بازارآزاد تفاوت دارد که با این کار دیگر شاهد نوسان قیمتی در بورس و بازار آزاد نخواهیم بود.

وی در پایان گفت: تعیین مناسب و منطقی قیمت مواد اولیه در قیمت تمام شده محصولات نیز تاثیر مستقیم دارد و در نتیجه صادرات نیز با رقابت پذیری بیشتری انجام خواهد شد. همچنین درج قیمت های واقعی و براساس عرضه و تقاضا در بورس، رانت را به طور کامل از میان میبرد زیرا دیگر نوسانی در قیمت ها رخ نمی دهد تا دلالان در تلاش باشند تا به هر نحو ممکن از بورس سهمیه دریافت کنند.