برگزاری سمینار قراردادهای سلف موازی استاندارد میلگرد

به گزارش افکارنیوز،فردا با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل و رییس هیات مدیره بورس کالای ایران و جمعی از مدیران ارشد صنعت فولاد و بازار سرمایه کشور اعم از اتحادیه های فعال در بخش فولاد کشور، تولیدکنندگان محصولات فولادی و کارگزاران، سمینار قراردادهای سلف موازی استاندارد میلگرد توسط بورس کالای ایران در مرکز همایش های بین المللی رازی برگزار می شود.

در پی تصویب دستورالعمل اجرایی معاملات سلف استاندارد دربورس کالااز سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس کالا راه اندازی معاملات سلف موازی استاندارد میلگرد را در دستور کار خود قرارداده و در همین راستا و به منظور هم اندیشی ذینفعان این معاملات اعم از فعالان صنعت فولاد کشور، بازار سرمایه و کارگزاران، سمینار مذکور را برگزار می شود.

بر اساس این گزارش، در این سمینار دکتر صالح آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اهمیت ابزارهای مالی نوین در توسعه بورس کالا سخنرانی می کند. دکتر پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران نیز به تشریح راهبرد کلان بورس کالا برای توسعه ابزارهای مالی می پردازد. گفتنی است در این سمینار، آقای یزدی زاده رییس هیات مدیره و آقای زادنو عزیزی مدیر توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران به همراه نماینده انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و یکی از صاحبنظران مباحثفقهی بازار سرمایه در خصوص نقش تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات فولادی در معاملات سلف موازی میلگرد، معرفی مشخصات این قراردادها و مباحثفقهی مرتبط با قراردادهای سلف موازی استاندارد میلگرد سخنرانی می کنند. در بخش پایانی سمینار نیز پنل تخصصی با حضور آقای نامداری معاون عملیات و نظارت وآقای پناهی سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی این بورس و نمایندگان شرکت تامین سرمایه سپهر، شرکت کارگزاری مبین سرمایه و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران برگزار می شود.

قراردادهای سلف موازی ، موجب نقد شوندگی معاملات سلف را که سهم بسیار زیادی در حجم و ارزش معاملات بورس کالا دارند، فراهم می آورد. این ابزار مالی نه تنها در تامین مالی تولیدکنندگان کمک شایانی می کند بلکه به کشف قیمت شفاف تر کمک نموده و از همه مهمتر امکان مدیریت ریسک نوسانات قیمتی و همچنین برنامه ریزی بلند مدت را برای بنگاه ها فراهم می کند. این موضوع در نهایت به خلق ارزش افزوده بالاتر در حوزه استراتژیک محصولات فولادی از جمله میلگرد منتهی خواهد شد. بورس کالا همچنین درصدد جلب مشارکت بانک ها با ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان و شرکت ها و نیز راه اندازی سیستم قبض انبار برای محصولات فولادی بوده است که در هدایت منابع مالی به سمت بخش های تولیدی و شرکتهای فولادی، نقش بسیار تاثیرگذاری خواهد داشت.