آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها ۴ سال از دید مسئولان پنهان ماند؟

به گزارش افکارنیوز، تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی به سال ۸۹ باز می گردد، اگرچه چندسال پیش از آن، طرح تولید بنزین در واحدهای آروماتیکی کلید خورده بود اما در سال ۸۹ و در روند برنامه خودکفایی ایران در تولید بنزین سوپر، اولین محصول بنزین پتروشیمی در ایران به تولید رسید.

با آغاز فاز اول هدفمندی یارانه ها در آذرماه ۸۹ تا حد قابل توجهی نمودار مصرف بنزین کشور جابه جا شد اما در ادامه با تأخیرهای پی در پی در بهره برداری از طرح های توسعه ای پالایشگاهی کشور از یک سو و افزایش مصرف روزانه بنزین کشور از سویی دیگر، دوباره میزان تولید و مصرف بنزین ایران به نقطه ای رسید که زمزمه های نیاز به واردات بنزین را در اواخر سال ۹۰ تقویت کرد.

با دستور ویژه دولت گذشته، واحدهای پتروشیمی به کمک صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی آمده و تولید روزانه ۳ تا ۴ میلیون لیتری بنزین را کلید زدند. این تولید در نیمه دوم سال ۹۱ به روزانه ۱۰ میلیون لیتر رسید تا سهم پتروشیمی ها در تأمین سبد مصرف بنزین کشور به بیش از ۱۵ درصد برسد.

در آبان ماه سال گذشته در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست، عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در خصوص برنامه آینده صنعت پتروشیمی در تولید بنزین اظهار داشت: تا زمانی که صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام نیاز کند واحدهای پتروشیمی به تولید بنزین ادامه می دهند و در زمانی که این اعلام نیاز قطع شد، یکی از گزینه های مورد نظر، عدم توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی و صادرات بنزین پتروشیمی ها خواهد بود.

بعدا دستور توقف برنامه صادرات بنزین پتروشیمی ها صادر شد اما در ابتدای دولت یازدهم برای پاسخ به نیاز داخل، طرح تولید ۴۰ میلیون لیتری روزانه بنزین در وزارت نفت مطرح شد. اگرچه این طرح که به خاطر نبود این ظرفیت در بخش تولیدات آروماتیکی پتروشیمی اجرایی نشد اما تولید بنزین ۱۰ میلیون لیتری به صورت روزانه در واحدهای پتروشیمی ادامه یافت.

در طول سالهای گذشته بارها و بارها برخی کارشناسان در مورد خطرات احتمالی بنزین پتروشیمی ها هشدار دادند اما معاون سابق وزیر نفت و عضو فعلی هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی سال گذشته در پاسخ به این ابهامات گفت: به هیچ وجه برای رساندن حجم بنزین تولیدی پتروشیمی ها به سقف ۱۰ میلیون تنی از ترکیب مواد مضر استفاده نمی کنیم و تمامی بنزین تولیدی پتروشیمی ها در فرآیند تولید به کیفیت لازم و استانداردهای روز جهان می رسد.

حال پس از گذشت بیش از سه سال از تولید انبوه بنزین در واحدهای پتروشیمی، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بنزین تولیدی پتروشیمی ترکیب خطرناکی است که به اشتباه در چهار سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته و خطرات جانی بسیاری را برای مردم داشته است.

سوال اینجاست که در طول ۴ سال گذشته، آلایندگی مورد اشاره معاون رئیس جمهور چگونه از دید مسئولان در وزارت نفت و سازمان محیط زیست گذشته پنهان مانده است؟

و سوالی مهمتر این است که آیا با وجود هشدار عالی ترین مقام زیست محیطی کشور، تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی متوقف می شود؟ تا امروز هیچ برنامه ای برای توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی در مجموعه وزارت نفت مطرح نشده است و آخرین برنامه ریزی ها بر مبنای به مدار سرویس آمدن پالایشگاه خلیج فارس و اطمینان از نبود مشکل در تأمین بنزین کشور برای توقف تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی است.