به گزارش افکارنیوز، علی محمد نوریان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه براساس ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه موظف هستیم اول متنوع سازی و سپس آزادسازی را اجرایی کنیم، گفت: تیمی برای این منظور در سازمان هواپیمایی با حضور شرکتهای خصوصی و دولتی تشکیل شده و هم اکنون متنوع سازی به مرحله نهایی رسیده است.

وی تصریح کرد: آزادسازی در مسیرهایی که برای اولین بار تعریف می شود و مسیرهای پرترافیک به اجرا می رسد تا زمینه رقابت و افزایش کیفیت خدمات باشد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه البته آزادسازی به مفهوم گرانی نیست گفت: در حال حاضر هم در آژانس ها به صورت غیررسمی آزادسازی اجرا می شود به طوری که در مواقع پیک بلیت ها گرانتر و در مواقع دیگر بسیار ارزان به فروش می رسد. بنابراین ما فقط به دنبال رسمی کردن آن هستیم.

وی با بیان این که ما قصد داریم تا مردم با هر توان مالی از حمل و نقل هوایی استفاده کنند افروزد: امکانات مشترکی را با شرکت ها داریم تا هزینه های ایرلاین ها کاهش پیدا کند زیرا قصد داریم به تدریج نوسازی ناوگان را انجام دهیم. که برای این منظور باید سیاست هایی برای افزایش درآمدها انجام شود.

نوریان تصریح کرد: هم اکنون آزادسازی در دو مسیر اجرا می شود و البته برای ۸ مسیر بررسی شده اما به صورت پایلوت در دو مسیر اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه ایرلاین ها برای اجرای آزادسازی و متنوع سازی آزاد هستند افزود: دولت قصد هیچ مداخله ای را در تعیین قیمت ها ندارد و مکانیزم بازار تعیین کننده خواهد بود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در نقاط محروم دولت پشتیبانی خواهد کرد افزود: یکی از انتظارات مردم باید افزایش کیفیت خدمات باشد به همین جهت ما به دنبال نوسازی ناوگان هستیم زیرا در چند سال گذشته به دلیل تحریم ها ۷۰ تا ۸۰ درصد هواپیماهای زمین گیر شده اند.

وی افزود: در توافق ژنو موضوع واردات قطعات هواپیما مطرح شد و اقدامات لازم را هم انجام دادیم اما ورود این قطعات به کشور زمان می برد.

نوریان در خصوص ورود هواپیمای نو افزود: پس از شش ماه از مذاکرات اولیه موضوع ورود هواپیماهای نو به کشور در این توافقنامه مطرح خواهد شد اما فعلاً امکان ورود این هواپیماها را نداریم.