به گزارش افکارنیوز، بابک زنجانی از روز دوشنبه نهم دی ماه امسال با شکایت وزارت نفت بخاطر بدهی کلان و به اتهام اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد. میلیاردر نفتی ۴۳ ساله که به ادعای خودش دارای ۶۴ شرکت داخلی وخارجی از جمله شرکت هواپیمایی قشم، هلدینگ سورینت، باشگاه فوتبال راه‌آهن، First Islamic Bank مالزی، بانک «ارزش» تاجیکستان، مؤسسه‌ای مالی اعتباری در امارات، سهامدار شرکت هواپیمایی «انور» ترکیه و…است، در حال حاضر در زندان اوین به سر می‌برد.

یکی از ادعاهای زنجانی این بود که ۵ ماه آخر خدمت سرباز‌ی‌اش در بانک مرکزی راننده رئیس وقت این بانک بوده، اما روز گذشته بانک مرکزی همکاری بابک زنجانی با این بانک را رد و اعلام کرد: بررسی مدارک، کارگزینی و پرسنلی این بانک و پیگیری موضوع از طریق مقامات و مسئولان وقت بانک مرکزی نشان می‌دهد هیچگونه مستنداتی در زمینه همکاری نامبرده با این نهاد وجود ندارد.

مراحل تحقیق در سازمان بازرسی

ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مورد مبارزه با فساد اقتصادی و اداری گفت: یکی از اهداف سازمان بازرسی کل کشور پاکسازی و برخورد قاطع با فساد اداری و اقتصادی از جمله ویژه‌خواری است و سازمان بازرسی در این موارد کوتاه نخواهد آمد. در حقیقت بازرسان ما در همه جا حضور دارند. این سازمان با اطلاع از هر موضوعی که جامعه را نگران کند وارد عمل می‌شود، کما این‌که اخیراً در دو موضوع آتش‌سوزی یک ساختمان در خیابان جمهوری و آب شرب شهر پردیس استان تهران ورود پیدا کردیم و هیأت‌های بازرسی در آن زمینه تحقیقاتی را انجام دادند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مورد پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: سازمان بازرسی قبل از بازداشت بابک زنجانی تحقیقات خود را در خصوص مسائل مربوط به نامبرده آغاز کرده بود. بابک زنجانی نامه‌ای به سازمان بازرسی نوشته و ادعا کرده بود مبلغ دو میلیارد یورو به حساب بانک مرکزی در روسیه واریز کرده است، ضمن این‌که نامبرده در این نامه مدعی شده بود مبلغ ۳۹۰ میلیون یورو اضافه به حساب بانک مرکزی واریز کرده است، من تلفنی این موضوع را از بانک مرکزی ایران استعلام کردم و آقای سیف رئیس بانک مرکزی این ادعا را تکذیب کرد، سپس این موضوع از بانک روسیه استعلام شد و این بانک هم اظهارات زنجانی را رد کرد.

وی در ادامه گفت: بازرسان سازمان، تحقیقات مفصلی درخصوص بابک زنجانی انجام داده‌اند اما به دلیل این‌که گزارش‌های سازمان بازرسی محرمانه است نمی‌توان موضوعات آن را بازگو کرد.

اموال زنجانی توقیف می‌شود؟

در همین حال یک مقام آگاه در مورد توقیف اموال زنجانی برای پرداخت بدهی دو میلیارد یورویی وی به وزارت نفت به ایرنا، گفت: این موضوع نیازمند حکم قضایی است و تا زمانی که متهم محاکمه نشود و دادگاه رأی به توقیف اموالش ندهد، نمی‌توان اموال وی را توقیف کرد.

وی در خصوص رسیدگی به پرونده بابک زنجانی اظهار داشت: تحقیقات در این خصوص ادامه دارد. این پرونده دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد. شکایت وزارت نفت علیه نامبرده رسیدگی خواهد شد.

فیاض شجاعی دادستان دیوان محاسبات هم در مورد بررسی پرونده بابک زنجانی، گفت: بابک زنجانی دو میلیارد و ۶۰ میلیون یورو بابت خرید نفت بدهی داشته که این موضوع در دیوان محاسبات رسیدگی شد. دادسرای دیوان نیز به استناد دلایل و مستندات برای نامبرده اقدام به صدور دادخواست با مطالبه استرداد و جبران این مبلغ و اعمال مجازات برای مسببان آن کرده است. البته این تصمیم قطعی نیست و باید به اتهامات او در مرجع قضایی رسیدگی شود.

وی افزود: قبل از بازداشت بابک زنجانی، جلساتی با حضور وی و مسئولان مربوطه داشتهایم و به آقای زنجانی توصیه کردیم قبل از هر اقدام قضایی و جدی تعهدات و بدهی خود را پرداخت کند.