به گزارش افکارنیوز،حسینا سود هر سهم سال مالی ۹۲ را از ۱۸۴۴ ریال به ۴۹۸۷ ریال افزایش داد. که دلایل آن عبارتند از:

افزایش درآمد های عملیاتی صرفا در بخش کانتینر اتفاق افتاده که به دلیل تحریم پورت اپراتور بندر عباس و عدم ورود کشتی های مادر به این بندر و شیفت کشتی های مزبور به بندر بوشهر منجر به افزایش مقدار تخلیه و بارگیری کانتیر(THC) از ماههای آبان تا آذر در این بخش گردیده است. مقدار کانتینرهای پر دپو شده و خارج نشده از از بندر نیز افزایش داشته است که منجر به تزاید ریالی و مقداری در بخش انبارداری کانتینر پر گردیده است.

درآمد استریپ کالا که منتج از خالی نمودن کانتینر در داخل بندر میباشد نیز دارای افزایش بوده است. تعرفه درآمد(THC) بر اساس دلار بوده است لیکن به ریال دریافت میشود از دی ماه سال سال ۱۳۹۱ نرخ تبدیل ارز مزبور از مرجع به مبادلاتی تغییر یافت که این خود باعث۲ برابر شدن درآمد یاد شده گردیده است.

در بخش کالاهای عمومی افزایشی رخ نداده و فرایند آن از چند سال گذشته کاهشی نیز بوده است در مجموع به دلایل یاد شده درآمدها در قسمت کانتینری در سه ماهه سوم سال نسبت به شش ماهه اول سال فزونی یافته است.

در مورد عدم افزایش هزینه ها نسبت به درآمدها قابل ذکر است که بیش از ۸۰ درصد هزینه های شرکت عمدتا شامل اجاره محوطه های بندری ‍‍‍، حقوق پرسنل، استهلاک و هزینه های پیمانکاری(برونسپاری پرسنل) ثابت بوده و تنها هزینه هایی چون سوخت، قطعات یدکی ماشین آلات و غیره متغیر میباشد بنابر این عدم تناسب هزینه ها با درآمد نسبت به دوره های قبل به این دلیل میباشد کاهش سایر درآمدهای عملیاتی به علت عدم درآمد ناشی پلمپ کانتینر در سال ۹۲ میباشد.

افزایش هزینه مالی نسبت به دوره قبل بدلیل افزایش دریافت وام از بانک می باشد سایر درآمدها متفرقه عمدتا مربوط به درآمد سپرده ها و سود شرکت سرمایه پذیر می باشد در مورد بندر نوشهر به دلیل ثابت بودن عمده هزینه ها و نوسانات درآمدها که در چند مدت گذشته که واردات کالا به کلیه بنادر شمالی ۶۰ درصد نسبت به دورهای قبل کاهش داشته است موجب عدم توازن درآمدها با هزینه ها گردیده است لازم به ذکر است که مهمترین کالای وارداتی از این بنادر آهن آلات بوده است که کاهش داشته است و در مقابل تنها چیزی که از این بنادر وارد میگردد غلات میباشد که دارای تعرفه بسیار پایین میباشد.

علت افزایشسودعملياتي در ۹ ماهه سال ۱۳۹۲ .به دليل حجم روز افزون در حمل و نقل بندر بوشهر به علت کاهش تحريمها دردو ماه گذشته ميباشد و نيز به علت بعد مسافت و تاخير در ثبت اطلاعات درآمد بنادر در دفاترشرکت توسعه دريايي و بندري سينا معذالک امکان انعکاس تاثير اين افزايش در سود هر سهم شرکت توسعه خدمات دريايي و بندري سينا تا قبل از اين تاريخ ميسر نبوده است.