وعده جدید دولت برای عرضه بنزین پاک و تأمین گاز

به گزارش افکارنیوز، ابتدای هفته جاری، علی ماجدی، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت به تسنیم گفت که بازنگری قراردادهای نفتی ایران با محور تسهیل شرایط سرمایه گذاری در صنعت نفت در مرحله نهایی است.

روز بعد، سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی نیز در نشستی خبری از در مرحله نهایی بودن بازنگری قراردادهای نفتی خبر داد.

حسینی با اشاره به موضوع مشارکت شرکت‌های ایرانی با خارجی ها در قراردادهای جدید گفت: صد سال نفت داریم اما هنوز شرکت های نفتی نداریم که باید این عقب ماندگی را با اجرای قراردادهای جدید به نوعی برطرف کنیم.

وی همچنین از مجوز مجلس برای استفاده از قراردادهای مشارکت در تولید خبر داد و گفت: تلاش می کنیم قراردادهای نفتی ایران با رفع موانع سرمایه گذاری، جذابیت بیشتری نسبت به قراردادهای نفتی کشورهای همسایه داشته باشد.

* روز شنبه، هاشم بنی‌هاشمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در مشهد به خبرنگار تسنیم گفت که سال ۹۳ با مشکل کمبود گاز مواجه نمی‌شویم. حرف وی را سه روز بعد، رئیس جمهور در جمع حضور پرشور مردم در ۲۲ بهمن ماه تأیید کرد و گفت که سال آینده با مشکل کمبود گاز مواجه نخواهیم شد.

رئیس جمهور همچنین از برنامه مدون دولت برای میادین مشترک نفت و گاز خبر داد و گفت: اولین آثار رونق استفاده از منابع میادین مشترک نفت و گاز را ۲۲ بهمن سال آینده شاهد خواهیم بود.

* پتروشیمی‌ها دولت را به قطع سوبسید دولتی تهدید کردند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: ما در سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار به دولت سوبسید دادیم یعنی محصولات را زیر قیمت به دولت فروختیم، امسال این میزان کمتر شد و در صورت عملیاتی شدن نرخ ۱۵ سنتی خوراک گاز، دیگر به دولت سوبسید نخواهیم داد.

* مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: روند مصرف گاز طی روزهای گذشته، منجر به ثبت رکورد تولید روزانه ۶۴١ میلیون مترمکعب گاز در کشور شد.

به گفته وی، هم اکنون شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با تولید روزانه ٣ ۴ میلیون مترمکعب و شرکت نفت و گاز پارس با تولید روزانه ٣ ٢ میلیون مترمکعب گاز به ترتیب ۴٧, ۴ و ۴٧. ١ درصد از سهم تولید گاز کشور را در اختیار دارند.

اگرچه با احتساب تعداد میادین و حجم ظرفیت برداشت انها در مناطق مرکزی ایران تولید ۳۰۴ میلیون مترمکعبی گاز دور از ذهن نیست اما در خصوص پارس جنوبی با وجود در مدار بهره برداری بودن ۱۰ فاز این میدان مشترک با ظرفیت اسمی ۲۷۹ میلیون مترمکعب، تولید ۳۰۲ میلیون مترمکعبی از این میدان نیاز به شفاف سازی از سوی مسئولان دارد چرا که این رقم با آماری که تاکنون در گزارشهای رسمی وزارت نفت ذکر شده همخوانی ندارد.

* هفته گذشته شاهد قطع گاز در برخی استانهای کشور به دلیل افت فشار ناشی از شدت گرفتن مصرف بودیم. در حالی که گاز رسانی به نیروگاهها و صنایع کشور تا حد ممکن محدود شده و حتی گاز جایگاههای CNG و واحدهای پتروشیمی نیز قطع شده بود.

این مسئله سازمان بازرسی کشور را حساس کرد. عصر روز شنبه، ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور به همراه معاون امور اقتصادی و زیر بنایی این سازمان و هیئت همراه ضمن بازدید از دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره این شرکت دیدار و گفت و گو کردند.

* روز یکشنبه، نمایندگان مجلس مصوب کردند که به منظور توسعه سرمایه‌گذاری در صنایع تکمیلی و اشتغال‌زایی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، قیمت خوراک گاز را به صورت پلکانی به گونه‌‌ای تخفیف می‌یابد که نرخ بازده داخلی ارزی سرمایه‌گذار تا ۳۰ درصد باشد.

همچنین نمایندگان در مصوبه‌ای به وزارت نفت مجوز دادند تا در قراردادی ۵ میلیارد دلاری به منظور کاهش گازهای گلخانه‌ای، تولید خودروهای کم‌مصرف و توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام کنند.

در ادامه این روز، نمایندگان مجلس به دولت مجوز دادند که در سال ۱۳۹۳ طرح نصب نیروگاه‌های کوچک و پیش‌گرم‌کن‌های خورشیدی بر فراز بام‌ها، بوستان‌ها و معابر کشور را اجرا کند.

