طرح جدید هدفمندی یارانه ها از پیش شکست خورده است
گروه اقتصادی:

قرار است با آغاز سال جدید هدفمندی نیز وارد فصل تازه خود شود. افزایش قیمت سوخت و هدفمند شدن پرداخت های نقدی نه تنها فصل تازه ای برای هدفندی یارانه هاست بلکه آغاز فصل تازه ای برای اقتصاد ایران است. حذف برخی از گروه ها از دریافت یارانه نقدی اگر بدون کار کارشناسی انجام شود، در یک چشم به هم زدن می تواند بهار اقتصاد ایران را به خزان تبدیل کند.

به گزارشافکارنیوز، در همین زمینه دکترحسین راغفر اقتصاددان ایرانی و استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در گفتگو با افکارنیوز از معایب این طرح می گوید: «همانطور که در این قانون مشخص شده است باید درآمدها شناسایی شوند و نه حقوق افراد. درحال حاضر خیلی از افراد با وجود داشتن درآمد بالاتر از ۱میلیون تومان زندگی آنها نمی چرخد. از سویی دیگر مشخص نشده است که منظور از خانوار، خانواده های چند نفره است. ممکن است در آمد یک خانواده یک نفره با یک خانوار ۱۰نفره برابر و هر دو معادل ماهیانه ۱میلیون تومان باشد. این در حالیست که هزینه های این دو با هم متفاوت است.»

او در ادامه می افزاید: «از سویی دیگر شناسایی افرادی که باید از دریافت یارانه ها حذف شوندف بسیار مشکل است یعنی چگونگی شناسایی آنها و اینکه درآمد آنها چه قدر است. این تصمیمات نیازمند بررسی دقیق تر و مشخص شدن منظور دولت است.»

راغفر با بیان اینکه «احیانا ضوبط گفته شده تغییر خواهد کرد و به همین موضوع اکتفا نخواهد شد» تاکید می کند: «شرایط گفته شده کنونی ظرفیت عملیاتی شدن ندارد ولی جمعیتی که زیر ۱میلیون تومان در ماه دریافتی دارند جمعیتی حداکثر ۱۵درصد بیشتر نیستند.»

استاد دانشگاه الزهرا هشدار می دهد: «این اقدام با مشکلات جدی روبروست و اولین مشکل آن این است که تورم بالایی را ایجاد می کند. تورم مسئول بسیاری از نابه سامانی های بعدی خواهد بود. به نظر من این طرح اگر بخواهد به همین نحو گفته شده اجرا شود، از پیش شکست خورده است. تفاوت این برنامه با برنامه قبلی این است که برخلاف آنچه که گفته شده افزایش ۱۳۰درصدی قیمت های حامل های انرژی را شاهد خواهیم بود و این امر جهش بسیار بزرگی در قیمت ها ایجاد می کند. به دنبال آن ضمن وارد کردن آسیب جدی به تولید، بیکاری و رکود را گسترش خواهد داد. درنتیجه عوارض بسیار جدی برای مردم پیش می آید بنابراین به نظر من با مشکلات بسیار جدی روبرو خواهیم بود.»

این اقتصاددان ایرانی همچنین به نحوه پرداخت یارانه در کشورهای دیگر اشاره می کند: «در کشورهای دیگر یارانه ها اشکال مختلف دارد و هرکس با توجه به نیاز خود برای دریافت شکل خاصی از یارانه درخواست ارائه می دهد. مثلا عده ای بیکارند یارانه بیکاری درخواست می کنند. عده ای یارانه دندانپزشکی می خواهند و …. دوره های اینها موقت است. به طوریکه با اتمام این دوره اگر خواهان تجدید باشند دوباره درخواست می دهند، درغیر اینصورت موظفند تا به دولت گزارش دهند. درکشورهای دیگر نگاه اطلاعاتی دقیقی بر مالیات ها وجود دارد. اطلاعات ریز افراد موجود است و می دانند که آنها چه اندازه درآمد داشتند و دارند. بنابر این خیلی از مشخصات افراد آنجا هست. ضمن اینکه خدماتی از قبیل درمان رایگان و دراختیار همه هست. بنابراین افراد برای چندمورد خاص مثل مسکن است که درخواست ارائه می کنند. که در این صورت مسکنی با اجاره پایین و یا رایگان در اختیار متقاضیان قرار می گیرد. درصورت تغییر وضعیت این افراد، در درخواست و رسیدگی به آنها تجدید نظر می شود.»