فرار پول های هوشمند شاخص را منفی کرد

به گزارش افکارنیوز،به نظر می رسد که گزارش های پیش بینی که یکی پس از دیگری در حال ارایه می باشند در کوتاه مدت تعیین کننده جهت بازار سرمایه باشد.

یک کارشناس بازارسرمایهبا بیان این مطلب گفت: رفتار بازار سرمایه در چند ماه اخیر تحت تأثیر وضعیت فیزیکی و واقعی اقتصاد بوده است. بنابراین تغییر در روند حال حاضر بازار سرمایه نیز نیاز به خروج و حرکت رو به رشد در بازار کالا و خدمات می باشد.

رضا صبری در خصوص گزارش های پیش بینی ۹۳ ابراز داشت: این گزارش ها با فرض حفظ وضعیت سال ۹۲ در سال آینده ارایه شده است بنابراین نمی توانند واقعاً پیش بینی کننده آینده باشد چراکه اگر روند واقعی بازار تحت تأثیر توافقات بین المللی و سایر برنامه های دولت برای توسعه کسب و کار در کشور از رکود خارج گردد می توان انتظار گزارش های بهتری را در سال آینده از شرکت های فعال در صنایع داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازارهای موازی بازار سرمایه ابراز داشت: به نظر می رسد از بین بازارهای رقیب بازار سرمایه با توجه به حمایت ها و اعتباراتی که دولت اختصاص می دهد بازار مسکن از رکود خارج شود در نتیجه بازار تولید و مصرف به حرکت درخواهد آمد و به تبع این اتفاق کلیت بازارها به صورت زنجیری شاهد یک رونق نسبی خواهند بود بنابراین پیش بینی شرکت ها از تولید و فروش می تواند بهتر صورت گیرد.

صبری در مورد ریسک های تأثیرگذار بر سودآوری شرکت ها در سال ۹۳ اظهار داشت: سیاست های اقتصادی و سیاسی نقش مهمی بر روند بازار سرمایه خواهند داشت از جمله مصوبات مجلس در خصوص موارد با اهمیت و تأثیرگذار بر سودآوری شرکت ها همچون نرخ بهره مالکانه – نرخ خوارک و طرح تحول و همین طور انتشار اوراق مشارکت با سود ۲۳ درصد و ابهامات در مورد زمان اجرای هدفمندی و نحوه آن و غیره می توانند بر روند حرکتی بازار سرمایه در سال آینده تأثیرگذار باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تصویب ضوابط معاملاتی جدید در بازار ابراز داشت: این قوانین در واقع صراحتاً دستکاری در روند طبیعی بازار سرمایه می باشد و جلوی رفتار واقعی بازار را می گیرد چراکه پتانسیل منفی را در بازار سرمایه نگه می دارد که به محض برداشته شدن این قوانین تأثیر بدتری را در بازار سرمایه تجربه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: به نظر اینجانب متولیان بازرا سرمایه با این نوع تصمیمات نه تنها کمکی نمی کنند بلکه با تغییر شرایط و قوانین حاکم بر بازار سرمایه زمینه را برای آسیب بیشتر به سهامداران خرد در آینده فراهم می کنند.

چراکه با اتخاذ چنین تصمیمات غیر کارشناسانه ای شاهد خروج پول های هوشمند از بازار سرمایه خواهیم بود و این پول های هوشمند دیگر به راحتی به بازار بی ثبات باز نخواهند گشت چراکه ریسک نقدشوندگی بازار سرمایه با این قوانین محدود کننده بسیار بالا رفته است بنابراین تأثیر منفی این موضوع در آینده تأثیر خود را بر بازار سرمایه نشان خواهد داد.

رضا صبری پیرامون شاخص کل اظهار داشت: بهترین حالت ثبات شاخص در محدوده ۸۰ هزار واحد می باشد ولی به نظر من شاخص پتانسیل ریزش تا محدوده ۷۷ هزار واحد را هم دارد.

وی افزود: در مورد شاخص دو موضوع مطرح می باشد یکی کاهش ارزش شاخص می باشد و دیگری زمان ماندگاری در یک وضعیت مشخص بنابراین با قوانین معاملاتی که جدیداً در بازار سرمایه به اجرا گذاشته شده است فقط می توان زمان ماندگاری در وضعیت فعلی را افزایش داد و نمی توان جلوی روند کاهشی را گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص راهکار خروج از این وضعیت گفت: توصیه من به متولیان بازار سرمایه این است که بازار را آزاد بگذارند تا بتواند به صورت طبیعی رفتار کند چراکه این بازار یک بازار مالی و حرفه ای می باشد که خود می تواند بدون نیاز به هیچ گونه دستکاری و حمایت راه خودش را پیدا کند زیرا در یک بازار حرفه ای مالی، سرمایه گذاران تصمیم به سرمایه گذاری با ریسک بالا می گیرند که لازمه ورود به هر بازاری پذیرش ریسک های مرتبط با آن بازار می باشد.

وی خاطر نشان کرد: استفاده از تسکین دهنده های موقت حتی به قیمت از بین بردن نقدشوندگی بازار سرمایه تأثیر خودش را در کاهش نسبت قیمت بر درآمد کل بازار سرمایه نشان خواهد داد و باعثمی شود در میان مدت بازار سرمایه دیگر رشد نسبت قیمت بر درآمد را تجربه نکند که این موضوع نشان از کاهش جذابیت و اعتماد برای سرمایه گذاران این بازار می باشد.

در پایان صبری با اشاره به کاهش دوره رونق و رکود در بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به ریسک های مختلف حاکم بر بازار سرمایه کشور اعم از سیستماتیک و غیر سیستماتیک شاهد کاهش دوره رونق و رکود بازار سرمایه می باشیم به طوری که این سیکل ها روند چند ماهه به خود گرفته اند.

وی افزود: با توجه به موارد ذکر شده پیرامون انواع ریسک های بازار سرمایه یکی از راه های کسب سود در این بازار فروش به موقع می باشد. این در حالی است که پول های هوشمند که در بازار وجود دارند با مشاهده تغییر قوانین بازی سریعاً اقدام به شناسایی سود می کنند و از بازار خارج می شوند لذا زمانی بازار سرمایه می تواند تغییر روند به سمت صعود دهد که پول های هوشمند به بازار سرمایه بر گردد.