* روز یکشنبه، مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار داشت: توزیع بنزین پاک در کلانشهر تهران به مرز ٨ میلیون لیتر در روز رسیده است و این میزان حدود ٧ درصد مصرف کل این شهر را تشکیل می دهد و از هفته آینده کل مصرف بنزین تهران را این نوع بنزین(بنزین پاک) تشکیل خواهد داد.

تولید و عرضه بنزین با استاندارد یورو ۴ پایان خرداد سال جاری پس از سالها خلف وعده محقق شد و قرار بود عرضه گسترده آن در تمامی پایتخت و ۷ کلانشهر بزرگ کشور در طول تابستان، از تنش های آلودگی هوا در پاییز و زمستان سال جاری بکاهد اما این مهم اجرایی نشد.

* محمد اسحاق دار، وزیر دارایی پاکستان روز یکشنبه در دبی با متهم کردن ایران گفت خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان به دلیل محدودیت های مالی از سوی ایران همچنان بلاتکلیف است.

وی در مورد تاخیر به وجود آمده در تکمیل پروژه انتقال گاز گفت: اکنون توپ در زمین ایران است. هیچ اعتبار مالی ای برای این خط لوله تخصیص داده نشده است.

دولت پاکستان در ماههای پایانی دولت قبلی این کشور، مسائل مالی را عاملی برای تأخیر در اجرای پروژه ذکر کرده بود، از اینرو دولت ایران در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد، پیشنهاد وام ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلاری را به پاکستان ارائه داد.

این پیشنهاد که با بهانه تراشی های پاکستان عملیاتی نشده بود، در مذاکرات آذرماه وزیر نفت این کشور با وزیر نفت ایران، از سوی پاکستان یادآوری شد اما به گفته معاون امور بین الملل وزارت نفت، زنگنه اعلام کرد که پولی برای پرداخت به پاکستان به منظور ساخت این خط لوله در خاک این کشور نداریم.

* عباس شعری مقدم مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفت که هشدارهای آمریکا علیه همکاری تجاری با ایران، شرکت های خارجی را در مورد مجاز بودن همکاری با این کشور حتی در زمینه هایی که تحریم ها لغو شده سردرگم کرده است.

* سفیر ایران در عمان با اشاره به طرح احداثخط لوله انتقال گاز بین هند، عمان، ایران، ازبکستان و ترکمنستان گفت وزرای خارجه این کشورها برای بحثدر مورد این موضوع در آینده نزدیک در مسقط تشکیل جلسه می دهند.

* حفاری فاز ۱۷ پارس جنوبی که قرار بود تا پایان دی ماه سال جاری تکمیل شود درحال حاضر به پیشرفت ۹۹ درصدی رسیده و این هفته اعلام شد که این عملیات تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

* منابع هندی اعلام کردند دولت هند طرفدار افزایش واردات نفت از ایران نیست و شرکت پالایشگاهی اسار این کشور قصد دارد واردات نفت از ایران را ۱۲ درصد کاهش دهد.

* رویترز خبر داد که یک شرکت نفتی ایران و شرکتی اندونزیایی قصد دارند پالایشگاهی به ارزش ۳ میلیارد دلار در اندونزی احداثکنند.
بر این اساس، ایران با امضای یادداشت تفاهمی موافقت کرد پالایشگاهی به ارزش ۳ میلیارد دلار در اندونزی احداثو روزانه ۳۰۰ هزار بشکه نفت سنگین به این کشور صادر کند.

* روز چهارشنبه در پیگیری خبرنگار تسنیم از منطقه عسلویه و سایت خشکی فاز ۱۲ پارس جنوبی، مشخص شد که برخی مهندسان فعال در این پروژه با مساعد شدن شرایط آب و هوایی منطقه پس از ۳ هفته ی طوفانی و ناآرام دریا، عازم سکوی فاز ۱۲ پارس جنوبی شدند تا در روزهای آتی تولید گاز از این پروژه آغاز شود.

یکی از مهندسان بخش بهره برداری دریایی فاز ۱۲ از برنامه آغاز تولید گاز از این مگاپروژه در ابتدای هفته آینده خبر داد و گفت: در صورتی که شرایط هم از نظر آب و هوایی و هم تست تجهیزات محیا باشد ظرف ۳ یا ۴ روز آینده تولید گاز از فاز ۱۲ آغاز خواهد شد.

* علی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: پرونده بابک زنجانی در جلسه اخیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و قوه قضاییه، بانک مرکزی و وزارت نفت دراین‌باره گزارشاتی را ارائه دادند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خاطرنشان کرد: برآیند این گزارشات در جهت اتخاذ تمهیداتی برای بازگرداندن بدهی بابک زنجانی بود، البته ما هم پس از تعطیلات مجلس در کمیسیون اصل ۹۰ پیگیریهای لازم را انجام میدهیم.