دیدار رییس سازمان بورس با مراجع عظام تقلید

به گزارش افکارنیوز،رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، رئیس و اعضای کمیته فقهی سازمان بورس و کارگروه فرعی این کمیته در قم و نیز جمعی از معاونین و مدیران سازمان بورس در سفری دو روزه به قم، با مراجع عظام تقلید دیدار کردند.

دیدار با حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، موسوی اردبیلی، سبحانی و علوی گرگانی، ازجمله برنامه های سفر مسئولان ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار به قم بود.

دکتر صالح آبادی در این دیدارها، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت بازارسرمایهایران، عملکرد ۷ ساله کمیته فقهی سازمان بورس و اقدامات این کمیته در راستای نظارت بر مبانی فقهی ابزارهای جدید مالی را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه امروز بازار سرمایه ایران با بیش از ۷ میلیون سهامدار، یکی از فراگیرترین بازارها در کشور به شمار می رود، افزود: جامعه سهامداری در کشور در حالی به حدود ۷ میلیون نفر رسیده است که با اجرای برنامه جدید دولت مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، جمعیت سهامداران کشور به بیش از ۵۰ میلیون نفر خواهد رسید و از این رو، ضروری است سؤالات و دغدغه های شرعی مردم پیرامون ابعاد مختلف فعالیت در این بازار، مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تقریبا از اوایل تأُسیس سازمان بورس و با حضور اساتید برجسته حوزه تشکیل شد، افزود: طی این مدت، دغدغه سازمان همواره این بوده است که هرگونه طراحی و ابزارسازی جدید در این بازار، منطبق بر مبانی شرع مقدس اسلام باشد و از این رو، شورای عالی بورس نیز تصویب کرد که تمامی ابزارهای جدید مالی که برای تصویب به شورا ارائه می شوند، باید مصوبه کمیته فقهی را داشته باشند.

وی از آمادگی کامل سازمان بورس و اوراق بهادار برای توسعه تعاملات با حوزه های علمیه خبر داد و گفت: مسئولان بازار سرمایه همواره رهنمودها و ارشادات مراجع عظام تقلید را سرلوحه فعالیت های خود در راستای ایجاد بازار سرمایه اسلامی و مبتنی بر مبانی شرع مقدس اسلام، قرار داده و به این موضوع اعتقاد دارند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس نیز در این دیدارها، گزارشی از عملکرد ۷ ساله کمیته فقهی ارائه کرد. وی گفت: کمیته فقهی که با ایده دکتر صالح آبادی پس از تصدی مسئولیت ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شد، از بدو تأسیس تاکنون، بیش از ۸۰ جلسه داشته و همه موارد ارجاعی به کمیته درخصوص ابزارهای جدید مالی و سایر موارد را با دقت لازم و بصورت تفصیلی، از حیثانطباق با موازین فقهی مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: علاوه بر کمیته فقهی که در تهران مستقر است و بصورت منظم، تشکیل جلسه می دهد، کارگروه فرعی کمیته فقهی در قم نیز که از نخبگان حوزوی مسلط به مباحثمالی و اقتصادی تشکیل شده است، وظیفه ارتباط مستمر و منظم با دفاتر مراجع عظام تقلید به منظور طرح مسائل و دغدغه ها و استفتائات پیرامون مسائل روز بازار سرمایه را برعهده دارد.

مصباحی مقدم به اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار در برگزاری دوره بین المللی بازار سرمایه اسلامی(ICM) اشاره کرد و گفت از ۵ سال گذشته تاکنون، این دوره بصورت مستمر توسط سازمان بورس برگزار و دستاوردهای کمیته فقهی در زمینه توسعه ابزارهای مالی جدید، به نخبگان مالی از سایر کشورها ارائه شده که به اذعان شرکت کنندگان، مباحثطرح شده در این دوره جزو جامع ترین و غنی ترین مباحثدر حوزه مالی اسلامی است.

همچنین آیت الله تسخیری، عضو کمیته فقهی سازمان بورس نیز که نماینده مقام معظم رهبری در کمیته فقهی جده(وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی) و نیز عضو هیئت خدمات مالی اسلامی(IFSB) و سازمان حسابداری و حسابرسی نهادهای مالی اسلامی(AAOIFI) است، در این دیدارها به تأکید ویژه مسئولان بازار سرمایه بر درنظر گرفتن جوانب فقهی در ابزارسازی در بازار سرمایه اشاره و خاطرنشان کرد خوشبختانه در جلسات کمیته فقهی، اعضای کمیته با دقت و وسواس زیاد، هرگونه طرح و یا پیشنهاد درخصوص معرفی ابزارهای جدید مالی را مورد بررسی قرار داده و تا زمانی که از انطباق آن با موازین فقهی اطمینان حاصل نکنند، مجوز ورود این ابزارها به بازار سرمایه را صادر نمی کنند.

وی تأکید کرد اهتمام سازمان بورس و کمیته فقهی سازمان این است تا در تعامل گسترده و مؤثر با مجامع ذیربط بین المللی، دستاوردهای بازار سرمایه ایران در زمینه مباحثفقهی را به این مجامع ارائه نماید.

حجت الاسلام و المسلمین موسویان، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس نیز ضمن ارائه توضیحاتی درخصوص فعالیت کمیته فقهی سازمان بورس، ورود جدی حوزه ها به مباحثمالی، به ویژه مباحثمرتبط با بازار سرمایه را لازمه توسعه این بازار دانست و افزود: امروز، با توسعه بازار سرمایه و تحولات جدید و مستمر در این بازار که به ایجاد ابزارها و نهادهای جدید مالی، به شکل بسیار گسترده و متنوع در جهان و ایران منجر شده و طیف وسیعی از مردم را مخاطب قرار داده است، ضروری است نخبگان حوزه نیز بصورت جدی به این عرصه ورود پیدا کرده و این تحولات را از منظر فقهی مورد مداقه قرار دهند.

در این دیدارها، مراجع عظام تقلید، حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، موسوی اردبیلی، سبحانی و علوی گرگانی نیز تأسیس و فعالیت کمیته فقهی در بازار سرمایه را اقدامی مثبت و مؤثر دانسته و رهنمودهایی را به مسئولان این بازار ارائه کردند.

رییس و اعضای کمیته فقهی سازمان بورس همچنین در جریان سفر دو روزه به قم، با اعضای کارگروه فرعی کمیته فقهی سازمان بورس نیز نشست داشتند. در این جلسه، اعضای کارگروه فرعی کمیته فقهی پیشنهادات خود را به منظور گسترش فعالیت های این کارگروه ارائه کردند.

دکتر صالح آبادی نیز با بیان اینکه تعامل مستمر و گسترده با حوزه های علمیه به منظور دریافت دیدگاهها و نقطه نظرات نخبگان حوزوی در مسیر توسعه بازار، در اولویت برنامه های سازمان قرار دارد، بر لزوم تدوین نقشه راه مشخص به منظور تحقق این هدف تأکید کرد.